Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: allu-85 - 31.10.2011, 06:07:55
-
Ostin tuollaisen s70 tdi:n, johon on salama iskenyt. Moottorinohjauslaatikko on kärähtänyt. Olen ostamassa siihen uutta boxia, tuleeko jotain ottaa huomioon sen ostossa, toimiiko V70N 2,5tdi koneen boxi siinä? Toimiiko se ylipäätään pelkällä uudella boxilla?! Vaatiiko se jotain ohjelmointia toimiakseen?
-
Minkä vuosimallin S70? Loppupään malleissa oli jo can-väyläjuttuja mukana, väittäisin ettei uudet ja vanhat tämän takia käy ristiin.
-
Ostin tuollaisen s70 tdi:n, johon on salama iskenyt. Moottorinohjauslaatikko on kärähtänyt. Olen ostamassa siihen uutta boxia, tuleeko jotain ottaa huomioon sen ostossa, toimiiko V70N 2,5tdi koneen boxi siinä? Toimiiko se ylipäätään pelkällä uudella boxilla?! Vaatiiko se jotain ohjelmointia toimiakseen?
Ohjausboksissa on tyyppinumero, ja samanlainen pitää olla uusikin.
-
Auto on vm 98 ja alkuperäinen boxi on lähtenyt vakuutustarkastajan mukaan. Miten selvitän nyt sen oikean numeron?
-
Jos vuosimalli on -98, niin ohjausjärjestelmä on MSA 15.7. Nämä kaikki boksit ovat vaihtokelpoisia keskenään. Jos autossasi on cruise, niin se pitää olla ohjelmoituna myös uuteen boksiin, koska sitä ei ole nykyään enää mahdollista ohjelmoida ns. lisävarusteena... ainakaan virallisesti. Jotkut myös sanovat, että automaateissa ja manuaaleissa olisi eri boksit, mutta tätä en itse allekirjoita.
-
Volkkarin omassa toteutuksessa kuulemma on automaattilaatikolliseen rajattu vääntöjä, volvon ohjauksesta olen kuullut saman huhun. En osaa sanoa miten on oikeasti.
Ps. Minulla on hyllyssä yksi -97 vuoden automaattilaatikollisen ecu. :)
-
Auto on manuaalilaatikolla, cruisea en huomannut katsoa, kun auton vasta hain kotiin. Milloin tuo msa 15.7 on tullut? Sopiiko tuosta mun V70N:stä sitten tuo boxi tohon autoon, se on siis samalla 2,5 tdi vw-koneella?
-
Muutos on tapahtunut jossain vaiheessa vuotta -99. Karkeasti sanottuna -98 on MSA 15.7 ja -99 MSA 15.8. Sinun autostasi ei siis sovi se boksi, kun kakkoskoppaiset on aina 15.8.
-
Olisko jollain tiedossa sen sopivan boxin numerosarja?
Saa tarjota tuollaista manuaalivaihteisen MSA 15.7 -boxia. Privalla tai allu-85 (at) luukku.com
-
Ostin tuon TaaviH:n boxin. Asensin ja latasin akun. Hehkun valo syttyy, mutta ei lupaa edes. Mistä kannattaa kotikonstein hakea vikaa, vai lyönkö auton osiksi?
-
Mitäs vaiheita tässä on ollut ton ohjainboksin vaihdon lisäksi? Jos olet vaihdellut pa-suodatinta tai auto muuten vaan seissyt hyvin pitkään, voi täysin kunnossa olevakin auto vaatia suht pitkän starttauksen.
Mitenkähän pumpun ajoitus? Jos on pahasti pielessä, eihän sitä käyntiin tahdo helposti saada.
-
Ajonesto?
-
Enpä ole muuta tehnyt kuin vaihdoin boxin ja yritin startata. Voishan sitä tietty uudelleen koittaa vielä. Tankissa on ainakin ainettaa, kun se on melkein täynnä. ikös tossa ole se ajonesto avaimessa, vosiin tietty koittaa toisellakin avaimella. Mutta mutta, ainakin kerran olen tavnnut t4 transportterin, joka lähti sekunnilsi kahdeksi käymään, mutta ei sitten toiminut, syynä ajonesto. Toisella avaimella ja lisävirralla kone lähti käymään normaalisti.
