Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: sportvolvo - 10.05.2020, 20:06:58
-
Onko muilla merkeillä oma mekaanikko käytäntöä? Korjaamo jossa työnjohto ottaa tilaukset ja jakaa työt antaa mekaanikolle työrauhan.
Oma mekaanikkoa kuormittaa tehdyn tulostus-luovutus-rahastus. Seuraavan työn vastaanotto.Tämän kaiken keskellä virheen mahdollisuus kasvaa. Korjaamo jossa asentaja hakee työtilauksen ja hakee auton saa rauhan tehdä työn ilman katkoja.
-
Onhan tuollainen samantapainen konsepti tulossa vähän sinne ja tänne.
Minusta ns. autokohtainen mekaanikko olisi hyvä asia, mutta tuon aspan sotkeminen asentajan työhön tosiaan tuo lisätyötä ja kiirettä. Harvemmin kun se minuuttien lässytys asiakkaan kanssa näkyy tilinauhassa kovin kummoisesti...
Toisaalta taas monessa pikkukorjaamossa käytäntö on ollut tuon suuntainen jo kymmeniä vuosia. Tarvittaessa siis asiakas on voinut suoraan työn tehneeltä kysyä miten meni.
-
Jos itse olisin mekaanikkona niin mieluummin omamekaanikkona. Saisi itse keskustella asiakkaan kanssa autosta, antaa oman mielipiteen mitä tehdään ja siinä samalla tietää oman aikataulun. Toki jos työnjohto on ammattimaista siellä tiskillä niin ei ongelmaa mutta entä jos siellä oletetaan asioita mistä ei tiedetä. Tai jää joku olennainen asia kertomatta/kysymättä asiakkaalta.
-
Jos itse olisin mekaanikkona niin mieluummin omamekaanikkona. Saisi itse keskustella asiakkaan kanssa autosta, antaa oman mielipiteen mitä tehdään ja siinä samalla tietää oman aikataulun. Toki jos työnjohto on ammattimaista siellä tiskillä niin ei ongelmaa mutta entä jos siellä oletetaan asioita mistä ei tiedetä. Tai jää joku olennainen asia kertomatta/kysymättä asiakkaalta.
Noin sitä äkkiä luulee, mutta kun huomaat palkastasi hävinneen 200€ lörpöttelyyn asiakkaan kanssa, niin voi vähän muuttua ääni kellossa. ;D
-
Jooh ja toi on vähän 50/60 miten siinä sitten käy kun aina sama kaveri fiksaa autoa.
Toi entinen (vaihdoin autoa kun meni hermot) T8 kävi aika monta kertaa sinisellä valohoidossa, eikä löytynyt mitään vikaa, vaikka joka kerta oltiin hinurin asiakkaita. Sitten yks kaunis kerta omamekaanikko olikin sairaslomalla, ja sijainen löysi varsinaisen vian.
-
Jooh ja toi on vähän 50/60 miten siinä sitten käy kun aina sama kaveri fiksaa autoa.
Toi entinen (vaihdoin autoa kun meni hermot) T8 kävi aika monta kertaa sinisellä valohoidossa, eikä löytynyt mitään vikaa, vaikka joka kerta oltiin hinurin asiakkaita. Sitten yks kaunis kerta omamekaanikko olikin sairaslomalla, ja sijainen löysi varsinaisen vian.
Ei omamekaanikko tarkoita sitä että aina sama henkilö hoitaa autoa. Ainakin Oulussa SAH:lla ja Wetterillä saat valita kuka mekaanikko auton huoltaa.
Itse tykkään tästä konseptista. Aamulla vien auton mekaanikolle kun hän aloittaa päivän. Päivällä kun auto on valmis hän soittaa että mitä autoon tehtiin ja löytyikö jotain korjattavaa vielä.
