Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JvTv - 07.05.2020, 21:34:20
-
Eli lisää ongelmia seiskan kaa
Latas tyhjä käynnillä reilua 14v ja kierroksilla +16v ja nyt se sit käräytti tuon laturin. Ja laturi tosiaan vaan pari kuukautta vanha. Niin mikäs tämmöisen ylijännitteen tekee? Tuo laturin heräte on jotenki epäilyttävän olonen näyttää joltain jälki asennnus työltä, ja kuuluuko sen tosiaan mennä sytytys puolalle? Vai voiko johtua muista johdoista?
-
Heräte ei kuulu mennä puolalle. Laturin oikea heräte on, useimmissa 740 vuosimalleissa ainakin, kuskinpuoleisessa koneen johtosarjan liittimessä kulkeva ohuehko punainen johto. Tässä ei siis toisinsanoen pelaa latauksen merkkivalokaan, ja kokemuspohjaisesti ainakin jos seppien seppä (tm) vetää laturin herätteen maihin niin laturi hajoaa. Todennäköisesti tässäkin jotain vauriota on saatu aikaan. Kannattanee aloittaa korjaamalla laturin johdotus ja sitten haalimaan ehjä laturi. Jos tämä on vielä pakosarjan alla olevalla laturilla, varaa hiukan aikaa, pura suosiolla koko koneen ali menevä johtosetti veke ja etsi ne sieltä öljyryönän alta, totea eristeet täysin murenneiksi ja tee johdot uusiksi. Laskee melko merkittävästi riskiä että palaa koko kippo, ja samalla vermeet saa toimimaan niinko kuuluu.
-
Tuo TVS:n mainitsema moottorin alta kulkeva piuhanippu kannattaa kyllä jokaisen vapari-7/940:n omistajan tutkia ja tarvittaessa kunnostaa. Ite olen kolmesta autosta saanut korjata kun esim. akulta startille menevä plus-kaapeli on kuoriutunut ja säikeet paljaana öljymoskan seassa.
-
Ookei täytyypä tutkia tuota johto sarjaa.
Ja merkkivalo ei tosiaan pala.
-
Noniin eli tutkin tuon johto sarjan enkä sieltä kyllä löytänyt hajonoeita johtoja. Putsailin myös samalla kaikki hapettumat ynnä muun moskan pois.
Nyt kun laitoin tuon uuden laturin paikalleen ilman tuota ylimääräistä heräte johtoa (joka siis meni sytytspuolalle) niin ei tuo lataa lainkaan.
Olisko vielä jotain vinkkiä mistä etsiä vikaa?
-
Heräte täytyy olla ja se tulee mittariston kautta. Eli jos latausvalo ei pala virrat päällä, niin laturikaan ei ala ladata, ainakaan ilman kierrosten antoa. Mittariston juotokset tai piirilevy on usein näissä niin hapertunut, että muutkin merkkivalot ja osa mittareista ei toimi.
E: Merkkivalot on muistaakseni kahdessa ryhmässä ja keskellä niiden välillä piirilevyllä pidempi hyppy ja kalvo ikään kuin tyhjän päällä ja mutkalla, siitä helposti murtuu johde. Omasta sain valot toimimaan juottamalla tähän hypyn.
Voit myös kokeilla väliaikaisella herätteellä/latausvalolla laturin toimintaa, eli vedä akulta +12V 5W polttimon läpi laturin herätenapaan. Kun auto on sammmuksissa, pitäisi valon palaa ja startin jälkeen sammua, kun laturi lataa.
Mittariston latausvalo toimii samalla periaatteella, virta tulee vain virtalukon kautta.
-
Vaihdoin tuonne mittaristoon noita polttimoita nii rupes valot palamaan, nyt syttyy se akun valo käynnistäessä ja sammuu siitä sit ku auto lähtee käymään ja nyt se latas 14.2 tyhjäkäynnillä mutta ei noussut ku anto kierroksia. Pitäiskö sen tuosta nousta?
-
Tuo on hyvä latausjännite :)
-
Ookei eli vika siis oli tässä ylimääräisessä johdossa ja hajonneessa mittarin polttimossa? Aika mielenkiintoine :D
Kiitoksia auttaneille!
-
Ookei eli vika siis oli tässä ylimääräisessä johdossa ja hajonneessa mittarin polttimossa? Aika mielenkiintoine :D
Varmaankin palanut valo "korjattu" ottamalla heräte väärästä paikasta.