Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: skebazu - 30.10.2011, 18:55:04

Otsikko: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 30.10.2011, 18:55:04
yllättäen lopetti toimintansa. (ei mennyt poljettaessa, enkä vitosella viimeaikoina ole muutenkaan antanut kenkää)

neloselta kun vaihtaa vitoselle niin oli kierrokset mitä tahansa niin ne tippuvat 1000rpm eli tuon auton normaali tyhjäkäynnille, ja ei ota vetoja vastaan kuin yli 2000rpm.

eli 1000 - 2000rpm on kuin kytkin olisi painettuna pohjaan / auto olisi vapaalla, kierrokset vain nousevat kun kaasua painaa. eikä auto ei vedä.

kun kierrokset menevät yli 2000rpm niin veto alkaa mutta tuntuu että se on nelonen eikä vitonen, tai vitonen on ehkä puoliksi mukana. ?

2500rpm alkaa laatikosta jurnutus, sellainen pieni tärinä havaittavissa laatikko/kardaani/perä. huomaa hyvin ku autossa 5 pussia tyhjiä olut tölkkejä niin alkaa niiden armoton yhteen hakkaaminen ja kolistelu. (tärinästä)

vitosen valo syttyy kojetauluun ihan normaalisti jne. taitaa käskykin mennä laatikolle asti kun se kerta jotain yrittää siellä tehdä (katoaa veto ja jurnutus alkaa)

eikös tässä olleet jokku vitosen liukutapit tms, kulutus tavaraa ja olivat vaihdettavissa ilman että laatikkoa tarttisi ottaa irti ? (mutua, muistelisin kun tutustunut joskus tuohon vitoseen vanhassa 740:ssä)

kyseessä allekirjoituksen 940
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 01.11.2011, 15:29:16
v*ttuuksissani räpläsin sitä nappia kun tulin töistä tänään, ei tapahtunut mitään.... sitten painoin nappia vielä kerran...... eikä mitään...... huusin yksikseni vitosen valon palaessa taulussa että "voi v*ttu" ja yhtäkkiä pienen tärähdyksen seurauksena meni veto päälle.  :D

tämän jälkeen useaan kertaan vielä kokeilin ja nyt se toimii joka painalluksella kuten pitääkin.

toivotaan että tämä on pysyvää, varmaan jää tuosta vitosen puuttumis kokemuksesta sellainen varovaisuus päälle että tulee varoen käytettyä tuota jatkossa
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: Vesku - 03.11.2011, 18:18:01
Mulla oli joskus 740:n ylivaihteen kanssa vähä samanlaisia ongelmia. Pitkän ja hartaan tutkinnan jälkeen vika löytyi löystyneestä relepohjasta. Huono kontakti, ja pieni tärähdys kun tuli niin saattoi kytkeytyäkkin päälle. Suosittelen tarkistamaan ;)
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: TVS - 03.11.2011, 19:36:02
Kyllä sulla on joko öljynpuute askissa tai ylivaihteen mäntien o-renkaat dööd, koska tuo on jäänyt "kellumaan" suoran ja loikkarin väliin, aiheuttaa juuri tuon moottorijarrun katoamisen kun öljynpaine aukasee suoran kitkapakat muttei jaksa painaa loikkarin pakkoja kiinni, näinollen se ylivaihteen ykssuuntalaakeri on ainoa voimaa välittävä kohta ja loikkarissa ei periaatteessa ole kumpikaan vaihde päällä. Syö muuten kitkapinnat aika nopeesti jos tuota luistattelee...
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 03.11.2011, 20:02:18
kiitos vinkeistä, releen oon kattonut, vaikka en uskonutkaan sen siinä olevan. kerta käskyt meni napilta laatikolle asti, eikä vitosen valonkaan olisi pitänyt tällöin palaa jos vika releessä.

nyt se on tosiaan toiminut hyvin, mutta jos alkaa taas temppuilemaan niin tietää epäillä missä vika.
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 03.01.2012, 09:15:08
Mulla oli joskus 740:n ylivaihteen kanssa vähä samanlaisia ongelmia. Pitkän ja hartaan tutkinnan jälkeen vika löytyi löystyneestä relepohjasta. Huono kontakti, ja pieni tärähdys kun tuli niin saattoi kytkeytyäkkin päälle. Suosittelen tarkistamaan ;)

oliko vesku sullakin niin että 1000-2000rpm oli niinkuin vaihde olisi ollut vapaalla, mutta 2000rpm ylöspäin tuntui kun olisi vitonen ollutkin puoliksi päällä ?

