Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: KORTTARI - 10.05.2020, 18:24:15

Otsikko: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: KORTTARI - 10.05.2020, 18:24:15
Päästömittauksessa huomasin että, katsurin oli vaikea saada kierrokset pysymään 2000 kierroksessa.
Kaasuläppää ei tarvi kuin raottaa aavistuksen niin kierrokset nousevat korkealle.
Tyhjäkäynti on normaali.
Auto myös käynnistyy kuin olisi kaasupoljin painettuna. Tyhjäkäyntiluistin johto irroitettuna kaasu toimii
paremmin. kokeiltu toisen yksilön luistia ja sama ongelma. molemmat luistit toimivat kyllä toisessa autossa.
-96 960 3.0 24 autom
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: jon1.tur - 10.05.2020, 23:10:12
Minkälaiset päästöt oli? Imuvuoto? Tyhjänkäyntimoottorissa tuskin vikaa kun tyhjänkäynti tasaista.
Kutoskoneet käy aika nätisti vaikka olisi yksipytty pimeänä mutta pitäisi päästöissä näkyä,katso minkänäköset tulpat ja puolien kunnonkin voi kait mitata? Tosin jos kaikki tulpat saman värisiä niin tuskin sytkäpuolen vika.
Hävittääkö jäähytysnestettä?
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: Juho_ - 11.05.2020, 10:09:41
Imuvuodoista on hyvä lähteä liikkeelle.
Niitä voi halutessaan koittaa esim. jarrukliinerin kanssa etsiä.

Ite koen et helpoiten varmistuu vaan purkamalla. Imusarja on aika hankala sen yhden pohjassa olevan mutterin vuoksi mut muuten lähtee helposti pois.
Ilman sitä mutteria max 10min ja imusarja on pöydällä.

Paljonko on tyhjäkäyntinopeus tyhjäkäyntiventtiilin kanssa ja ilman?
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: bolinder - 11.05.2020, 11:47:53
Antaako vikakoodeja? Tulpan voi vaihtaa jos ei o vähäänaikaa vaihettu samalla näkee puolien piuhojen kuntoa. Imusarjan kireyden kanteen voi myös tsekata
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: KORTTARI - 11.05.2020, 19:01:51
Päästöt ok oli vain tosi vaikea pitää kierrokset 2000 kierroksessa. nousivat reilusti yli kun kaasupolkimeen koski.
Kansiremppa tehty joitain vuosia sitten. Pistokkeen irroituksella ei vaikutusta tyhjäkäyntinopeuteen.
Puolien piuhoissa sanomista. käy kuitenkin tasaisesti.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: Huikkoster - 11.05.2020, 20:28:03
En ole ihan varma mutta voisiko olla ominaisuus. Olen nähnyt sellaisia kaasuläppiä mihin on laitettu ylimääräinen muovilevy joka vähentää kaasuläpän aukeamista. Vain toinen puoli läpästä aukeaa pintakaasulla.

Tai sitten. Kaasuläpän ja asentoanturin säätö.
Ainakin vinokoneissa tyhjäkäynnin pitää olla tyhjäkäyntiventtiilin tukittuna 500rpm. Sama saattaisi päteä tähänkin.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: Lankku - 11.05.2020, 21:16:22
Joissakin versiossa kierrosten reilumpi nousu on ihan normaalia. Itelläkin ollut useampi ja vaatii vain tarkkaa jalkaa.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: KORTTARI - 12.05.2020, 18:14:57
Tuossa torquella katselin livedataa tyhjäkäynti 720rpm kaasupoljin 10,2 prossaa ja alipaine 18,7 elohopeatuumaa.
Radiossa kuuluu lievä rutina seuraten kierrosnopeutta. oisko puola kuolemassa tai ne johtujen eristeet.
Joka tapauksessa kiitokset vianetsintä vinkeistä.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: Juho_ - 13.05.2020, 09:45:57
Joissakin versiossa kierrosten reilumpi nousu on ihan normaalia. Itelläkin ollut useampi ja vaatii vain tarkkaa jalkaa.
96vm tai uudemmissa? Eli M4.4 ohjauksella?

Mittaa tps (kaasuläpän asentotunnistin) jännite paljo on "tyhjäkäynti -asennossa" ja täyskaasu.
Pitäisi olla noin 0,5-4,5V sen alueen, mut ainakin miulla ollut usein lähempänä 1V ja max. 4,3-4,5V luokkaa.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: Lankku - 13.05.2020, 11:08:28
96vm tai uudemmissa? Eli M4.4 ohjauksella?
Facelift 1.8 enimmäkseen.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: Vauxi - 13.06.2020, 17:37:52
Kyllä se tuppaa ryntäämään m4.4 ja on ominaisuus.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: volvo95 - 14.06.2020, 16:53:23
Putsaappa EGR.venttiili, mulla auttoi tyhjäkäynti ongelmaan, tai sitten polttoaine pumpun rele




Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: KORTTARI - 29.08.2020, 11:21:15
Kaasuläppäanturi vaihdettu ei vaikutusta. myös suuttimien o-renkaat vaihdettu. mikä muuten on jakotukin tulo ja paluunippojen o-renkaiden oikea koko?
Pulsairin venttiili muistaakseni tulpattu.
Edelleenkin käynnistäessä ryntää yli 2k rpm lähes aina. Cruisella ajaessa käyttäytyy tietyissä tilanteissa kulmikkaasti.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: Juho_ - 29.08.2020, 12:00:26
Oisko siellä vähän reilumpaa imuvuotoa jos käynnistäessä pomppaa noin rajusti kierrokset? ???
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: hss - 02.10.2020, 19:24:32
Muistaakseni omassakin kierrokset kävi aika korkealla heti käynnistyksen jälkeen. Jos muistan oikein, niin teki tuota varsinkin kylmänä. M4.4 ei pysty vaikuttamaan moottorin ilmansaantiin kuin tyhjäkäyntimoottorin avulla, eli vika voisi olla sillä suunnalla. En tiedä miten moottorinohjaus käyttäytyy käynnistyksen yhdeydessä, jos MAF ei toimi kunnolla. Ainakin moottorinohjauksella on mahdollisuus käyttää sen antamia arvoja, koska anturin toiminta ei perustu kuumalankaan.

Kannattaa myös voidella kaasuvaijerin rullan (tai mikä nyt onkaan nimeltään se, johon kaasuvaijeri tulee kiinni konehuoneessa) palautusjousi. Se ei omassa joskus palauttanut hyvin ja varsinkaan automaattivaihteisessa kaasun hirttäminen ei kuulemma tunnu mukavalta :). Jos vika olisikin cruisen puolella, sen taitaa saada irti samasta rullasta testiä varten?

Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: KORTTARI - 02.10.2020, 19:56:21
Joo pitää tutkia lisää. satunnaisesti kyllä käynnistyy sievemmästi. Cruise putoaa päältä toisinaan muutaman kilometrin ajon jälkeen mutta ei varmaan liity asiaan.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 käyntihäiriö.
Kirjoitti: KORTTARI - 12.06.2021, 18:41:48
Kyseinen kulkine pitäisi maalata kesällä. Ovilistat ilmeisesti näpsyillä kiinni. Lähtevätkö ovi-ikkunoiden jiiri listat helposti irti?