-
Mielestäni tämä omamekaanikko systeemi on syvältä:
Varausta tehdessä netissä , sillä omamekaanikolla on aina vähiten vapaita aikoja , eli valitaan sieltä listalta joku toinen. Huoltopäivän koittaessa en tietenkään muista kenelle se varaus oli , jos kalenterista löytyisi , kyllä autolleni on varattu aika huollosta oli kaikki joka kalenterista löytyi . Armotonta sähköpostin selausta ja löytyi nimi ja olisi hallissa B. No eikun lampsimaan sinne huoltohalliin etsimään sitä mekaanikkoa joka sitten onkin toisessa hallissa :idiot2: Mitä lisäarvoa tämä minulle tuo , just asking :idiot2:
-
Vaikka minulle on joka kerta arvottu eri omamekaanikko olen tykännyt systeemistä kun heidän kanssa voi keskustella konkreettisemmin tehdyistä asioista ja on saanut vinkkejäkin asioiden tekemiseen. Toki siitä on taas 3 vuotta kun olen viimeksi sinisellä käynyt.
-
Minusta ns. autokohtainen mekaanikko olisi hyvä asia, mutta tuon aspan sotkeminen asentajan työhön tosiaan tuo lisätyötä ja kiirettä. Harvemmin kun se minuuttien lässytys asiakkaan kanssa näkyy tilinauhassa kovin kummoisesti...
Joku joutuu keskustelemaan asiakkaan joka tapauksessa joten korjaamon näkökulmasta aikaa kuluu saman verran riippumatta siitä kuka sen tekee. Jos asentajaa ei kiinnosta asiakkaan kanssa juttelu niin kyllä se näkyy korjaamon tuloksessa pitkällä aikavälillä kun palvelutasoon tyytymättömät vaihtavat korjaamoa. Asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta voi kuitenkin mitata ja niiden tulosten avulla voi maksaa asentajalle ihan suoraan bonuksia. Hyvin johdetulla korjaamolla asia on varmasti kunnossa, mutta mikä on keskimääräinen taso, niin sitä en osaa sanoa.
-
Ei oikeastaan muuta valittamista kuin että erittäin vaikea tavoittaa noita omamekaanikkoja. Esimerkiksi tarjouspyyntöihin vastaaminen voi kestää monta päivää :o Pyörittävät isse lähes koko sirkusta niin ihmekös tuo
-
Joku joutuu keskustelemaan asiakkaan joka tapauksessa joten korjaamon näkökulmasta aikaa kuluu saman verran riippumatta siitä kuka sen tekee. Jos asentajaa ei kiinnosta asiakkaan kanssa juttelu niin kyllä se näkyy korjaamon tuloksessa pitkällä aikavälillä kun palvelutasoon tyytymättömät vaihtavat korjaamoa. Asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta voi kuitenkin mitata ja niiden tulosten avulla voi maksaa asentajalle ihan suoraan bonuksia. Hyvin johdetulla korjaamolla asia on varmasti kunnossa, mutta mikä on keskimääräinen taso, niin sitä en osaa sanoa.
Osa mekaanikon palkasta koostuu provisiosta. Kun aikaa menee lässyttelyyn, laskee myös provisio.
-
Osa mekaanikon palkasta koostuu provisiosta. Kun aikaa menee lässyttelyyn, laskee myös provisio.
Provisiota voi maksaa muustakin kuin laskutetusta työstä ja osista.
-
Itse olen ainakin tykännyt käytännöstä. Lisäksi iso plussa on se, että ainakin omalleni voi soittaa ja saa neuvoja myös virka-ajan ulkopuolella.
-
Osa mekaanikon palkasta koostuu provisiosta. Kun aikaa menee lässyttelyyn, laskee myös provisio.
Onko merkkihuolloissa näin? Tunnustan tietämättömyyteni. En tiedä sopiiko provikat kovinkaan hyvin autonkorjaukseen..
-
Suurimmalla osalla korjaamoista on ns. provisiopalkkaus.
Pohjapalkka toki on, eli ei ole ihan kiinteistönvälittäjä työtä sentään (onneksi).
Vaihtelee aika paljon, joko on = TES tai sit joku firman oma , esim. kiinteät provisiot asteittain mitkä tulee peruspalkan päälle.
Tuo voi vaatia aika paljon kärsivällisyyttä tuo omamekaanikolta.
