Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Elias Hadjari - 03.05.2020, 16:02:42

Otsikko: S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma
Kirjoitti: Elias Hadjari - 03.05.2020, 16:02:42
Ongelma siis alkoi niin kun eräänä päivänä lähdin autolla ajamaan ja auto ei reagoinut kaasuun normaalisti, no hetken päästä syttyikin moottorin vikavalo ja "Moottorijärjest. Huolla heti".
Auto ei ahtanut ollenkaan eikä meinannut edes rekan ohi päästä. Noin 80kmh jälkeen yhtäkkiä rupesi ahtamaan. (2500-3000) rpm.

No ei siinä ajoin auton kotiin ja se seisoi vajaan viikon siinä että sain uuden ahtopaineanturin ja purkuautosta MAFfin. Samalla puhdistin egr sen minkä pystyi kun otti kaasuläpän pois edestä ja sekin putsattu. Nyt auto ei meinaa lähteä käyntiin ja kun lähtee käy n.3sek ja sammuu. Samalla tulee hirveä savu ja todella pistävä haju. Kokeiltu myös alkuperäisellä MAFfilla. Ahtoputket näyttää kaikki ehjiltä ja tunnustelemallakaan ei löytynyt mitään vuotoja ja kaikki vaikuttaisi olevan myös kiinni. Vikakoodeja antoi egr ja maffista. Koodien nollauksen jälkeen ei ole antanut mitään vikakoodia.

Autolla ajettu 478tkm.

Missähän vois olla vika?
Otsikko: Vs: S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma
Kirjoitti: paku97 - 03.05.2020, 17:14:28
...onko turpon letku irti. :-\
Otsikko: Vs: S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma
Kirjoitti: Elias Hadjari - 03.05.2020, 21:22:53
Turbon letku paikallaan.
Otettiin tossa kaverin kanssa joku EGR menevä sähköliitin, maf liitin ja kaasuläppä liittimineen irti ja liikuteltiin jotain muovista "vipua" joka sijaitsee oikealla puolella egr ja kaasuläpän liitoskohdasta. Ja laitettiin auto käyntiin, sitten yhtäkkiä auto ei enää sammunutkaan itsekseen vaan pysyi käynnissä. Polttoainepumpuissakaan tuskin on vika kun saa dieseliä ja nyt myös pysyy käynnissä.

Laitoin kaikki takaisin ja ei edelleenkään sammunut. Kaasuläppä pysyi koko ajan auki vaikka laittoi liittimen takaisin, onkohan ohjelmoitu pysymään auki?
Mutta alkuperäinen ongelma jatkui eli ei jostain syystä halua ahtaa ja vedot kadoksissa. Tyhjäkäynnillä tuntuu ahtavan paremmin kuin ajossa.
Edelleenkään ei herjannut mitään... Otettiin imusarjan paineanturin liitin irti ja vaikutti sillä tavalla että ahtoi vielä vähän kehnommin.

Mitähän sitä seuraavaksi kokeilis?

Otsikko: Vs: S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma
Kirjoitti: zimppari - 04.05.2020, 00:01:09
Itsellä oli juuri tuota samaa vikaa. Se kaasuläppä menee kiinni ja sammuttaa auton. Se ei luultavasti ole se vika vaan oireilee noin. Itsellä viaksi paljastui johto repsikan puolella, joka otti maihin. Taisi olla ilmastoinnin paineanturin johto. Se kiersi sieltä moottorin edestä ja oikean etulampun alta. Vikakoodina oli vain että sensor b low voltage. Ei mitään muuta. Helpoiten testaat tämän ottamalla ilmastoinnin paineanturin irti.

Toki voi olla joku muukin anturi
Otsikko: Vs: S80 2010 2.4D aut. käyntiongelma
Kirjoitti: Elias Hadjari - 20.07.2020, 00:17:47
Ongelma ratkaistu. Vika oli jumittuneessa EGR venttiilissä. Uusi paikalleen ja auto toimi taas normaalisti (Y)