Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: axor - 26.04.2020, 17:59:12
-
Nyt on kolmeen kertaan tehty nelipyöräsuuntaus ja aina vain puoltaa vasempaan. Eivät nähneet korjaamolla mitään vikaa, camperit ja casterit kohillaan. Oikealle ohjaus on jäykempi kääntää kuin vasemmalle ja esim. pitkässä oikeassa kaarteessa jos irrottaa kädet ohjauspyörästä, palautuu ohjaus nopeasti ja voimakkaasti kuin jäykän jousen ampumana takaisin. Onko ehdotuksia mikä tuon voisi aiheuttaa?
-
Nyt on kolmeen kertaan tehty nelipyöräsuuntaus ja aina vain puoltaa vasempaan. Eivät nähneet korjaamolla mitään vikaa, camperit ja casterit kohillaan. Oikealle ohjaus on jäykempi kääntää kuin vasemmalle ja esim. pitkässä oikeassa kaarteessa jos irrottaa kädet ohjauspyörästä, palautuu ohjaus nopeasti ja voimakkaasti kuin jäykän jousen ampumana takaisin. Onko ehdotuksia mikä tuon voisi aiheuttaa?
Mites takapään säätö, eli tehtiinkö nelipyöräsuuntaus ??
Ohjaustehostimen öljyt vaihdettu ??
Kun huonot öljyt rikkoo sen tehostimen ja samalla hammastangon..
Myöskään iskarin yläpään pykältävä laakerointi edessä tekee kaikkea kivaa kun pistää vastaan kääntäessä.
-
Iskarien yläpäät kannattaa tarkistaa ensimmäisenä noilla oireilla, kuten Anssi sanoikin.
-
Kuopissa kuuluu jostain sieltä kojetaulun suunnalta naksahdus, niin voi hyvinkin olla iskarin yläpäät.
-
Kerrohan heti kun tulee kuntoon, että mikä puoltamisen aiheutti.
Omassa S60:ssä sama homma. Ajettu 267tkm, alatukivarsi vaihdettiin oikealle eteen joulukuussa ja samalla suunnattiin. Myös muut välykset tarkastettiin, ei löytynyt. Puoltaminen vasemmalle jatkui samanlaisena ennen ja jälkeen korjauksen. Suuntausraportin mukaan kaikki ok.
Itse arvelen iskarin yläpään laakereita. Koitan laittaa laakerirasvaa ensihätään, jos auttaa niin laakerit vaihtoon.
-
Hi
,,,aloittaisin ongelman korjaamisen tässä tapauksessa myös vaihtamalla sen toisen alatukivarren,ja jos se vaihdettu tukivarsi on jotakin halpis nettikamaa niin ei kyllä
homma toimi,,,kokemusta on!
,,,jos siellä on nyt joku halpis tukivarsi löysineen heloineen niin vaihda molemmat samalla kertaa.ja taas kerran säädätä ohjauskulmat ammattiliikkeessä.
Minulla on nämä allamainitut tukivarret alla ja ei puolla eikä väännä.
Lemförder / Koivunen
ovat jopa kohtuuhintaisia
-
Lemföder tukivarsi tuli laitettua. Juttelin omamekaanikon kanssa tilanteesta. Hoksasin että asennuksessa ei ajettu autolla yhtään tukivarren kiinnityksen ja suuntauksen välillä. Omamekaanikko meinasi että siinä on menty metsään. Pitäisi aina pikkulenkki ainakin käydä ajamassa että asettuu alusta oikeaan korkoon rempan jälkeen ja sitten vasta suuntaus.
Eli teen nyt uudelleen suuntauksen. Etujousien yläpäissä ei tuntunut käännellessä pykäliä eikä heiluttaessa välystä/kolinaa.
-
Onkohan tukivarren takahelan pultin reikä oikean kokoinen? Om muuten omassa kulkineessa kokemuksia että kyseisen merkin takapuslan reikä oli liian iso ja vikaa puoltamiseen haettiin jonkin aikaa..
-
On ne reijät varmaan tehtaan mukaan oikean kokoiset, auton omistaja voi tosiaan ihmetellä säätövaran laajuutta. Mutta kun laittaa suunnilleen samaan kohtaan, niin eiköhän se suurin piirtein ole kohdallaan. Kyllä meikäkin ihmetteli reikien suuruutta viime kesänä, kun puslat vaihdettiin.
