Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Janne Mur - 22.04.2020, 11:01:58
-
V60 D4 2015
Mittaristoon tuli otsikon mukainen ilmoitus. Lisäksi city safety, volvo on call, esc ja ajovalojärjestelmä pyytää huoltoa. Testeri (autel) näyttää Cem yksikössä vikakoodin crash input. Ja Cem, bcm, dim ja pbm ainakin näyttää että srs ecuun ei saa yhteyttä. Myöskään testeri ei löydä srs ecua. Virransyöttö tulee. Maadoitus on ok. Can high 2.9v mitattuna maihin ja low 2.1v. Jos crash data rekisteröityy srs ecuun, katoaako koko yhteys ecuun, vai pitäisikö ecu löytyä testerillä? Onko hyviä ideoita ongelmaan?
-
Löytyikö ratkaisua, minulla sama SRS-Turvatyyny huolla ilmoitus. Mitä seuraa jos ei huolla, pysähtyykö matkanteko?
-
Löytyikö ratkaisua, minulla sama SRS-Turvatyyny huolla ilmoitus. Mitä seuraa jos ei huolla, pysähtyykö matkanteko?
Onko käynnistysakku missä kunnossa?
-
SRS ecu oli rikki.
-
Mulla tuli Volvo S60 2016 vuosimalliin aika samat virheet.
Srs-turvatyyny huolla kiireellisesti
Esc tarvitsee huollon
City safe tarvitsee huollon
Ajovalojärjestelmän toimintahäiriö tarvitsee huollon
Volvo on Carl tarvitsee huollon
SRS kontrolleriin en ole saanut yhteyttä ja kaikki sulakkeet ainakin näyttäisi ehjiltä. Katsoin, että SRS näyttäisi olevan tyyppiä
P31476103
0285 013 339
Minkä verran tuon vaihto kustansi? jos kyseisen kilkkeen hakee rompparilta, koodaukseen tarvii kuitenkin ilmeisesti ammattiauttajaa?
-
1200 euron luokkaa. Sisälsi vianetsinnän ja vaihdon.
-
Aika samoihin meni itsellä. Omista tutkimuksista huolimatta vein Volvolle, jossa todettiin että SRS ei vastaa ja auton puolella jännitteet ovat kaikki kunnossa. Laittoivat uuden SRS modulin tyyppiä 31658440 ja siitähän se alko pelittämään. Koitin hiukan mielenkiinnosta tutkia vanhaa rikkinäistä SRS:ää, mutta ei siinä mitään helppoa vikaa ollut. Juotokset oli ehjiä, aika paljon siellä muutamat komponenteista lämpeni. Otti virtaa alussa 1,5A, sitten vähän ajan kuluttua alkoi virta sahaamaan ylös/alas 1A alapuolella( tämä toistui joka käynnistyssyklillä (yksikkö irti, poweroituna ulkoisella virtalähteellä). Hankalaa noiden tutkiminen, kun Bosch spesifisiä osia, joista ei löydy minkäänlaisia datalehtiä. Hankaloittaa myös kun osa komponenteista on kiinni ns. Press-fit liitoksilla (Liittimet ja isot kondensaattorit), eli ei saa juottamalla auki.
-
Lainataanpa vaikka tätä viestiketjua hieman samanlaisen ongelman myötä. auto 2011 V60 D3, 150tkm
Eilen pihaan kurvatessa ja autoa sammuttaessa ajotietokoneeseen tuli vikailmoitus: "SRS turvatyyny huolla heti"
Kuittasin vikakoodit ja ajoin pienen lenkin ja ilmoitus tuli takaisin. Vikakoodina on SRS-B002011
https://www.dtcdecode.com/Volvo/SRS-B002011 (https://www.dtcdecode.com/Volvo/SRS-B002011)
Definition:
Left Side Airbag Deployment Control. General Electrical Failures. Circuit Short To Ground
Cause:
Short-circuit to ground in the cable.
Contact resistance or oxidation in the terminals.
Short-circuit in connections.
Hieman lueskelin aiheesta ja vastaavantyylisistä vioista. Aika monta kertaa tuli vastaan, että johtosarjan vioittuminen ovesta tai penkistä aiheuttaa mm. tämän tyylisiä ongelmia.
Ei kuitenkaan selkeästi tullut ilmi, että penkkiin vai oveen tuo vikakoodi viittaa. Tässä on aikamoisia aikatauluhaasteita päästä tutkimaan autoa, varsinkin näytäää että tällä hetkellä aina sataa kun ehtii valoisalla pihalle. Onko hyviä mistä lähden ensimmäisenä tutkimaan tätä? Oven johtosarjaa nyt itse ensimmäisenä veikkaisin kun sitä kuitenkin auotaan ihan koko ajan.
-
Korruptoitunut srs yksikkö ei vastaa, pystyy ohjelmallisesti herättämään obd portin kautta.
-
Pitkä oli odotusaika, että sai volvospecifiseen huoltoon huoltoajan autolle tällein kesäaikaan. Samalla yrittivät saada turvatyynyasian kuntoon. Saivat kuntoon, mutta kotimatkalla virhe tuli jo takaisin. Nähtävästi nyt vaihdetaan sitten turvatyyny.
-
Mitä sille oli asian hyväksi tehty? Se boksin softa edelleen..
-
Pariinkin otteeseen keskustelin tuosta korruptoituneesta srs-yksiköstä ja ohjelmallisesta herättämisestä. Huoltoasentaja piti kokemuksensa mukaan kuitenkin epätodennäköisenä.
Ensimmäisellä huoltokerralla vikavalo oli poistunut vikakoodit nollaamalla ja muiden huoltojen aikana valo ei palautunut ja tosissaan tuli vasta kotimatkalla.
Nyt oli uudelleen huollossa ja autoon oli vaihdettu käytetty turvatyyny ja nyt näyttäisi toimivan kuten pitääkin. Sinällään käytetyllä varaosalla korjaus oli sangen edullinen.
-
Varmasti pitääkin herättämistä henkiin epätodennäköisenä jos siihen laitteita ei löydy, noita softien korjauksia nyt kuitenkin tehdään päivittäin.