Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: JoeDecoe - 30.10.2011, 19:14:55
-
Noni, eli öljyä alkanut kertymään paisariin mutta ainankin toistaiseksi öljyt on ihan öljynväristä/mustaa.. Mitkäs ois ne todennäköisimmät paikat josta öljyä lurahtaa jäähdytyksen sekaan? Auto toimii ihan normaalisti ei savuttele eikä nosta lämpöjä.. Öljyä ei ole ihan älyttömästi paisarissa/nesteen seassa, kun huomasin ko asian juuri kun sitä alkoi sinne ilmestymään ja nyt lisääntynyt sen verran että autolla ei enään ajeta, ennenkuin vika selviää. Autolla rullattu 289 000...
-
Öljyjäähdytin syylärin reunassa on yksi mahdollinen vikapaikka. Tuon saa testattua helposti , kun laitat öljyputket yhteen ja vaihdat nesteet.
-
Hmm... Onkos toi öljyjäähdytin niinku syylärin sisällä vai? Vai mitenkä sieltä sitä öljyä pääsisi vuotamaan? Jäähdytysneste valumaa on aika paljon apukuskinpuoleisessa päädyssä, mutta en tiedä tuleeko vuoto letkusta tai "liittimestä"...
-
Siis onko kyseessä automaattti? Jos on niin silloin mahdollista että jäähdytin hajalla jolloin lootan öljyy pääsee jäähdyttimeen... näin mun järki sanoo.. Jos manuaali niin voipi valskata kannen tiivisteestä..
-
Hmm... Onkos toi öljyjäähdytin niinku syylärin sisällä vai? Vai mitenkä sieltä sitä öljyä pääsisi vuotamaan? Jäähdytysneste valumaa on aika paljon apukuskinpuoleisessa päädyssä, mutta en tiedä tuleeko vuoto letkusta tai "liittimestä"...
Siellä se syylärin reunassa on 94-98 malleissa. Sieltä voi sekoittua jos paikat halkeaa. Itsellä tihkutti jonkin aikaa, ennenkuin pamahti öljyt kerralla vesien sekaan, mutta ei toisinpäin.
Moottorikoneistamon mukaan viimeisiä tarkistuskohteita on kannentiiviste, jos öljyt on puhtaat.
-
(http://i326.photobucket.com/albums/k418/JoeDecoe85/DSCF1109.jpg)
Mikäs tämä jäähdyttimeen menevän letkun alapuolella oleva putki on? Näyttäs olevan valkosta "paskaa" liittimen ympärillä sekä jäähytysneste vuotoa.. Kenties jäähdytinkin parhaat päivänsä nähneet.. Auto menossa ilmeisesti tällä viikolla korjaamolle, siellä veikkailtiin ensimmäisenä kannentiivistettä..
-
Mikäs tämä jäähdyttimeen menevän letkun alapuolella oleva putki on?
Öljyjäähdytin syylärin reunassa on yksi mahdollinen vikapaikka.
-
Itsellä vuosi juuri kyseinen liitin. jäähdytin-nesteen vaihdolla selvisi aina muutama päivä,mutta sitten taas öljy tukki syylärin yläletkun .(paakkuuntu ja esti veden kierron)ja kone keitti. kone pääsi itseasiassa keittämään 3 kertaa,kunnes sitten kansi meni väärään. Sitä ölkkylauhduttimelle menevää öljyä ohjaa oma termostaatti,niin öljyä ei pääse jäähdytinveteen koko ajan. Vasta kun öljyt lämpiää kunnolla esim. moottoritie ajossa ilmestyy ruskeat mässyt jäähdytysveteen :d . Se liitin on jonkinmoisella kierreliitoksella kiinni kupariputkessa,mikä on siellä syylärinpäädyn sisällä ja tämä liitos alkaa sitten vuotaa . Siinä taisi olla jokin kuminen tiiviste,mikä tietenkin on päädyn sisäpuolella,ettei sitä vahingossakaan pääse korjailemaan. Ostin uuden jäähdyttimen (176€ noin vuosi sitten),millä vika sitten korjaantukin.
-
Itse käytin T5 kannen turhaan irti ja testattavana saman ongelman takia. Eli alkoi öljyä ilmestymään nesteen sekaan. Jähdyttäjästä oli mennyt muovipäädyn ja sen pääydyn sisällä olevan öljynlauhduttimen välistä tiiviste. Eli jäähdyttäjästä kannattaa melkein aloittaa.
-
Siellä se syylärin reunassa on 94-98 malleissa. Sieltä voi sekoittua jos paikat halkeaa. Itsellä tihkutti jonkin aikaa, ennenkuin pamahti öljyt kerralla vesien sekaan, mutta ei toisinpäin.
Moottorikoneistamon mukaan viimeisiä tarkistuskohteita on kannentiiviste, jos öljyt on puhtaat.
No auts.
Oliskohan munkin 850 T-5R (-96) Volvossa sama vika, tämä kulkupeli on siis manuaalivaihteinen. Nyt se on korjaamolla kansi levällään ja odottaa sitä pakosarjan löytymistä....
Kun kurkkasin paisuntasäiliöön, niin siellä oli nesteen sijasta ihan täysin mustaa öljymäistä "nestettä". Öljyjen seassa taas ei löytynyt vettä, öljykorkin sisäpinta musta ja samoin öljytikku. Oli siis pukannut öljyt nesteiden sekaan mutta (onneksi) ei päinvastoin.
Kansipahviahan sitä veikkailtiin korjaamon sedän kanssa. Ei tullut pieneen mieleenkään, että muusta voisi olla kysymys.
Pitää tsekata tuokin juttu. Pitääkö vaihtaa koko syylari vai selviääkö pienemmällä rempalla?
