Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: aliasJukka - 26.05.2020, 22:16:55
-
Olen ymmärtänyt, että osassa noista 2.4 D koneita apulaitehihnan kiristin voi rikkoutua niin, että apulaitehihna päätyy jakopään hihnan väliin aiheuttaen yleensä ainakin kansivaurion.
Onko tuota apulaitehihnan ja kiristimen rakennetta muutettu jossain välissä, vai koskeeko tämä kaikkia mk2 V70 malleja joissa 2.4 D tai D5 moottori? Itselläni v.2005 D5.
Jos koskee, niin kannattanee uusia varuilta kiristin ja hihna?
-
Itselle ei ole tullut vastaan hajonnutta kiristintä(laakerivikaisia rullia senkin edestä), mutta kaikki apulaitehihnaan liittyvät hajoamiset ovat kriittisiä jakopään kannalta.
Viallinen laturin vapaakytkin(hihnapyörä) rasittaa hihnaa ja kiristintä paljon. Mitä pidempään vapaakytkin on jumissa, sitä todennäköisempää on paikkojen hajoaminen. Jollei hihna hajoa ensin, niin vapaakytkin tippuu lopulta pois laturista ja taas on hihnakin löysällä. Jotkut halpis kiristinrullat on jo uutena niin väljällä laakerilla, että hihna viipottaa laidasta laitaan.
-
Mulla se kiristin ei hajonnut mutta meinas tippua, kun toinen pultti löysällä ja toinen kadonnut. Huomasin kun kuului startissa kalkatus. Vaihdoin varmuuden vuoksi sen ja vapaarullan sit. Kiristimen oli ainakin tarkistanut mutta muistaakseni myös laittanut Bilia 3 vuotta ja n. 100tkm aikaisemmin. Tässä yhteydessä opin että kiristimen malli, varsinkin kiinnitys vaihtuu moottorin vaihtuessa mustakoppaisesta harmaakoppaiseen. Omaan mustakoppaan tuli Inan alkuperäinen kiristin ja vapaarulla piti ostaa erikseen.
Täystuho olis siis voinut seurata. Ilmastoinnin laakeri vaihdettiin aikoinaan kun se kanssa äänteli. Sittemmin vaihdoin laturin pahojen äänien vuoksi, vapaakytkin oli kunnossa mutta laturin sisäiset laakerit finaalissa.