Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: MikaV60 - 03.05.2020, 20:08:26
-
Terveeks. Missä mahtaa olla vika, kun parina-kolmena viime aamuna auton jarrupoljin on ollut ennen käynnistystä tuntumaltaan kuin koivuhalko? Aikaisemmin tehostimessa on ollut aamuisinkin alipainetta ja jarrupoljin on ollut kevyt painaa, että auton saa käyntiin. Käynnistyttyään tehostin saa taas alipainetta ja poljin pehmenee.
Alipainevuoto tehostimessa? Tai tehostimelle menevän yksisuuntaisen alipaineventtiilin vuoto?
EDIT:
Muillakin näköjään samaa ongelmaa
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=105597.msg1061401626#msg1061401626
-
Olinkin jo tonne ketjuun vastannut edellisen auton kanssa että välillä samaa vaivaa.
Eipä siinä, nyt alla on XC60 ja sekin perkele tekee joskus ton että poljin on kovana aamulla. En oo vielä vaivannu asialla päätäni enempää, mutta kertokaahan jos löydätte vian niin mäkin korjaan sit ;D
-
Mulla on ihan sama ollut molemmissa XC60 välillä aamuisin. Ihan normaalia minusta. Kerran tosin tämä uudempi teki sellaisen, että jarrupoljin risteyksessä alkoi painua kokoajan syvemmälle ja piti kokoajan painaa kovemmin ja kovemmin pikkuhiljaa, ettei lähtenyt ryömimään eteenpäin. Tämä tapahtui vuosi sitten ja korjaantui uudelleen käynnistyksellä. Vikakoodin tosin oli jättänyt, joku jarruyksikön toimintahäiriö, mutta ei ole uusiutunut. Aika mystinen oli.
-
Mun V60 oli kans samanlainen. Tehostin vaihdettiin takuuna uuteen, mutta ei se miksikään muuttunut. Vika lienee siis jossain letkussa, tai venttiilissä?
-
Taitaa olla ominaisuus, minulla XC60 ollut näin koko omistusajan n.3 vuotta, eli pidemmän ajamattoman jakson - enemmän kuin vuorokausi noin, on kivikova poljin. Ei ole ollut jarruissa eikä muutenkaan ko. Ilmiöön liittyen mitään ongelmaa.
-
Täällä -17 XC60 ja tätä samaa noin 1/5 kerrasta. Jotain vikaa tai ominaisuutta siis koska tilanne muuttuu. En ole myöskään vaivannut päätäni tällä - käyntiinhän tuo lähtee joka kerta.
-
Täällä yksi S60 omistaja jolla samaa. Jos auto seissyt nyt etätyöaikana sen pari päivää niin poljin on ihan kivikova.
-
V60 ja sama homma. Tosin olen kyllä kuvitellut että tuo on ihan normaalia ja kuuluu toimia noin?
-
Eikö tuo ole ihan normaali ilmiö? Ei kai se systeemi mikään umpio ole, vaan paine poistuu pikkuhiljaa.
-
Ei saa alipaine poistua. Hätätilanteen vuoksi pitää tehostimen reserviin jäädä 3-painalluksen verran alipainetta. Tällänen säännös on kirjotettu joskus ja jouluna jo aikapäiviä sitten, joka koskee ihan kaikkia ainakin EU.hun tuotavia autoja.
Kyllä siellä vuoto on ja Volvossahan on, etenkin turbokoneissa tietenkin sähkönen pumppu jonka itseasiassa pitäis jäädä pitään huoli alipaineista sammutuksen jälkeenkin.
Pumppu, letkut ja se takaisku syyniin.
-
Edellisessä V60 oli sama vika/ominaisuus ja nykyisessä XC60 sama juttu. Jos auto pari päivää seisoo niin jarrupoljin kivikova.
-
Täälläkin V60 ja samaa poljin kovettuu, jos pitää ajamisesta vapaapäivän, yhden yön aikana ei vielä kovetu.
Enemmänkin pitäisi kysyä, onko niitä joilla näin ei käy?
-
Tämän triidin vastauksien perusteella voinee todeta, että kyseessä lienee ominaisuudeksi laskettavissa oleva vika. Itse intouduin asiaa kyselemään tuossa aloituspostaukseen linkitetyssä triidissä, koska entisessä elämässä olin saabisti, ja siellä tehostimia ja takaiskuja vaihdeltiin siksi että paineet katosi yön aikana, eli saabistit piti selvänä vikana... lienee ihan luonnollista että alipaineet häviää ajan kanssa, mutta mikä sitten on normaali aika.. itse ainakin havaitsin omassa autossani sen, että kovilla pakkasilla poljin saattoi kovettua jopa työpäivän aikana, kun taas kesäkeleillä toimii päiviä. En ole jaksanut vaivata päätäni asialla.
