Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: S 80 TDI - 01.11.2011, 10:18:52
-
Tervehdys
Eli ko. auto täristää 110km/h mittarinopeudesta eteenpäin kesä sekä talvirenkailla.
Kun jarruttaa tuon nopeuden yläpuolella niin täristää myös, katoaa kumminkin kun nopeus laskee.
Voinko olettaa että vika on todennäköisesti vetonivelissä ja suurella todennäköisyydellä oikeanpuoleisen vetonivelen tukilaakerissa?
Onko tuo tukilaakeri mahdollista vaihtaa?
On kuulemma hiukan hintava tuo vetoakseli ja ei taida saada tarvikkeena!
edit.
Jos auton antaa rullata ja siitä polkasee niin oikein jymähtää kun laatikko nappaa kiinni, mietin juuri että siellä on jotain löysää.
Tärinä ei ole pahentunut 50 tkm aikana, se on sellaista vapinaa lähinnä mutta arsyttää kumminkin motarilla.
-
Tervehdys
Eli ko. auto täristää 110km/h mittarinopeudesta eteenpäin kesä sekä talvirenkailla.
Kun jarruttaa tuon nopeuden yläpuolella niin täristää myös, katoaa kumminkin kun nopeus laskee.
Voinko olettaa että vika on todennäköisesti vetonivelissä ja suurella todennäköisyydellä oikeanpuoleisen vetonivelen tukilaakerissa?
Onko tuo tukilaakeri mahdollista vaihtaa?
On kuulemma hiukan hintava tuo vetoakseli ja ei taida saada tarvikkeena!
Jos suuntaukset on jees ja tiedät että kiekkojen tasapainoitus on kondiksessa niin onhan tuo yksi mahdollisuus. Omani teki samaa mutta kiekoissa oli 10-20g heittoa.
-
Juu kiekot kyllä tarkastettu pariin kertaan.
-
Toki tuo tukilaakerikin voi olla viallinen. Onko alatukivarsien puslat, alapallot ja raidetangon päät tarkistettu. Jotenkin tuntuisi että vika piileskelee jossakin noissa?
-
Katsastuksessa ei ainakaan ilmennyt mitään.
Autossa on Bilsteinin alustasarja, mikään ei kolise ja muutenkin on jämäkkä jne...
Molemmilla renkailla tärinäraja on 110km/h
Niin ja autohan on vasta 625 tkm ajettu, eli vois siellä joku laakerikin olla kulunu :)
-
Lainaan tätä topiccia ongelmani setvimiseen:
Auto S80 2,5D automaatti 09/99, ajettu 493tkm, joka ulisee. Ääni kuuluu vauhdissa 60-100km/h. Pyöränlaakerit on tarkastettu, renkaita on pyöritelty parin asentajan voimin. Pitäisi olla ok.
Auto myös tahmean oloinen ja kulutus noussut 1l/100km.
Onko volvoraadilla tietoa mikä vaivaa?
Vaihdelaatikko menossa? Vetonivelen tukilaakeri?
Laatikko pelaa prikulleen niin kuin viimeiset 260tkm minun ajossa, eikä vaihteiden vaihto vaikuta ääneen. Ääni voimistuu suhteessa vauhtiin.
-
Täristää ... ??
Onko talvirenkaat peltivanteilla ??
-
Taisin jatkaa väärää aihetta, pahoittelut. Siis...
...ei täristä, kulkee tasaisesti vetelemättä mihinkään. Mutta alkaa vollottaan 60 nopeudessa. Ääni katoaa taustalle yli 100 nopeudessa.
Voiko ulina tulla jostain muualta kuin pyöränlaakereista?
-
Terve.
Aloittajalle:kyllä sen tukilaakerin voi vaihtaa.
Akseli syliin ja laakeri irti,on normi urakuulalaakeri,samalla kannattaa uusia tasauspyörästölukon stefa ja tasauspyörästön poskistefa.
Tukilaakeripukin voi joutua irroittamaan moottorista jotta pyörästölukon saa otettua ulos.
Veltto Vetäjä:Koska ulina on sidoksissa nopeuteen,voisi olettaa seuraavaa,
Pyörän laakeri,vetoakselin tukilaakeri,tasauspyörästön poskilaakerit.
Jos ei pyöränlaakeri?aloittaisin vetoakselin tukilaakerista,se on kertavoideltu suojattu kuulalaakeri,pyörii kuumassa paikassa koneen kyljessä.
Itselläni on S80 2,8 tvinturbo:Irrotin tuon akselin öljyvuodon takia,ei pahahomma.