-
Jos reikä on suurempi niin ei ole sitten oikeat kumit, tämä selvisi taannoin omalla kohdalla. Alkuperäinen pusla ja pultinreikä juuri oikea.
-
Jaa sori, nyt oltiinkin etuakselissa ja väärässä vuosimallissa, tyhmä minä, en ymmärtänyt lukemaani, meikä taas mokasi tapansa mukaan... :-[ :D
-
No niin, tälle puoltamiselle ja herkemmin vasemmalle pyrkivään ohjaukseen löytyi nyt ehkä syyllinen. Vasemmalta alkoi kuulua pientä kolinaa edestä. Vasen alapallonivel hajalla.
Perjantaina vaihdetaan molemmat alapallonivelet ja katsotaan sitten auttoiko asiaan.
Korjaamo meinasi että näistä pattikylkisistä on aika vaikea huomata tuo alapallonivelen välys ennenkuin menee kunnolla rikki. Rakenteellinen ongelma kun sitä ei oikein pääse puristelemaan pihdeillä kuten tavallisimmissa toteutuksissa. Eipä mullakaan katsastaja huomannut sitä vaikka tuo ohjauksen ongelma oli silloin päällä.
-
Alapallot vaihdettu ja ohjaus toimii tasaisesti molempiin suuntiin. Ratti jäi vinoon, joten vielä kerran pitää kulmat tarkastaa/säätää.
Kovin paremmaksi tuota ei varmaan saa. Paha homma kun aikaisemmissa Volvoissa ollu servo-ohjaus (muuttuva tehosteinen), niin tässä S60:ssä on vain se perus tehostus. Ei tahdo tottua tuohon jäykempään.
-
Eipä se puoltaminen loppunut uusilla alapalloilla ja suuntauksella. Samallalailla vänkää vasemmalle. Auto katsastettu tässä välissä ja tällä kertaa meni vaihtoon sisemmät raidetangonpäät ja oikea etupyörän laakeri. Jälleen suuntaus ja sama lopputulos. Vänkää edelleen vasemmalle.
Välyksiä ei löytynyt katsastuksessa vaikka kuinka väänneltiin ja hakemalla haettiin.
Mitä seuraavaksi??rattia paikallaan käännellessä vasemmalle tuntuu olevan hivenen enemmän tehostusta. Ohjausvaihdekko se siellä on välyksellinen? Ohjaustehostinpumppu on uusittu vuosi sitten.
-
Tässä meikäläisen ongelmaa vuosien takaa. En lukenut sun koko juttua kun rupesin jo hakemaan omaa. Uusi motonetin laakeri oli huono, jäi kantamaan.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=46345.15
-
Pitääpä ottaa nuo yläpäät uudelleen tarkasteluun ja vähän mittailla niitä. Alkuperäiset 275tkm ajetut taitaa olla paikallaan, eivät kyllä äännä käännellässä ei rohise tai mitään kun kättä pitää yläpään päällä ja toinen kääntelee rattia. Jospa siellä nyt ois vika nähtävissä...
-
Aukaisin tänään nuo iskareiden yläpään mutterit ja nostin sen päällimmäisen lautasen pois. Iskarit siis autossa paikoillaan. Vulkanoinnit näytti hyviltä, pienen pieniä viiltoja kumin pinnassa, muttei isompaa rakoa.
Rattia käännellessä ei mitään ihmeellistä yläpäissä tapahtunut.
Soitin Volvon oma mekaanikollekkin ja kyselin apuja. Käytiin kaikkia asiaoita läpi, mutta ei oikein muuhun päädytty kuin 12 vuotta vanhaan bilsteinin alustasarjaan, josko se olisi antautumassa.
No tähän lääkkeeksi käskettiin laittaa pari kymmenystä (bar) enempi ilmaa vasempaan eturenkaaseen.
Tämä toimenpide jämäköitti ohjausta ehkä aavistuksen, mutta silti lähtee kaartamaan helpommin vasemmalle.
Onhan tuo alusta melko pomppulauta, mutta katsastuksessa saa hyvät arvot.
Pitää miettiä mille sitä alkaa, ajeleeko vian ulos vai laittaako uudet iskarit, mutta se ohjausvaihdekkin saattaa tehdä tuota...kakkosauto ja ikää sen 16 vuotta niin korjaillaan mitä hajoaa tai katsastaja käskee.
-
No nyt, volvon oma mekaanikko käskee laittaa eri rengaspaineet yhteen renkaaseen :2funny: