Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: KPaka - 07.05.2020, 08:50:40
-
Morjes taas.
Aiheesta on varmasti paljon aloituksia joten pahoittelut tästä uudesta.
Eli etupää kolina myötäilee tien epätasaisuuksia. Kolina on voimistunut koko ajan. Koiranluut vaihdoin renkaiden vaihdon yhteydessä joten se eliminoitiin. Alatukivarret ovat vajaan vuoden vanhat ja näyttivät tällaisen amatöörin silmään hyviltä. Alapallo nyt saattaa olla mikä aiheuttaa ääntä. Nostin äsken auton ylös mutta en saanut rengasraudallakaan kuulumaan mitään lonksetta vaikka ihan reippaasti kyllä sitä yritin. Yksi asia miksi tämän kin viestin nyt sitten kirjoitin, on tuo iskarin yläpään suojakumi. Näkeekö, että onko revennyt kun irroittaa sen yläpään ison pultin ja ottaa läkkärän pois? Ja käsittääkseni tämän voi tehdä ihan renkaat maassa. Ja jos siitä näkee onko kumi revennyt vai ei, niin paljonko on sitten kiristysmomentti tuolle yläpään pultille?
-
Mulla piti XC90 vm 2006(sama alusta, kuin V70) kanssa kolinaa, kunnes vaihdoin kokonaan uudet tolpat eteen(iskarit, suojakumit, tukilaakerit, jouset).
Kolina tosin olisi luultavasti lakannut, kun vanhan jousen alareunaan olisi laittanut kumin(käytin puutarhaletkua uusissa jousissa) jousen ja jousilautasen väliin eristämään metallit toisistaan.
Onko sinulla jousen alareunassa jokin kumi eristämässä metallit toisistaan? Jos ei ole, niin suosittelen kokeilemaan vaikka halkaistua puutarhaletkua tms.
-
Kummiletku auttoi myös täällä. Iskarin mutterin laiton iskevällä ruuvin vääntimellä vaan kiinni. Joka tais kylläkin olla kielletty toimenpide. Ja helppo ottaa koko roska pöydälle ja jousipuristimilla jousi kasaan jne.
(https://i.ibb.co/B3hzs2v/20200229-143323.jpg) (https://ibb.co/B3hzs2v)
-
Katso nyt ensin nämä yleisimmät kolinan aiheuttajat.
Alapallon väljyyden tuntee yleensä parhaiten, kun kulma on ylös tunkattuna ja nostaa kunnolla renkaasta ylöspäin kello 5 ja 7 kohdalta kahdella kädellä.
Sivuttain kääntelemällä tuntuva välys tulee useimmiten raidetangon ulko- tai sisäpäästä.
Ei näissä vanhemmissa taida jousen alapäässä olla kumia jousilautasta vasten, ei ainakaan omassa S80 -99 ole eikä kolise. Toisella kierroksella on jokin muovinpala.
-
Terve, ja kiitos vastauksista. Jousen alapäässä on ihan se virallinen kumilätkä. Alapallosta ei saanut kyllä mitään irti vaikka kuinka nosteli, näytti myös ehjältä.
Mutta toi alkuperäinen kysymys, eli näkeekö tuon revenneen tukikumin jo pelkästään sillä että avaa ylämutterin ja ottaa sen läkkärän irti?
-
Yleisin kolinan aiheuttaja näissä on nimenomaan tuo iskarin yläpään kiinnitys. Muistaakseni joudut ottamaan sen ihan oikeasti käteen sen kiinnikkeen ja katsoa sitä ylä- ja alapuolelta, sehän vaatii oikeasti aika paljon voimaa ennekuin se kumi alkaa antamaan periksi, mutta tässä vaiheessa jos on jo osa kädessä, niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa uudet sinne, ei sitä niin kivaa ole purkaa.
Saksalaisista autovaraosakaupoista nuo taitaa maksaa ~14€ kappale, Lemförderin (Alkuperäisen) valmistamana.
-
Tyhmä kysymys mutta eihän iskarin yläpäät kolise konepeltiin? Jos on pahasti rikki kumit ne nousee enemmän.
-
Tyhmä kysymys mutta eihän iskarin yläpäät kolise konepeltiin? Jos on pahasti rikki kumit ne nousee enemmän.
Ei, ei niin paha tilanne onneksi ole :) Mutta se läkkärä on selvästi enemmän koholla kun apukuskin puolella joten sekin saattaisi kertoa sitä, että tuo yläkumi olisi pettänyt(?).
-
Kuten mainittu, se on se yleisin kohde ja yleensä jos se on koholla niin on antanut periksi.
Kilometreistä riippuen kannattaa varautua vaihtamaan iskaritkin, itsellä V70 oli rullaillut 278tkm alkuperäisillä iskareilla, ja loppuhan ne olivat, pohjaan painaessa eivät nousseet kuin 1/4 osaa matkasta.
-
Tyhmä kysymys mutta eihän iskarin yläpäät kolise konepeltiin?
Jos näin käy, niin silloin suojakumin yläpäässä oleva peltilevy puuttuu tai on lahonnut. Se estää iskarin tulemisen kumin läpi.