-
Jäähdytin vaihdettava... :( Eikä ole väliä onko manuaali vai automaatti. Paitsi että automaatissa voi olla myös siellä laatikossa jäähdytinnestettä.
-
Kyllä itekki syyläriin kääntysin...
-
Onko tuossa meikäläisen autossa moista öljynjäähdytin-osaa ollenkaan? Korjaamonsetä väitti puhelimessa, ettei ole... :-X
-
Onko tuossa meikäläisen autossa moista öljynjäähdytin-osaa ollenkaan? Korjaamonsetä väitti puhelimessa, ettei ole... :-X
Kyllä siinä semmoinen pitäisi olla. Keulastapäin katsottuna vasemmassa syylärin reunassa, ylävesiletkun alla.
-
Kyllä siinä semmoinen pitäisi olla. Keulastapäin katsottuna vasemmassa syylärin reunassa, ylävesiletkun alla.
No tämä selviää kohtapuoliin. Jos siis saan autoni tänään pajalta ???
-
Kyllä siellä öljynjäähdytin on ylävesiletkun alapuolella siis. Tulee pari letkua kiinni sinne päätyyn, toinen ylös ja toinen alas. Itse juuri vaihtelin tässä uuden syylärin ja öljynjäähdyttimen letkut kun ensinkin ne letkut vuosivat läpi ja toisekseen ilmeisesti pääsi öljyt jäähdytysnesteen sekaan. Melkoista pskaa olikin nuo jäähynesteet kun niitä useaan kertaan huuhtelin. Nyt ei ole nesteet sekaisin ja kaikki vuodot on kurissa, ainoa mysteeri omassa hopassa on enää että jäähdytysnestesäiliöön kertyy painetta joka "puristaa" jäähynesteen tason säiliössä ihan kuivaksi asti, jonka jälkeen syttyy kabiinissa varoitusvalo jäähynesteen tasosta. Kun korkin aukaisee niin paineet pääsee poies ja yleensä nesteet nousee samoille rajoille missä ne on ennen paineen kertymistä. Se, mistä paine sinne tulee on edelleen mysteeri. Mutta öljyä ei tosiaan enää paisarista löydy, suosittelen kyllä vaihtamaan sen syylärin.
-
ainoa mysteeri omassa hopassa on enää että jäähdytysnestesäiliöön kertyy painetta joka "puristaa" jäähynesteen tason säiliössä ihan kuivaksi asti, jonka jälkeen syttyy kabiinissa varoitusvalo jäähynesteen tasosta. Kun korkin aukaisee niin paineet pääsee poies ja yleensä nesteet nousee samoille rajoille missä ne on ennen paineen kertymistä. Se, mistä paine sinne tulee on edelleen mysteeri. Mutta öljyä ei tosiaan enää paisarista löydy, suosittelen kyllä vaihtamaan sen syylärin.
Sulla turpoo pahasti jotkut letkut, ensimmäinen syy olis varmaan viallinen paisarinkorkki?
Tsekkaapa ettei tuu mitään vaurioo tuon takia, ei ole kyllä normaalia, ei sinnepäinkään...
-
Sulla turpoo pahasti jotkut letkut, ensimmäinen syy olis varmaan viallinen paisarinkorkki?
Tsekkaapa ettei tuu mitään vaurioo tuon takia, ei ole kyllä normaalia, ei sinnepäinkään...
Hommasin siihen ensimmäisenä juurikin tuon paisarin korkin mallia Motonet (tiedä siitäkään pelaako se edes kele) ja eipä se auta ongelmaan. Osaisiko sitten ylimääräinen ilma järjestelmässä tehdä tuota? Tosiaan ylävesiletkukin koneen ja jäähynesteen lämmettyä on niin kova että ei sitä saa puristettua käsillä mitenkään. Ihan kuin olisi teräspunos letkun sisällä.
-
Motonetin korkki on rikkonut koneita... Hae purkuosana tai uutena alkup.
-
Motonetin korkki on rikkonut koneita... Hae purkuosana tai uutena alkup.
Jeps, se on varmaan tehtävä ellei tuo vaihtokorkki osoittaudu sen kummemmaksi, kävin takuuseen juuri äsken vaihtamassa. Jos ei se alkuperäinenkään nyt sitten pelitä niin jossain muualla varmaan jo vika? Seuraillaan tilannetta ja raportoidaan kun selviää lisää.
-
Täällä samantapaista onkelmaa. Paisarissa vedessä öljymäinen pinta ja jonkun verran valkoista mönjää. Tuoksahtaa pakokaasulle tms.
En yrityksistä huolimatta löydä kuvan näköistä paikkaa syylärin apukuskinpuoleisesta päädystä.
Öljypohjan kyljessä (takana) taas on semmoinen pieni paketti johon tulee nesteletkut.
Minun autossa ei siis ole syylärin sisällä mitään kennoa ? Jos ei onko ehdotuksia missä voisi nesteet vaihtua (kansi tietysti yksi paikka) ?
Lisäksi nestettä katoaa ajossa ja myös paikallaan seistessä (eihän se sillo voi vika kannessa olla?!)
Tietoja: kone 5254t, sähkökaasu eli -99 malli, öljyt kirkkaat, pakokaasut ei höyryä eikä haise nesteelle. Ei tiputa auton alle lätäköitä. Mystistä, mutta ilmeisesti ei ollenkaan harvinaista Volvolle ???
edit: paisarin pohja ja letkut kuivia
-
Onko tuossa meikäläisen autossa moista öljynjäähdytin-osaa ollenkaan? Korjaamonsetä väitti puhelimessa, ettei ole... :-X
Onhan siellä moinen osa. Mutta kansiremppa korjasi kyllä öljyvuodot nesteiden sekaan, eli tuli korjattua oikeat kohta.