Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jöyssi - 24.04.2020, 04:23:25

Otsikko: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: Jöyssi - 24.04.2020, 04:23:25
Mistä johtunee semmonen että jos ajaa pitkään (ajallisesti, sanotaan vaikka 30-45min+), ja varsinkin maantie ajoa niin pikku hiljaa ohjaus jäykistyy, varsinkin keskiasennon lähettyviltä. Ei koskaan mene liian vaikeaksi kääntää mutta kääntämisessä tuntuu sellainen tahmeus, vaikea saada ratti liikkeelle. Myös jonkinlainen hankaus tuntuu rattia kääntäessä, jälleen pahimmillaan ratti suorassa. Semmosta oon huomannu että jos ratin kääntää ihan tappiin niin nakkaa jostain nestettä pihalle ja ulisee, jos tuosta nyt voi jotain päätellä. Nestettä on oikea määrä säiliössä
Otsikko: Vs: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: jon1.tur - 24.04.2020, 05:37:11
Minkälaiset kurat tehostimessa? Ensiapuna kannattaa vaihtaa öljyt sinne varsinkin jos yhtään likaisen näköistä,jotain atf:ää sinne kuuluu.
Kurkkaa raidetangon suojakumien sisälle onko miten öljyssä.
Varmaan joutuu tiivisteet vaihtamaan hammastankoon tai voihan se pumppukin olla viallinen,kannattaa kuunnella luistaako hihna tai äänteleekö pumppu
Otsikko: Vs: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: puliukk0 - 24.04.2020, 15:17:34
Jep kandee vaihtaa nesteet, mutta omassa oli samaa vikaa kunnes alko vuotamaan pahemmin ja pahemmin. Tanko oli täysin ruosteessa sisältä.
Otsikko: Vs: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: Kuuskanttinen - 10.05.2020, 13:40:27
Mistä johtunee semmonen että jos ajaa pitkään (ajallisesti, sanotaan vaikka 30-45min+), ja varsinkin maantie ajoa niin pikku hiljaa ohjaus jäykistyy, varsinkin keskiasennon lähettyviltä. Ei koskaan mene liian vaikeaksi kääntää mutta kääntämisessä tuntuu sellainen tahmeus, vaikea saada ratti liikkeelle. Myös jonkinlainen hankaus tuntuu rattia kääntäessä, jälleen pahimmillaan ratti suorassa. Semmosta oon huomannu että jos ratin kääntää ihan tappiin niin nakkaa jostain nestettä pihalle ja ulisee, jos tuosta nyt voi jotain päätellä. Nestettä on oikea määrä säiliössä
Katoppas,sama vika minullakin 960:ssä, ja samat oireetkin. Löysin märkää raidetangon päästä,ihmeteltyäni aikani, että mistä se tulee.. ja niinkuin noissa muissa vastauksissa epäilläänkin. Onko joku vaihtanut nuo päätytiivisteet, saisi vähän vinkkiä..?
Otsikko: Vs: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: Kankikari - 10.05.2020, 15:20:04
Katoppas,sama vika minullakin 960:ssä, ja samat oireetkin. Löysin märkää raidetangon päästä,ihmeteltyäni aikani, että mistä se tulee.. ja niinkuin noissa muissa vastauksissa epäilläänkin. Onko joku vaihtanut nuo päätytiivisteet, saisi vähän vinkkiä..?

Ainaskin trw raidetankoon saa vaihdettua repsikan puolen pään tiivisteet. Se olkoon ns uloin pää koska sisäpää on myöskin tavallaan repsikan puolella mutta se onkin aukastava murtamalla prässättyjä osia. Tämän voi kaikki todeta kun ottaa kuskinpuolen raidetangon suojan pois, akselissa näkyy ratastus joka rattiakseliin kytketty.



Osia saa tilaamalla tai suoraan tiivisteitä myyvästä hydr liikkeestä.

Ehkä järkevintä hommata ehjä raidetanko?
Otsikko: Vs: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: Kuuskanttinen - 27.05.2020, 18:53:30
Onkohan tuo tehtävissä kuitenkin kotikonstein? Motonet näyttää myyvän jotain tiivistesarjaa, olikohan 64€.. Ja uusi raidetangon yli 400€,huh.
Otsikko: Vs: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: Kankikari - 27.05.2020, 19:37:57
Onkohan tuo tehtävissä kuitenkin kotikonstein? Motonet näyttää myyvän jotain tiivistesarjaa, olikohan 64€.. Ja uusi raidetangon yli 400€,huh.

Apukuskin puolen saa purettua ihan normi työkaluilla. Siinä minkä ite purkanu otettiin raidetangon päästä muoviholkki pois poistamalla lukitusrengas tangon sisältä pyörittämällä holkkia ja vetämällä lukituslangan pää reiästä ulos. Kaikki tiivisteet oli sitten kiinni siinä muoviholkissa.

Hyvin vaikee selittää.

Käytettyä osaa saa hyvin täälläkin on myynnissä ja tori . Fi ja nettiosa.
Otsikko: Vs: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: joosua - 09.06.2020, 16:12:56
Morjensta vaan kaikille!

Omassa -91 940 ohjauksessa on sellaista vikaa/ominaisuutta että välillä on ikäänkuin kankea kääntää rattia ja kun kääntää vähän kovempaa niin sitten ohjaus ikäänkuin "honaisee" eli pyrkii haukkaamaan.  Edellä neuvottiin ensimmäisenä huoltotoimenpiteenä  vaihtamaan öljyt.  Varmasti kannattaa aloittaa siitä.  Miten se tehdään?
Otsikko: Vs: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: HammerDown - 11.06.2020, 23:00:49
Edellä neuvottiin ensimmäisenä huoltotoimenpiteenä  vaihtamaan öljyt.  Varmasti kannattaa aloittaa siitä.  Miten se tehdään?

Tuoltapa vaikka vinkkiä

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=43972.0
Otsikko: Vs: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: jon1.tur - 12.06.2020, 04:16:52
Morjensta vaan kaikille!

Omassa -91 940 ohjauksessa on sellaista vikaa/ominaisuutta että välillä on ikäänkuin kankea kääntää rattia ja kun kääntää vähän kovempaa niin sitten ohjaus ikäänkuin "honaisee" eli pyrkii haukkaamaan.  Edellä neuvottiin ensimmäisenä huoltotoimenpiteenä  vaihtamaan öljyt.  Varmasti kannattaa aloittaa siitä.  Miten se tehdään?

Helppo imaista ruutalla säiliö tyhjäksi,täyttää uudella öljyllä,ajaa hetki ja toistaa sama niin kauan että tehostin öljyt ovat kirkkaan punaiset.
Kannattaahan nuo öljyt vaihtaa vaikka ei mitään vikaakaan olisi,monesti ihan mustat kurat kun ei koskaan vaihdettu.

Aika pieni öljytilavuus noissa niin 2litraa riittää aika hyvin huuhteluun
Otsikko: Vs: Ohjaustehostin vikaa
Kirjoitti: Kankikari - 13.06.2020, 19:53:20
Oli mulla kaverin ottamia kuvia

(https://i.ibb.co/7zs51GK/Kuva0170.jpg) (https://ibb.co/7zs51GK)
Teräslanka pujotetaan soikeasta reiästä ulos ja valkoista holkkia pyöritetään kunnes lanka vapautuu kuten holkkikin.
(https://i.ibb.co/f8X9FGm/Kuva0167.jpg) (https://ibb.co/f8X9FGm)tässä joutuu tuhoamaan prässäykset poraamalla jotta putket erkanee toisistaan ja tiivisteet saa näkyviin.