Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: voimavolvo - 31.10.2011, 10:21:36
-
Helkkarin helkkari. Takavalot (seisontavalot) ja mittarinvalot katosi. Jarruvalot, vilkut ja pakkivalot toimii. Ainakin viimene sulake oli palanut ja uusi 8A rävähti samoin tein. Edellinen oli 16A ja arvatenkin joku on sen syystä sinne laittanut. :nohnoh Tarkotus tarkastella lisää mutta tämmöstä tällä kertaa. Ideoita? :tickedoff:
-
mitä kaikkea siellä sulakkeen takana on? eikös siellä pitäis olla vain oikean puolen parkki ja mittarivalot ja lämppärin valot,pitäis sieltä palaa edestäkin se oik parkki,onkos autossa vetokoukku?mikäli on niin katso pistoke.
-
Oikeessa olet. Oikea parkki pimeenä myös. Räpelsin takavalojen maadotuksia ja pyörittelin mittariston säädintä ja nyt 8A sulake ei ainakaan heti pamahtanut ja takavalot + o.parkki palaa. :o Mittarin/lämppärinvaloista en osaa sanoa kun ei valoisalla näe. Kummastuttaa vaan kun eihän noiden takavalojen pitäisi olla samalla sulakkeella.
juu,sitä mietin ittekin mutta oisko joku joskus ottanut vasemmankin puolen samalta paukulta ja siksi ei se kestä mutta silloin ei tietysti pitäis palaa kumpikaan parkki myös edessä ,en tiedä mutta joskus vetokoukun johtosarjasta /pistokkeesta löytynyt noita vikoja.
Ite rupesin miettimään kuitenkin tota mittariston himmennintä. Joku potikkahan se on? Jätin sen nyt johonkin puoliväliin ja ajattelin olla koskematta jatkossa. No seurataan tilannetta. Eiköhän ne viel pimene uudestaan. ::)
-
juu,sitä mietin ittekin mutta oisko joku joskus ottanut vasemmankin puolen samalta paukulta ja siksi ei se kestä mutta silloin ei tietysti pitäis palaa kumpikaan parkki myös edessä ,en tiedä mutta joskus vetokoukun johtosarjasta /pistokkeesta löytynyt noita vikoja.
-
Se mittarivalojen potikka on sellainen viritys, että yleensä toimii parhaiten, kun sitä lyö nyrkillä ja vielä paremmin, kun sen ohittaa kokonaan. Ei ole ihan yksi kerta, kun olen pimeällä ajellut ja menee koko mittaristo pimeeksi, kun ajaa johonkin monttuun.
-
Näin mäkin olen käsittäny kun lueskellu. Ilmeisesti siihen kannattas kuitenkin ohittaessa joku vastus laittaa, jottei sula lampunkannat mittaristoon? Kai tuo koko mittaristo täytys ottaa käsittelyyn kun välillä saa lyödä että matkamittari alkaa pyörimään. >:( Tää ei kyl edelleenkää oikee selitä myös takavalojen pimenemistä ellei käyny niin "hyvä" tuuri, että oli samaan aikaan kaksi eri vikaa eli maadotus ja mittaristo..
-
Liittimet märänny takavalolta, vetokoukun töpseli jos sellainen, sulakerasia, valokatkaisija ja maadoitukset. Ex-lankusta mätäni liitin oikealta puolen, ensin lakkasi jarruvalo pelaamasta ja kun sen sai hyppyjohdolla kuntoon niin parkit pimeni hetken kuluttua. Revin liittimen huitsin nevadaan ja juotin johdot suoraan lampunkantoihin (tartti vähän jatkaa). Vedin vielä uudet maajohdotkin suoraan koriin niin lakkasi valot kummittelemasta. Sitten saikin vetää oviin uusiksi keskuslukon ja sähölasien/-peilien johdot, sitten moottorin johtosarjan, virtalukon pohjan. Lankun sähköt on todistetusti vielä huonommat kun 405 tai 309 Pösön, Pösöissä riittää kun korjaa maadoitukset mutta lankussa saa tehdä kaikki uusiksi kun rupeaa renaamaan.