Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jöyssi - 20.05.2020, 13:06:58
-
Missä lienee vika kun pieniltä kierroksilta kaasun löysätessä, tai tyhjäkäynniltä vähän kaasua painaessa kuuluu kevyt kolina/naputus koneesta? On kuulunut mun mielestä jo pitempään. Kuuluu vaan lämpimällä koneella. Tasakierroksilla tai korkeilla kierroksilla ei minun mielestä kuulu, voi toki peittyä muuhun ääneen. Vissiimmästi joku laakeri ottanu itseensä? Kone melkeen vakio 310tkm ajettu. Äänen voimakkuus semmonen että jos ei oo tuuletin eikä musiikit päällä niin kuuluu kuskin paikalle.
-
Konepelli auki kuunteleen ja kattelee antaa rullasta vähän kaasua.. jne..
Veikkaan et jos ei pakoputken lootaan tuleva rauta tai prikka pärise siä niin laturin remminsuojapelti ääntää.
Jos selkeesti koneen sisältä venakopasta tms niin venttiilinpaininkuppien vaimennin kumit jos ja kun ne murenee ja päätyy öljypohjaan. Ei aiheuta toimenpiteitä.
-
Lähin nauhottaan äänestä videota niin ei tietenkään suostunu pitään mitään ylimäärästä mekkalaa.. Niin tyypillistä :D Sammuttaessa tosin kuuluu kans sellanen kolina.. Koitan saada pirulaisen videolle tässä piakkoin
-
Jos vinokone kyseessä, niin "piston slap" eli männät keinuu sylintereissä. Vinokoneen "vakio" ääni.
-
Muuten joo mutta eikö se kuuluis kylmänä ennemminkin? Mulla menee päin vastoin ???
-
Noh, niin kauan kuin minulla on tuo oma ysi ollut (kohta kahdeksan vuotta), niin on se kolina sieltä kuulunut aina.
Viimevuosina pahentunut tuntuvasti, mutta siihen syynä lienee vahinkovaihto kakkoselle ja moottorin ryntääminen sinne +10 000rpm lukemiin.
Pahiten kuuluu noin 1200-1400 kevyillä kierroksilla (ei kuormaa).
-
Muuten joo mutta eikö se kuuluis kylmänä ennemminkin? Mulla menee päin vastoin ???
näin se on mulla ollut kaikissa kylmänä,toinen kalkattaa kylmänä niin prkleesti (240 b200e)varsinkin pakkasilla mutta ääni häviää kokonaan lämmettyään kun mäntä laajenee,940 nen b230ft ei oikeesttaan ollenkaan on kylmä tai kuuma,mutta männät/männän helmathan on ihan erillaiset ;)
-
93 loppu ongelmat kun tuli öljyruiskut. Oma kolkottaa kun ei oo ruiskuja, mut ne missä on ollut niin ihan hiljasia olleet kaikki.
-
https://www.youtube.com/watch?v=C2oEPBRoygM
https://www.youtube.com/watch?v=1XXdfv-gWeY
https://www.youtube.com/watch?v=rxseEF7yTCY
Siinä pari ääninäytettä, pelti kiinni kuuluu ehkä selvemmin kun muut äänet peittyy (linkki 2)
Hoksasin myös että kolina ei ala heti käyttölämmöissä (ainakaan aina) vaan alkaa parin kovemman kiihdytyksen jälkeen, ainakin äskön kun kävin testaan.
Kolmannessa linkissä vielä video kun ääntä ei kuulu, lämpömittari näytti 1/4 tuolloin
-
Vesipumppu väljä?
-
Se on vaihdettu pari tkm sitten jakopäärempan yhteydessä, mun mielestä ääni oli jo ennen sitä
-
Viskokytkin vesipumpun päässä
-
Niin tosiaan auto on 940 -96 b230fk koneella
-
Viskokytkin vesipumpun päässä
Niin se mitä tässä ei ole? ::)
-
Äänestä päätellen vois vaikka ollakkin.
-
Joo ei ole tosiaan tietääkseni missään viskoa tässä laitteessa, sähköflektillä ihan
-
Ei tuossa kuulunut mun korvaani kun suuttimien naputus ja m90 kalkatus.
-
Ei tuossa kuulunut mun korvaani kun suuttimien naputus ja m90 kalkatus.
mun mielestä kans just toi vaihteiston ääni ;)
-
Ei kuulu kytkin pohjassa, sainpas mielenrauhan :) Kiitti kaikille vastanneille.
-
Silti tosissaan vaan pitemmän ajon jälkeen tekee tota, oisko aika vaihtaa öljyt vaihteistoon? Vai kuuluuko asiaan? :D
-
Ei kuulu kytkin pohjassa, sainpas mielenrauhan :) Kiitti kaikille vastanneille.
eilen piti kysyä et kuuluuko kytkinpohjassa mut jäi kysymättä,eli anna mennävaan! ;)
-
Ei se tota kalinaa muuta, mutta laita silti joku redline/amsoil/vast manuaaliaskin erikoisöljy. Paranee aivan järjettömän paljon! Mulla meinas tippua leuka penkille kun rupes pykälät meneen niin helposti päälle askissa, jonka olin jo manannut huonoimmaksi m90 mitä oon ajanu :o
-
Tuota minulla kolisi/ rallatti kytkimen painelaakeri, erityisesti kylmänä ja ääni lakkasi aina kun painoi kytkimen pohjaan. Tiedän, että tämä oire yleensä viittaa vaihdelaatikon laakereihin, mutta minulla tosiaan rallatus johtui väljästä painelaakerista. Kytkimen painaminen poisti äänen, koska silloinhan painelaakeria vasten painetaan, jolloin laakerin välys "katosi", mutta palasi heti kun kytkimen päästi ylös. Aikoinaan koin sellaisenkin, että kun kytkimen säätö (vaijerikytkin) ei ollut aivan kohdillaan, niin käyttöhaarukka pääsi värisemään liikaa ja aiheutti naputusta. Noista vaihteiden kytkeytymisistä, niin kytkimen,silmälaakerin ja painelaakerin vaihdon jälkeen minullakin alkoivat vaihteet menemään päälle niin hyvin etten edes enää muistanut, pakkikin menee päälle kuin mikä tahansa vaihde ilman pelkoa narinasta.