Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Uusip88 - 16.05.2020, 22:22:08
-
Terve. Autona V70 D4 automaatti vuosimallia 2014 avaimettomalla käynnistyksellä, jossa ilmeni tänään outo vika, eli kaupasta palatessa tuli mittaristoon ilmoitus, että avaimen jännitetaso alhainen jonka kuittasin luetuksi. Parkkiin ajaessa autoa laitoin vaihdevalitsimen P asentoon ja sen jälkään uudestaan D:lle jolloin auto piti todella kovan kolauksen ja tuntui kuin olisi voimansiirto lähdössä irti itse korista. Tätä ihmetellessä heitin vielä pienen lenkin autolla ja laatikko toimi normaalisti paitsi että sama kolahdus jos käytit R tai P kautta D:lle. Alkoi vituttaa ja jätin auton parkkiin.
Muistin kuitenkin että minulla oli auto hälyttänyt alhaista jännitettä avaimessa ja menin koittamaan autoa toisella avaimella ja tadaa ei mitään vikaa.
Voiko vika tosiaan olla vain tuossa avaimessa? Muilla samanlaisia kokemuksia?
Olen ajanut autolla itse vasta 1000km ja tuona aika siinä ei ole ollut mitään tuohon viittaavaa vikaa. Ainiin ja laatikkon öljyt vaihdettu aina 60tkm välein. Nyt kyllä pitäisi taas vaihtaa
-
Ei se avain voi oikein sotkea mitenkään sitä vaihteiston toimintaa käsittääkseni. Sen sijaan noissa ton ikäisissä on vaihteistoissa käsittääkseni ollut tiivistevuotoja, joidenka seurauksena D/R kytkeytyy melko radikaalilla tavalla. Joku viisaampi voi varmentaa tämän tiedon.
-
Ei se avain voi oikein sotkea mitenkään sitä vaihteiston toimintaa käsittääkseni. Sen sijaan noissa ton ikäisissä on vaihteistoissa käsittääkseni ollut tiivistevuotoja, joidenka seurauksena D/R kytkeytyy melko radikaalilla tavalla. Joku viisaampi voi varmentaa tämän tiedon.
Tämä tuli itsellekkin ekana mieleen
-
Kiitos vastauksista, onhan toi ihan älytön vika. Auto menossa huoltoon tänään. Laitan tänne mikä on tuomio.
-
No niin nyt käyty korjaamolla ja viaksi epäilevät kulunutta hydrauliyksikkö laatikossa. Avaimella ei siis mitään korrelaatiota vikaan. Tuota kolahdusta ei tietenkään nyt tullut, vaan taitaa ilmaantua vain kuin lohko on tietyn lämpöinen.
Onko muut vaihdelleet tuota hydrauliyksikköä? Ilmeisesti Volvolla osa 1800e + öljyt + työ
-
No niin nyt käyty korjaamolla ja viaksi epäilevät kulunutta hydrauliyksikkö laatikossa. Avaimella ei siis mitään korrelaatiota vikaan. Tuota kolahdusta ei tietenkään nyt tullut, vaan taitaa ilmaantua vain kuin lohko on tietyn lämpöinen.
Onko muut vaihdelleet tuota hydrauliyksikköä? Ilmeisesti Volvolla osa 1800e + öljyt + työ
Onko kyse TG-81SC vaihteistosta, eli 8 lovisesta? :idiot2:
-
Taitaa olla 6 portainen geatronic laatikko. Vika on tosiaan aika outo yritän alla saada kuvattua sen mahdollisimman tarkasti.
-Laatikko vaihtaa mielestäni hienosti aina. Ei venytä vaihdetta, ei ryski, ei mitään normaalista poikkeavaa
-Vaihtaessa P:ltä, R:ltä tai N:ltä D:lle auto yrittää rynnätä eteenpäin ja vaihde kolahtaa päälle. Oireilu alkoi minulla muutama päivä sitten ja ei tee sitä aina. Ei ole tehnyt kylmänä eikä täysin lämpimänä.
-Vaihto P:ltä, N:ltä tai D:ltä R:lle ei aiheuta ryntäystä tai kolahdusta lainkaan
-
Jotkut väittävät, että laatikko sopeuttaisi toimintaansa ja vaihteen kytkeytyminen pehmenisi, kun vaihteenvalitsinta liikuttelee R-N-D ja takaisin jokusen (kymmentä) kertaa. Siis siten, että vaihde ehtii aina kytkeytyä päälle ja pois.
Tietysti, jos joka kytkennällä tuntuu, että laatikko irtoaa autosta, niin jotakin isompaa menee rikki ennen pitkää.
-
Se tässä onkin kun suurimmanosan aikaa vaihteet kytkeytyy päälle normaalisti. Hiha-arviona joka 20 kerta D:lle kytkeminen aiheuttaa kovan ryntäyksen ja kolahduksen. Ei tee systemaattisesti kylmänä eikä lämpimänä.
Osaako joku kertoa tuossa tiivistevuoto viasta, mitä ylempänä pohdittiin?
-
Osaako joku kertoa tuossa tiivistevuoto viasta, mitä ylempänä pohdittiin?
Se liittyy ehkä enempi "koviin" alasvaihtoihin. Sinisellä on olemassa painetesti, jonka perusteella lähdetään vaihtamaan tiivisteitä. Asiaa koskien oli kampanja, jossa tehdas maksoi kulut. En tiedä, onko se vielä voimassa. Sinulla on myös mahdollisuus reklamoida myyjää, jos auto on ostettu hiljattain autoliikkeestä.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99000.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99623.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=109500.0
Siinäpä muutama ketju luettavaksi automaatin kolahteluihin liittyen. Itselläni kolahtelu korjaantui juurikin laatikon tiivisteiden vaihdolla. Sen remontin jälkeen ei ole kertaakaan kolahtanut D:lle keppiä siirtäessä.