Siinä kun sattuu niin sanotusti hiukan tarkempi asiakas kohdalle, jolla on joka kerralla jotain sanottavaa jostain niin kyllä siinä aikaa saa hukkaan heitettyä paljon.. ja työnteko häiriintyy pahasti -> huonolla tuurilla koko päivän muut työt viivästyy. :idiot2:
Mutta ilmeisesti ihan toimiva systeemi, kun sellainen on käytössä.
-
Ei omamekaanikko tarkoita sitä että aina sama henkilö hoitaa autoa. Ainakin Oulussa SAH:lla ja Wetterillä saat valita kuka mekaanikko auton huoltaa.
3 kertaa ollut tarve nyt ½vuoden aikana käydä Wetterillä ja joka kerta ollut eri mekaanikko. Sinänsä ei ole haitannut, mutta tuo "omamekaanikko" nimitys on vähän outo.
-
Provisiota voi maksaa muustakin kuin laskutetusta työstä ja osista.
Tottakai voi, voisihan meillä olla jo lentäviä autojakin.
Ei se muodollinen korvaus kuulemani, näkemäni ja kokemani perusteella kilpaile provision kanssa pätkääkään.
Firmalle tottakai se ja sama kuka sen asiakkaan kanssa höpöttelee. Eipähän tarvi maksaa palkkoja niin paljoa, kun huollon vastaanottoon ei tarvita kapasiteettia eikä se MutteriPena kerkeä provisioimaan niin paljoa.
-
Minä löysin oma-mekanikon ja Juha on kyllä "aarre" ollut eikä millään homolla tavalla loma, tuuraajia on ollut mutta ei ole oikein innostanut.
Kaksi luotto tyyppiä olen Avain-vaunulta valinnut, Ylösen timo, monet voi pitää ehkä töykeänä, toinen on Hartikaisen Juha ja ei ole ollut ongelmaa mitä ei oltas ihmetelty ja enimmäkseen on kerralla kuntoon tullut. sanon tämän siksi että joskus asiat ei ole mekaanikosta kiinni vaan on koronaa ja luonnonmullistuksia. Kyllä olen huomannut että asiakaspalvelu kuormittaa ja me tyhjän kysyjätkin, mutta aina olen vastauksen saanut kysymykseen ja tuntuu tuolla olevan aika monta semmoista tyyppiä töissä jotka tietää myös jutun jos toisen en kaikkia nimeltä tunne vaikka jutellaan yllättävän useinkin, ainakin ne tuntee mut jo nimeltä :D
-
Itsellä on ollut suunnilleen joka kerta eri omamekaanikko, kun olen sinisellä asioinut.
Rouva pitää minua omamekaanikkonaan, kun minä tuonne autojemme alle useimmiten könyän öljyproppua avaamaan.
-
Mun mielestä tuo omamekaanikko- palvelu on ollut tosi hyvä, sama kaveri huoltanut eri autoja vuodesta 2012 lähtien. Vinkkiä saanut kysyttäessä ja mailiin vastailee viim. seuraavana päivänä. Jos kaikki menee hyvin niin kerran vuoteen vaan ollaan yhteyksissä ja tulee moikattua kun joskus nähnyt töiden ulkopuolella.
Vaihdetuista osista antaa aina max. alennuksen minkä voi koneelle lyödä kun laskua kirjoitetaan.
-
Mun mielestä tuo omamekaanikko- palvelu on ollut tosi hyvä, sama kaveri huoltanut eri autoja vuodesta 2012 lähtien. Vinkkiä saanut kysyttäessä ja mailiin vastailee viim. seuraavana päivänä. Jos kaikki menee hyvin niin kerran vuoteen vaan ollaan yhteyksissä ja tulee moikattua kun joskus nähnyt töiden ulkopuolella.
Vaihdetuista osista antaa aina max. alennuksen minkä voi koneelle lyödä kun laskua kirjoitetaan.
Saman tyyppisiä kokemuksia mullakin. Eniten pidän siitä, että jos on jotain kysyttävää, niin mekaniikko tietää, kun tiskillä menee aina arvailuksi.