Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: brax - 29.04.2020, 17:18:05
-
Onkos jollakulla V70 / XC70 nuo AHB-xenonit? Kiinnostaisi tietää kuinka toimivat nuo ovat vrt. adaptiiviset ledit tuoreemmissa malleissa kuten esim. V90:ssä. Tai muuten miten hyvin nuo toimii ylipäätään.
Onkohan noissa muuten halogeenit pitkissä edelleen? Jos on, niin olisi mielenkiintoinen tietää miten varjostustoiminto silloin on toteutettu :).
-
V/XC70 vaan sammuttaa pitkät, kun tulee vastaantulijan valot näkyviin. Sama tapahtuu, jos tien laidassa on jotain valotauluja tjms. kirkasta. Systeemi toimii hieman ontuen ja mielestäni vaihtaa liian herkästi pitkät pois, kuten myös vaihtaa ne liian varovasti päälle.
Edellisen sukupolven V60CC:ssä adaptiiviset valot toimii jo paljon hienommin ja ne tekee tiehen varjoja vastaantulijoiden mukaan. Myös toisen auton perässä voi ajaa pitkät päällä, kun se teki siihen auton kohdalle varjon.
Uudemmissa leditekniikalla olevissa autoissa ledit syttyy/sammuu tarpeen mukaan, jotta ei toiset häikäisty. Tämä saa mielestäni aikaa liikaa vilkkuvaa valoa, mikä ainakin tottumatta oli häiritsevä.
Ehdottmasti paras kokemani systeemi oli tuossa V60 mallissa.
-
V/XC70 vaan sammuttaa pitkät, kun tulee vastaantulijan valot näkyviin. Sama tapahtuu, jos tien laidassa on jotain valotauluja tjms. kirkasta. Systeemi toimii hieman ontuen ja mielestäni vaihtaa liian herkästi pitkät pois, kuten myös vaihtaa ne liian varovasti päälle.
Edellisen sukupolven V60CC:ssä adaptiiviset valot toimii jo paljon hienommin ja ne tekee tiehen varjoja vastaantulijoiden mukaan. Myös toisen auton perässä voi ajaa pitkät päällä, kun se teki siihen auton kohdalle varjon.
Uudemmissa leditekniikalla olevissa autoissa ledit syttyy/sammuu tarpeen mukaan, jotta ei toiset häikäisty. Tämä saa mielestäni aikaa liikaa vilkkuvaa valoa, mikä ainakin tottumatta oli häiritsevä.
Ehdottmasti paras kokemani systeemi oli tuossa V60 mallissa.
Mielenkiintoista, kiitos kommenteista. Näistä loppupään V70/XC70 AHB-toteutuksesta oli hankala löytää tietoja. Ihmettelinkin, kun nuo umpiot näissä malleissa olivat ihan saman näköiset kuin vanhemmissakin, ilman AHB:ta olevissa. Manuaalista kun jää sellainen kuva, että V70/XC70 AHB olisi jotenkin fiksumpi toteutus kuin vaan pitkiä räpsivä malli.
Sillä mietinnässä, kun haaveissa hommata neliveto, jossa on mm. AHB, adaptiivivakkari, ja vieläpä kunnon kuormatilat. Iso miinus V90, kun penkit ei käänny kolmessa osassa, mutta se onkin sitten jo toisen topicin aihe.
-
V/XC70 vaan sammuttaa pitkät, kun tulee vastaantulijan valot näkyviin. Sama tapahtuu, jos tien laidassa on jotain valotauluja tjms. kirkasta. Systeemi toimii hieman ontuen ja mielestäni vaihtaa liian herkästi pitkät pois, kuten myös vaihtaa ne liian varovasti päälle.
Edellisen sukupolven V60CC:ssä adaptiiviset valot toimii jo paljon hienommin ja ne tekee tiehen varjoja vastaantulijoiden mukaan. Myös toisen auton perässä voi ajaa pitkät päällä, kun se teki siihen auton kohdalle varjon.
Uudemmissa leditekniikalla olevissa autoissa ledit syttyy/sammuu tarpeen mukaan, jotta ei toiset häikäisty. Tämä saa mielestäni aikaa liikaa vilkkuvaa valoa, mikä ainakin tottumatta oli häiritsevä.
Ehdottmasti paras kokemani systeemi oli tuossa V60 mallissa.
Joo 60 volvoissa on kyllä erittäin hyvä systeemi. On siinäkin ne apuhalogeenit, mut ne sammuu kokonaan ku vastaan tulee auto tai joku ajaa edessä. Ksenoneissa on sitten se valokuvion rajaaminen ja kun muita ei ole tiellä syttyy apuhalogeenit jälleen kaveriksi.
-
V/XC70 vaan sammuttaa pitkät, kun tulee vastaantulijan valot näkyviin. Sama tapahtuu, jos tien laidassa on jotain valotauluja tjms. kirkasta. Systeemi toimii hieman ontuen ja mielestäni vaihtaa liian herkästi pitkät pois, kuten myös vaihtaa ne liian varovasti päälle.
