Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: tj86430 - 23.05.2020, 19:11:06

Otsikko: D vai B hybridissä?
Kirjoitti: tj86430 - 23.05.2020, 19:11:06
Kumpaakos vaihdetta raati yleensä käyttää ajamiseen? Itse olen viime aikoina ryhtynyt käyttämään pääasiassa B-asentoa, lähinnä siksi että moottorijarrutus on voimakkaampi ja kun nopeusrajoitus vaihtuu esim. 100->80 niin kun napauttaa vakkarista 20 km/h alaspäin vähän ennen merkkiä ehtii nopeus yleensä laskea sopivasti ilman jarruttelua. Liekö tuolla asennolla mitään merkitystä ajoakun varauksen kannalta?
Otsikko: Vs: D vai B hybridissä?
Kirjoitti: JJ-Race - 25.05.2020, 18:11:29
Kyllä tuo B on melkein aina (99%) käytössä juuri tuon voimakkaamman moottorijarrun takia. Maantieajossa olen kokeillut D-asentoa, mutta tulee tolpat aina niin nopeasti vastaan  ;D

JJ
Otsikko: Vs: D vai B hybridissä?
Kirjoitti: TOK - 25.05.2020, 19:32:52
B aina paitsi peruuttaessa, ihan turha keksintö ollakaan erikseen. Sais toimia aina D:llä noin taikka tarvittaessa regenin vihaajille vois olla rasti profiilissa "tuhlaa energiaa ja kuluta jarruja turhaan".

Kaikkihan se on kotiinpäin minkä hidastamisesta ottaa talteen. Ei nyt litratolkulla yksistä liikennevaloista tietenkään mutta kyllä se keskikulutuksessa näkyy pitemmän päälle. Tietty maantiellä vähemmän merkitystä kun nopeutta ei juuri pudoteta.