ja onkos ylivaihteen rele se isoin siellä oikealla yläkulmassa, kun katsoo tuhkiksen taakse. sitä olen yrittänyt naputella. mutta voihan se olla että on rikki koko rele, ettei pysyisi suljettuna ollenkaan.
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: MattiK - 03.01.2012, 12:08:16


ja onkos ylivaihteen rele se isoin siellä oikealla yläkulmassa, kun katsoo tuhkiksen taakse.
Ylivaihteen rele on keskirivissä,oikean laitimainen(kirjaimella I)
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: estate - 03.01.2012, 12:32:29
Kyllä se on mekaaninen vika jos se vitonen "luistaa". Sähövikainen ei mene päälle ollenkaan tai toimii satunnaisesti, mutta ei luista. Luultavasti O-renkaat lopussa tai muuten kulunut ja öljynpaineet ei nouse tarpeeksi. Huonoista öljyistäkin tuo voisi johtua. Mutta kannattaa jokatapauksessa korjata ja ajella mahdollisimman vähän luistavalla laatikolla tai ylivaihteesta menee kitkapinnat pilalle. Itsellä oli yksi pilalle ajettu M46, autolla ei meinannut päästä mihinkään suuntaan kun ylivaihde luisti kaikilla vaihteilla, vaikka ei ollut kytkettynä.
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: TVS - 03.01.2012, 13:20:52
oliko vesku sullakin niin että 1000-2000rpm oli niinkuin vaihde olisi ollut vapaalla, mutta 2000rpm ylöspäin tuntui kun olisi vitonen ollutkin puoliksi päällä ?
Öljy vähissä tai todennäköisemmin o-rengasvika. Ja kun hetken ajelet tuollain vitonen puoliks päällä, voitkin suosiolla vaihtaa koko loikkarin.
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 03.01.2012, 14:21:21
en ole ajanut se vitonen puoliksi päällä, olen vain yrittänyt sitä päälle ja kun ei ole mennyt niin ajellut ilman.

tosta O renkaasta olisi kiva kuulla lisää, onko jossain räjähdyskuvia laatikosta ?

jos siihen olis vaikka saatavilla jotan korjausarjaa siniseltä ? vaitais öljyt samalla
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: estate - 03.01.2012, 19:02:00
Tuolla ohjeet O-rengasremppaan:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=150.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=150.0)
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 10.07.2012, 21:52:06
nyt tuli aika nostaa vitonen pöydälle kun lopetti toimintansa kokonaan, tähän asti toiminut aina sillointällöin.

tarkoitus oli vaihtaa ne kuuluisat o-renkaat mutta ne näyttävät hyvä kuntoisilta (vaihdan nyt jokatapauksessa kuitenkin)

mutta näettekö tuon tumman "kitkapinnan" (vai mikä lie) niin sehän on murusina ja katki tuosta yhdestä kohdasta. eikai tuo nyt ole se kitkapinta ns. vitosen kytkin. ? jos on niin kumma jos ei kytkeydy kunnolla päälle ? prkl

(http://skebazu.1g.fi/kuvat/2-Kuvan-otsikko....jpg.jpg?img=smaller&hash=9ccd5)
(http://skebazu.1g.fi/kuvat/1-Kuvan-otsikko....jpg.jpg?img=smaller&hash=9051c)
(http://skebazu.1g.fi/kuvat/0-Kuvan-otsikko....jpg.jpg?img=smaller&hash=e46fc)

onkohan tuota osaa turha mennä tiskiltä kyselemään vai pitääkö nyt prkl ostaa uus (käytetty) loota ?

niin vai haittaako tuo mustan pinnan katkeaminen mitään ? että liittyyköhän tuo mitenkään mun ongelmiin, vai onko sittekki ne o-renkaat vikana ?




Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 11.07.2012, 15:54:50
No hain uudet o-renkaat 1,40euroa tuli vaan maksamaan  :)
Laitan laatikon nyt sitten kasaan kun ei kukaan osaa kertoa että vaikuttaako tuo lohjennuy pala mitään.

Jos ei vika poistu niin vika siinä lohjenneessa palassa.. Ja sitten on taas laatikko jumppa edessä kun vain sellaisen löytää.

Kyllä nu uudet o-renkaat tiivimmät on kuin vanhat. Vanhoista vaan ei päällepäin mitään huomannut mutta olivat silti kutistuneet\kuluneet.
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 12.07.2012, 07:53:35
Tuli eilen huomattua kun oikein ihmetteli toimintaa että eihän tuo haljennut kytkinpinta ole niin tärkeä ?

se kytkinpinta mikä nappaa vitosen rattaaseen kiinni niin on tuolla syrjäpuolella, en hoksannut kuvaa ottaa.
tuo haljennut kytkinpinta taas pysäyttää vain tuon pyörän turhan liikkeen kun vitonen vapautetaan.

männät ei meinannu uusilla o-renkailla edes sopia sisään :) mutta meni

Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 15.07.2012, 12:47:57
Korjaantu pelkällä o-rengas rempalla
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: 8-pätkä - 15.07.2012, 19:57:03
Itsellä ollut samaa ongelmaa että alle satkun vauhdista ei tahdo ottaa päälle vitosta vaan jää luistamaan. Ilmeisesti mullakin ne o-renkaat kummittelee ja kun isommilla kierroksilla on enemmän öljynpainetta niin menee sitten normaalisti päälle. Ihan siniseltäkö hait nuo o-renkaat?
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 16.07.2012, 07:40:34
Vaasasta semmonen liike kuin "Kumi Järvinen"

annoin vaan männän jossa oli vielä vanha o-rengas kiinni niin sille äijälle, ja se otti pari mittaa mauserilla ja kävi hakemassa uudet renkaat hyllystä  :)
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: Haavisto - 24.07.2012, 19:26:20
Terve, en tiä mikä vika mun M46 on ku ajaa etiäppäin ja vaihtaa oikee nopiaa vaihteen niin ihan niinku kytkin tai joku antais periks, mutta ku rauhas ajaa niin ei mitää hätää. Sitte ku taas peruuttaa niin mikää ei oo sopivaa enää se antaa periks heti eikä liiku (Autoon on justii laitettu uus painelaakeri, kytkinlevy ja asetelma) voiko vika olla "nappivitosen" kytkimessä?
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: skebazu - 24.07.2012, 23:46:37
Terve, en tiä mikä vika mun M46 on ku ajaa etiäppäin ja vaihtaa oikee nopiaa vaihteen niin ihan niinku kytkin tai joku antais periks, mutta ku rauhas ajaa niin ei mitää hätää. Sitte ku taas peruuttaa niin mikää ei oo sopivaa enää se antaa periks heti eikä liiku (Autoon on justii laitettu uus painelaakeri, kytkinlevy ja asetelma) voiko vika olla "nappivitosen" kytkimessä?

Kyllä se siltä kuullostais. kun ite googlettelin silloin tota vikaa niin justiin samanlaisia kertomuksia tuli vastaan. Kannattaa kattoo FAQ osiosta ohjeet remppaan, oon nyt kännykällä niin en jaksa etsiä linkkiä sinne. Mutta sielä ohjeet nappivitosen täydelliseen remppaan.o-renkaiden lisäksi pitää tarkistaa pari jousta jne. Luulisin että sulla vika niissä jousissa. Tai siinä kuulassa.

Katso se FAQ
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: TVS - 25.07.2012, 09:11:55
Jos ei aski vedä taaksepäin niin se loikkari on ns kypsä, eli "suoran" pakat luistaa ja se on ykssuuntalaakerin varassa että auto menee eteenpäinkään.
Otsikko: Vs: M46 / "nappivitonen" ongelma
Kirjoitti: Haavisto - 25.07.2012, 10:29:37
Kiitokset näistä tiedoista  :) oon jo kauan miettiny mikä siä olis mutta nyt tiedän että auto nosturille ja vitosen vaihtoon  :)