Edellisen sukupolven V60CC:ssä adaptiiviset valot toimii jo paljon hienommin ja ne tekee tiehen varjoja vastaantulijoiden mukaan. Myös toisen auton perässä voi ajaa pitkät päällä, kun se teki siihen auton kohdalle varjon.
Uudemmissa leditekniikalla olevissa autoissa ledit syttyy/sammuu tarpeen mukaan, jotta ei toiset häikäisty. Tämä saa mielestäni aikaa liikaa vilkkuvaa valoa, mikä ainakin tottumatta oli häiritsevä.
Ehdottmasti paras kokemani systeemi oli tuossa V60 mallissa.
Itsekkin muutaman pidemmän reissun ajanut pimeällä omalla S60 ja yllättävän hyvin toimii. Ei ehkä uusien autojen matrix-led hässäköiden tasoista logiikkaa mutta xenon pesee valotehossa taas. Jos oikein ymmärtänyt niin S80/V70 malleissa tuo on astetta tyhmempi. Se vain just räppii valot päälle ja pois. Saman minkä itse voi tehdä viiksestä.
-
Ainakin XC60 2014 on tuo fiksumpi, mikä rajaa valokuviota, kun tulee vastaan auto tai ajat toisen perässä. Olihan se aika villi välillä katsella alussa sen toimintaa. Mielestäni toimineet tosi hyvin ja fiksusti.
-
Ainakin XC60 2014 on tuo fiksumpi, mikä rajaa valokuviota, kun tulee vastaan auto tai ajat toisen perässä. Olihan se aika villi välillä katsella alussa sen toimintaa. Mielestäni toimineet tosi hyvin ja fiksusti.
60-sarjalaisissa 2014 vuosimallista eteenpäin on.
-
Laitetaas tännekin kysymys
Hakusessa olisi uusi kulkuneuvo ja mielellään menisi varusteet edellä, eli olisi saanut olla melkeinpä kaikki tehtaalta tullessa. Olen katsellut V60 hybridiä luokkaa 2015-2018. Näissähän on saatavissa tuo "AHB" tai suomeksi "aktiiviset kaukovalot" ominaisuus, mutta ymmärtääkseni se voi tarkoittaa kahta asiaa: 1) vaihtelee xenoneita pois päältä kokonaan ja 2) pimentää vain osan xenonien valokeilasta.
Miten tunnistan, että onko autossa tuo osittainen pimennys? Esim https://saka.fi/fi/vaihtoauto/volvo-v60-166363/ löytyy ominaisuuksien listalta "aktiiviset kaukovalot", mutta kuten sanottua niin ymmärtääkseni tämä voi tarkoittaa kumpaa tahansa toiminnallisuutta, mutta "aktiiviset kaukovalot" ovat kuitenkin edellytys tuolle osittaiselle pimennykselle. Pystyykö esim. valoja ulkoisesti tarkastelemalla tunnistamaan löytyykö autosta kyseinen ominaisuus.
-
Laitetaas tännekin kysymys
Hakusessa olisi uusi kulkuneuvo ja mielellään menisi varusteet edellä, eli olisi saanut olla melkeinpä kaikki tehtaalta tullessa. Olen katsellut V60 hybridiä luokkaa 2015-2018. Näissähän on saatavissa tuo "AHB" tai suomeksi "aktiiviset kaukovalot" ominaisuus, mutta ymmärtääkseni se voi tarkoittaa kahta asiaa: 1) vaihtelee xenoneita pois päältä kokonaan ja 2) pimentää vain osan xenonien valokeilasta.
Miten tunnistan, että onko autossa tuo osittainen pimennys? Esim https://saka.fi/fi/vaihtoauto/volvo-v60-166363/ löytyy ominaisuuksien listalta "aktiiviset kaukovalot", mutta kuten sanottua niin ymmärtääkseni tämä voi tarkoittaa kumpaa tahansa toiminnallisuutta, mutta "aktiiviset kaukovalot" ovat kuitenkin edellytys tuolle osittaiselle pimennykselle. Pystyykö esim. valoja ulkoisesti tarkastelemalla tunnistamaan löytyykö autosta kyseinen ominaisuus.
Kaikissa facelift-mallisissa 60-sarjalaisissa on käsittääkseni tuo systeemi, joka varjostaa osaa kaukovaloista, jos puhutaan aktiivisista kaukovaloista. Pre-facelifteissä ja 70/80-sarjalaisissa aktiiviset kaukovalot tarkoittavat sitä, että systeemi vain vaihtaa pitkiä päälle ja pois automaattisesti.
-
Kaikissa facelift-mallisissa 60-sarjalaisissa on käsittääkseni tuo systeemi, joka varjostaa osaa kaukovaloista, jos puhutaan aktiivisista kaukovaloista. Pre-facelifteissä ja 70/80-sarjalaisissa aktiiviset kaukovalot tarkoittavat sitä, että systeemi vain vaihtaa pitkiä päälle ja pois automaattisesti.
Juuh, ilmeisesti sitten näin. Löytyi MY2016 R-Design V60 ja on kyllä kieltämättä aika mukava toiminnallisuus tuo varjostus. En tiedä onko uusissa minkälaisia systeemejä, mutta tämä ainakin on tosi näppärä.