Salama oli iskenyt autoon ja se oli sitten pysähtynyt siihen, auto hinattu korjaamolle. Siellä oli todettu, että boxi mennyt rikki. Vakuutusyhtiön äijä oli käynyt viemässä boxin. Sen jälkeen ostin auton.
-
Vakuutuspetos? ;D
Tai sitten voi se ajoneston boksi olla myös kärähtänyt. Testerillä sen näkisi, että onko järjestelmä tunnistanut avaimen ja antanut moottorille luvan käynnistyä.
Ja kuten Taavi sanoi, pitkään seissyt auto saattaa vaatia aika paljon starttaamista.
-
Ei ollu vakuutuspetos, myyjä kertoi että ei ollut saanut rahoja vakuutusyhtiöltä, koska autoon ei iskenyt salama vaan vain oikosulku. Auto on laitettu seisontaan syyskuussa, eli seisonut parisen kuukautta.
-
Oikosulku? Missä? Sittenhän voi olla vaikka johtojakin sulanut ja kaikkea muuta kivaa.
Onko sulakkeet kaikki ehjiä?
-
Niin siis se vakuutusyhtiön äijä oli vain sanonut, että ei ole salama iskenyt vaan se on ollut oikosulku ja emmen korvaa euroakaan. Tarkistan sulakkeet huomenna. Missä toi ajoneston boxi on? pystyykö vastaavanlaisesta volvosta vaihtamaan sitten ton ajoneston boxi ja ilmeisesti sitte virtalukon ja avaimen, että saa toimimaan? Vai pystyykö uuden boxin sopeuttamaan vanhaan systeemiin, jos vika on siinä? Täytyykö tuossa olla joku volvon oma testeri vai käykö Boschin FSA vai mikä se olikaan?
-
Voihan sitä kokeilla toisella avaimella jos sellainen on?
Mutta itse ihan ensimmäisenä pistäisin akun jokuseksi tunniksi lataukseen ja sitten kunnon starttailua.
-
Sulakkeet katottu, kaikki ehjiä. Vaihdoin toisen akun ja startterilla virtaa, toisella avaimella hörähtää käymään muutamaksi sekunniksi, toisella ei. Eli ajonesto ei mene pois päältä. Autosähkökaveri konsultoi sen verran, että uusi boxi vaatii uuden virtalukon ja avaimen. Onnistuuko uuden boxin sopeutus vanhaan avaimeen vai tarviiko vaihtaa virtalukko ja avain? Ja jos onnistuu niin se on varmaan sinisen keikka vai?
-
Sulakkeet katottu, kaikki ehjiä. Vaihdoin toisen akun ja startterilla virtaa, toisella avaimella hörähtää käymään muutamaksi sekunniksi, toisella ei. Eli ajonesto ei mene pois päältä. Autosähkökaveri konsultoi sen verran, että uusi boxi vaatii uuden virtalukon ja avaimen. Onnistuuko uuden boxin sopeutus vanhaan avaimeen vai tarviiko vaihtaa virtalukko ja avain? Ja jos onnistuu niin se on varmaan sinisen keikka vai?
Jos se hörähtää, niin silloin ajonesto on kunnossa.
Autosähkökaverisi on konsultoinut väärin, sillä boksit ovat vaihtokelpoisia keskenään, eivätkä sisällä mitään ajonestoon liittyviä yksilöllisiä tietoja.
-
No juu, kyllä' se hörähtää ja käy muutaman sekunnin. Mikäs tossa sitten on vikana?
-
Hörähtääkö joka kerta samalla tavalla?
Jos hörätelee epäsäännöllisesti, välillä enemmän ja välillä vähemmän ja välillä ei ollenkaan. Kunnes taas useamman starttauksen jälkeen saattaa lupailla, niin veikkaisin, että ruiskutuspumpun hihnasta on lähteneet hampaat irti.
-
Kyllä se mielestäni samalla lailla käy sen muutaman sekunnin. Siis käy toi aikaisemmin sanomani hörähdys oli vähän väärä arvio. Käy sen verran, että pystyy niostamaan kierroksiakin, täytyy tänään käydä kokeilemassa ja ottaa vaikka videopätkä.
-
Kyllä se mielestäni samalla lailla käy sen muutaman sekunnin. Siis käy toi aikaisemmin sanomani hörähdys oli vähän väärä arvio. Käy sen verran, että pystyy niostamaan kierroksiakin, täytyy tänään käydä kokeilemassa ja ottaa vaikka videopätkä.