-
Täällä olis samantapaista vaivaa s80: ssä, mutta oikealla puolella. Vaihdoin jo iskarin yläpään kumit (oikeanpuoleinen oli vähän jo ratkennut), alatukivarren etu- (oikeanpuoleinen irti vulkanoinnista) ja takapuslat. Lisäksi vaihdoin jousen alapään kumit ja iskarin suojakumet ehjiin. Kun kaikki oli levällään, niin vääntelin alapallot ja raidetangon nupit läpi ja tiiviiltä tuntuivat. Silti terävimmissä kumpuissa klapajaa. Lisäksi vieläkin vetelee urissa vaikka nelipyöräsuuntaus on tehty ja alla good year efficientgrip koossa 205/60/16. Onko ideoita?
-
Iskarin yläpään kumin pettämisen näkee kun konepelti auki pumppaa auton nokkaa alaspäin, rikkinäisen puolen iskarin pää tunkee ehjää päätä enemmän ulospäin. Oireena ennen kun on ihan rikki - narisee pikkumontuissa.
-
Täällä olis samantapaista vaivaa s80: ssä, mutta oikealla puolella. Vaihdoin jo iskarin yläpään kumit (oikeanpuoleinen oli vähän jo ratkennut), alatukivarren etu- (oikeanpuoleinen irti vulkanoinnista) ja takapuslat. Lisäksi vaihdoin jousen alapään kumit ja iskarin suojakumet ehjiin. Kun kaikki oli levällään, niin vääntelin alapallot ja raidetangon nupit läpi ja tiiviiltä tuntuivat. Silti terävimmissä kumpuissa klapajaa. Lisäksi vieläkin vetelee urissa vaikka nelipyöräsuuntaus on tehty ja alla good year efficientgrip koossa 205/60/16. Onko ideoita?
Oma seitenkymppinen on tehnyt aina samaa. Nyt on odottamassa asentamista etupäähän kaikki nivelet (paitsi raidetangon sisemmät nivelet), alatukivarret, iskarit ja iskareiden yläpäät. Jos kolinat ja vetelyt ei noilla poistu, niin jäljelle jää vain hammastanko. ???
-
Täällä on kans -00 V70 vaihettu kaikki nivelet ja puslat keulaan, mutta kolina jatku. Tänään laitoin letkunpätkät jousien alapäähän ja kolina loppu... pieni ja helppo korjaus
-
Täällä on kans -00 V70 vaihettu kaikki nivelet ja puslat keulaan, mutta kolina jatku. Tänään laitoin letkunpätkät jousien alapäähän ja kolina loppu... pieni ja helppo korjaus
Omasta löytyy myös letkunpätkät, ei poista kolinoita.
-
Täälä kolisee, luulen sitä laakeria, kun kääntää oikeelle, niin kuuluu enempi, kun vasemmalle, niin kolina häipyy. Olisko etu ,vai taka laakeri. Pitää huomenna pyöritellä. Vaikea oli kuunnella, oliko etu vai taka.
-
Tarkastelin niitä jousia kun tolppa oli purettuna, ja jousissa ei ainakaan näkynyt merkkejä että kierteet olisivat ottaneet toisiinsa. Saikos Volvolta noihin etujousiin niitä muovi/kumirinkuloita ostettua? Muistelin että joskus 10v sitten edelliseen S80:iin ostin moiset merkkiliikkeestä, ja ne kävi loksauttaa paikalleen purkamatta tolppia?
Tuo vetely on asia mikä vaivaa ehkä enemmän. Kaikki pitäisi olla kunnossa ja renkaatkaan eivät ole ylileveät, mutta silti hakee urissa..
-
Tämä olikin loppujen lopuksi helppo case. Apparin puolen koiranluu. Hämäsi kyllä paljon kun ääni ohjautui täysin kuskin puolelle. Lisäksi koiranluu ei ollut montaa kuukautta vanha niin en edes osannut rueta epäilemään sitä kolinan syyksi. Mutta nyt on taas hiljainen, kolinaton menopeli vähän aikaa.
-
Oma seitenkymppinen on tehnyt aina samaa. Nyt on odottamassa asentamista etupäähän kaikki nivelet (paitsi raidetangon sisemmät nivelet), alatukivarret, iskarit ja iskareiden yläpäät. Jos kolinat ja vetelyt ei noilla poistu, niin jäljelle jää vain hammastanko. ???
Kuukausi takaperin tämä remontti tuli tehtyä ja kyllähän se hiljeni. :o Toisen etuiskarin jousen päälle tulevan kumilätkän siipimutteri oli löysällä ja alatukivarsien puslat oli melko löysät. Muuta en löytänyt, yhdestäkään nivelestä en löytänyt väljää. :idiot2:
-
"Volvo suosittelee nykyään käyttämään tätä XC90 mallien kumia myös 850/S60/S70/S80/V70/XC70 malleissa."
Motonet 18-2155
Nämä olen asentanut S60 molemmin puolen. Ekasta vahvistetun vaihdosta on jo vuosia, on kestänyt.