Automaatissa tuo ei liene kummoinen riski, mutta manuaalissa periaatteessa saattaisi heikkojalkainen yllättyä siitä, että polkimessa ei ole tehostusta kun painaa kytkimen pohjaan ennen starttia
-
Automaatissa tuo ei liene kummoinen riski, mutta manuaalissa periaatteessa saattaisi heikkojalkainen yllättyä siitä, että polkimessa ei ole tehostusta kun painaa kytkimen pohjaan ennen starttia
Ei ehkä erityinen riski, mutta häiritsevän lujaa poljinta sai painaa, että moottori starttaa.
Mun mielestä tämä on vain 60-sarjan "ominaisuus".
-
Terveeks. Missä mahtaa olla vika, kun parina-kolmena viime aamuna auton jarrupoljin on ollut ennen käynnistystä tuntumaltaan kuin koivuhalko? Aikaisemmin tehostimessa on ollut aamuisinkin alipainetta ja jarrupoljin on ollut kevyt painaa, että auton saa käyntiin. Käynnistyttyään tehostin saa taas alipainetta ja poljin pehmenee.
Alipainevuoto tehostimessa? Tai tehostimelle menevän yksisuuntaisen alipaineventtiilin vuoto?
EDIT:
Muillakin näköjään samaa ongelmaa
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=105597.msg1061401626#msg1061401626
Nyt se sitten on ollut normaalin pehmoinen 4.5 ja 5.5 aamulla :idiot2: ;D
-
En ole mikään automies niin en tiedä onko tämä normaalia, mutta joskus oli Toyota ja siinä jos painoi pari kertaa jarrua kun auto ei ollut käynnissä niin sen jälkeen oli poljin kanssa todella raskas. Meni toki taas normaaliksi heti kun auton käynnisti. Ei ollut automaatti, niin en tiedä olisiko poljin ollut tuollainen aina kun auto on seissyt kun ei tarvinnut painaa jarrua käynnistyksessä.
Tällä perusteella siis ainakin itse pidin tuota Volvon toimintaa ihan normaalina? Varmaan tuossakin pari painallusta kun auto ei käy tekee saman? Tai sitten kun odottelee päivän tai pari niin käy noin.
-
Ei ehkä erityinen riski, mutta häiritsevän lujaa poljinta sai painaa, että moottori starttaa.
Tämä. Pari kertaa ollut että miksi auto ei käynnisty. Pitänyt oikein kunnolla painaa poljilta että saa auton käyntiin. Muuten tuo ei haittaa yhtään.
-
Ei oo pelkkä 60-sarjalaisten pulma. Edellinen V50 teki samaa, ehkä 10 kertaa 2 vuoden aikana. Ei tarvinnut polkea käynnistäessä normaalia enempää ja palautui heti normaaliksi kun auto käynnistyi.
-
En ole huomannut polkimessa mitään kummaa. Auto XC60 2014. Aika-ajoin jumppaan jarruja painamalla polkimen rauhallisesti liki pohjaan ja sitten rauhassa ylös. Vaatii kohtalaisesti voimaa. Tämön jälkeen jarrut selvösti herkemmät hetken aikaa
-
Itsellä sama homma S80. Yleensä poljin normaalin tuntoinen, mutta harvakseltaan kivikova ja saa lujasti painaa että auto käynnistyy. Jarrut pelaa normaalisti heti kun auto käynnissä.
-
Kovettumista vaan tapahtuu. Asian tekee hankalaksi että jarrupoljinta pitää saada painettua vähän sisään jotta auton saa käyntiin. Olisko joku kytkin jarrupolkimessa.
Keneltäkään ei ole saatu vikaa ikinä korjattua?
-
Täällä -11 S80 D5 tekee myös satunnaisesti. Välillä poljin on kivi kova, ja välillä normaali.
-
Eikös tuossa ole kyse vain siitä, että tehostimesta karkaa alipaine kun moottori ei käy ja tuota sitä alipainetta sinne?
Sattunnaisuus johtunee siitä, että siellä alipaineletkussa on takaiskuventtiili joka ikääntyessään asettuu kiinni aina vaihtelevalla menestyksellä?
Omassa olen huomannut, että aamulla lähtiessä se ei ole juuri koskaan jäykkä, mutta jos auto seisoo esim. vuorokauden, se on useinmiten jäykkä?
Tuohon tehostimen alipainetilanteeseen olen sen aina kuvitellut liittyvän?