Tarkista kuitenkin samalla se pumpun hihna.
Ja kuten Kulmamies sanoi, ei ajonestosta voi olla kysymys. Ajonestolle on ihan oma erillinen ohjaus ja jos kerran käynnistyy niin ei ole ajonestosta kyse.
-
Kävin taas koittamassa. Pumpun hihnaa en katsonut. Hihna vaihdettu n. 30 tkm sitten, mutta eihän se ole takuu, että olisi ehjä. Tuolla video: http://s252.photobucket.com/albums/hh13/allu-85/
-
Tarkasta vaan se pumpun hihna. Oma V70 oli samanlainen, kun oli hihnasta hampaat irti :)
-
Ilman muuta se pumpun hihna tarkistukseen. :)
-
Punpunhihna tarkistettu: näytti ihan hyvältä. Mitäs seuraavaksi? Poistetun lisälämmittimen polttoiaineputken lyttäsin ettei saa ilmaa, mutta sama juttu, käy vaan sen pai sekuntia.
-
Tuleeko se lisälämppärin putki tankilta asti, vai onko siinä suodattimen alapuolella T-haara? Jos on tuollainen haaraversio, niin se pitää tulpata todella huolella, että ei varmasti saa ilmaa.
-
Suodattimen alla t-haara. Ajattelin vaihtaa siihen vain jatkopalan, niin saan koko haaroituksen turhana pois.
-
olisko kenties jo helpompi hinata auto jonnekin korjaamoon jos ei tunnu alkavan toimia...maksaa muutaman kympin kun ne kertoo että mikä sitä vaivaa
-
Muutamalla kympillä ei korjaamot edes pierase. Ostin ton auton lähinnä siksi, että sen saa joko helpolla kuntoon tai sitten lyön sen osiksi.
Tänään kävin ottamassa sen t-haaran polttoaineletkusta pois ja laitoin siihen suoran jatkon, eo toimi edelleenkään. Käy vaan sen pari kolme sekuntia.
-
Meillä hiace teki aivan samaa, mutta siinä oli syynä liian vähiin mennyt öljy. Hiacen koneessa siis vahti joka katkaisee naftansyötön jos öljynpaine ei nouse. Tuossa koneessa ei kai sellaista ole?
-
jos haluat ehjän auton pistää palasiksi jonkun pikkuvian takia mikä ei täällä selviä niin sen kuin pistät,romuraudan hinta on aika alhaalla tällä hetkellä.
ja voithan korjaamolla sanoa että eivät saa korjata,diagnoosi vain.
-
Katselin taas tuota videota ja tuli mieleen taas uusi seikka. Onkohan virtalukko kunnossa, tai järjestelmärele? Tuntuu kuin kävisi niin kauan, kun sulla on avain starttiasennossa. Sammuu heti, kun avaimesta hellittää??
-
Kävin taas kokeilemassa. Käy, vaikka päästää avaimesta.
-
Onko se pumpun hihna ja sen ajoitus nyt ihan varmasti ok?
-
Tänää sain oman projektin käynnitysvaiheeseen ja siinä oli just samat oireet, mitä sullakin. Lähtee käntiin, mutta sammuu heti. Vikakoodi viittasi ajonestolaitteen jännitteensyöttö- tai maadoitusongelmaan. Ikävä kyllä mulla vika häipyi itsestään ja tuli toinen vika tilla, niin ei pysty sanomaan missä tarkalleen vika on. Ajonesto se nyt ilmeisesti kuitenkin on, vaikka se tässä topikissa on jo pois sujettukin :-\
-
Tänää sain oman projektin käynnitysvaiheeseen ja siinä oli just samat oireet, mitä sullakin. Lähtee käntiin, mutta sammuu heti. Vikakoodi viittasi ajonestolaitteen jännitteensyöttö- tai maadoitusongelmaan. Ikävä kyllä mulla vika häipyi itsestään ja tuli toinen vika tilla, niin ei pysty sanomaan missä tarkalleen vika on. Ajonesto se nyt ilmeisesti kuitenkin on, vaikka se tässä topikissa on jo pois sujettukin :-\
Olisko tässä tämän topicin tapauksessa kuitenkin samankaltainen vika kun sun projektiautossa?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10788.msg240062#msg240062
Ei tietenkään ihan sama, mutta kenties jotain vinkkiä tosta sun jutusta olisi saatavissa tähän tapaukseen?