Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: vikki - 12.05.2020, 12:00:02
-
Oikean pitkän vetarin stefa tiputtaa ja pitää vaihtaa, eli tuleeko öljyä paljonkin ulos, jos autoa kallistaa ylös vaikka vähän reilummin ? Ilmeisesti pitää alapallo ja ainakin tukilaakeri irrottaa, että saa vetarin ulos.
-
Tapoja on monia ite irrotin vain jarrusatulan ja iskarin, menee noi pallojen kumit sen verran helposti rikki.
Ei tullut yhtään öljyä vasemmasta.
-
Eli irrotit iskarin alapäästä ? Mulla ei ole työkaluja säätää kamppeeria kohdalleen. Tosi on, että kumilla on tapana hajota siinä hommassa. Pitänee yrittää olla varovainen...
-
Omasta mielestä joka tapauksessa edessä on reissu nelipyöräsuuntaukseen, niin olka-akselin irroitus iskaritolpasta on se minkä itse tekisin. (niin ja jarrusatula pitää tietenkin irroittaa)
-
Ei sieltä tule ollenkaan öljyä.. Pelkästään booreilla laatikossa.
-
OK. Taidan kans taipua tuohon iskarin irroitukseen, koska se tosiaankin taitaa olla järkevintä. Kiitos vinkeistä.
-
Alapallo on kartiolla tukivarressa kiinni. En näe suurta riskiä hajottaa sen kumia.
Itse ottaisin alapallosta tukivarren irti. Ei tartte irrottaa mitään muuta. Vetoakselista napapultti ja tukilaakerista kansi irti ja vetää vetarin pois. ???
Alatukivarren irroittaminen alapallosta helpottuu kun käytössä on Volvon erikoistyökalu tai niin kuin omassa tapauksessa, sellainen tehtiin.
Omasta seitenkymppisestä oli apurunko irti syksyllä eikä vieläkään ole käynyt pyörin suuntauksessa. :P
-
Itse ottaisin alapallosta tukivarren irti. Ei tartte irrottaa mitään muuta. Vetoakselista napapultti ja tukilaakerista kansi irti ja vetää vetarin pois. ???
Nosturilla työskennellessä tekisin itsekin varmasti näin.
Pukkien päällä on mukavampi irroittaa satula ja ne kaksi pulttia iskaritolpan alapäästä kun alapallo tukivarresta. Ja siinä tosiaan pitää jollakin konstilla vielä väännellä sitä tukivartta alaspäin.
-
Nosturilla työskennellessä tekisin itsekin varmasti näin.
Pukkien päällä on mukavampi irroittaa satula ja ne kaksi pulttia iskaritolpan alapäästä kun alapallo tukivarresta. Ja siinä tosiaan pitää jollakin konstilla vielä väännellä sitä tukivartta alaspäin.
Aivan totta. Sen verran on iän myötä tullut kermap*rseeksi, että ilman nosturia en edes alkaisi tuollaista hommaa tekemään.
Mutta, jos koko etupää on ilmassa tai irrottaa koiranluun, niin siltikin lähtisin irrottamaan tukivartta alapallosta. Kaiken lisäksi, jos auto ei ole nosturilla, niin tuohon vuotavaan akselitiivisteeseen on todella hankala päästä käsiksi.
-
Joo kyllä siinä pitää olla pitkä kanki, kun vääntää pallon irti. On myös totta, että se tilke on aika kaukana pääsät käsiksi. Onko muuten tietoa stefan mitoista ? Nimarkilla joku on 63-40-8,6. Autodocilta en saa selvää, että mikä on oikea. Teillä on asiantuntemusta asiasta.
Onko stefat erikokoiset oikealla ja vasemmalla, kun Alvadi tarjoaa myös 75-40-10 samaan laatikkoon tuon edellisen lisäksi? Kumpi on sitten pitempään ? :-\
-
Turbo 242, minkälainen työkalu sulla on pallon irroitukseen ja meneekö sillä takaisinkin ? Kuva olis kiva, että voisin tekaista itellekkin. :)
-
Turbo 242, minkälainen työkalu sulla on pallon irroitukseen ja meneekö sillä takaisinkin ? Kuva olis kiva, että voisin tekaista itellekkin. :)
Mittoja en osaa sanoa, ne joutuu itse mittaamaan. Tuo on käytännössä kuvan pohjalta Volvon työkalusta tehty oma versio. :D Muuten suora putki, mutta varressa on koukku joka sattuu tukivarressa olevaan reikään.
(https://i.ibb.co/d6Qbvx5/20190703-113816.jpg) (https://ibb.co/d6Qbvx5)
-
Jummijammi, tuon perusteellahan voi helposti tehdä työkalun tukivarren irtivääntämiseen vaikka ite soveltaen. Kiitos kuvasta.
Taidan tilata molemmat stefat, joita kauppiaat ehdottaa eli onhan siinä sitten mitä vaihdella vaikka myöhemmin. Josko sitten eri kokoiset oikealla ja vasemmalla. :)
-
Meillä tais olla samassa hommassa lankku jonka ympäri ketju