Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: HJ - 28.05.2020, 13:22:59
-
Mistä etsisin vikaa kun kaasupoljin reagoi viiveellä? Toimii esim. kotipihasta lähdettäessä normaalisti ja kiihtyy hyvin. Yleensä tämä vika tulee esiin kun esim. kiihdyttää liikenneympyrästä pois, tai lähtee kiihdyttämään rampin kautta isommalle tielle. Kaasua saa pumppailla eikä mitään tapahdu, vauhti ei kiihdy yli kuuden kympin, kunnes muutamien sekuntien (3-10s) lähtee taas kiihtymään normaalisti. Pysähdyksistä kun lähtee niin toimii normaalisti. Jossain neuvottiin tsekkaamaan moottoritilasta sulake nro 8, se näytti olevan kunnossa. Osaisiko joku sanoa mistä tällainen vika voisi johtua?
-
Milläs moottorilla ja vaihteistolla autosi on? Onko muita vikoja? Piileviä kunnon laitteella näkyviä vikakoodeja saattaa myös olla. Polkimessa on asentoanturi muistaakseni, vaijerilla ohjattua kaasua näissä ainakaan ei enää ole.
-
2,4 diisseli, automaattivaihteistolla. Muita vikoja ei ole.
-
Vikakoodit lukuun kunnon laitteella, niin vika selviää.
-
Noniin, nyt alkoi sitten vikavaloja sytyttelemään. Eli syttyi abs-vikavalo ja Volvo viestittelee että jarruassistentti vaatii huollon ja toinen viesti on että abs/luistonesto vaatii huollon.
Lisäksi huomasin että tämä vika ilmenee aina kun kääntyy/kaartaa reippaammin oikealle. Kävin testaamassa ja vasemmalle kääntyessa ei mitään.
Vikavalo syttyi eilen illalla, ja nyt aamulla startatessa se oli sammunut.
-
Kannattaa ekana tutkia abs kehät, eli onko kuraa täynnä/poikki tai sitten anturit vaihtoon.
-
Napapultit on myös hyvä tarkistaa, ettei ole absin hammaskehä karannut anturin ulottumattomiin.
-
Kiitoksia vastauksista, tuohon abs:n hammaskehään tämä vika viittaisi. Löytyi keskusteluakin kun osasi oikealla hakusanalla hakea:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3240.0
-
Eilen korjailin tämän kuntoon. Hyvin oli ruoste jäytänyt tuon vanhan renkaan. Uusi ABS-kehä Motonetistä pari kymppiä.
(https://i.ibb.co/L9dMwGz/20200602-182727.jpg) (https://ibb.co/L9dMwGz)
(https://i.ibb.co/Z8fWhgK/20200602-182738.jpg) (https://ibb.co/Z8fWhgK)
(https://i.ibb.co/W54vg81/20200602-182751.jpg) (https://ibb.co/W54vg81)
-
Hienoa, korjaantuiko kaasun viive myös tällä?
-
Kyllä korjaantui. Abs-kehä on säpäleinä tai täynnä pa**aa, anturi ei saa sitä luettua -> abs-järjestelmä menee sekaisin ja myös luistonesto samalla. Auto luulee että nyt luistellaan liukkailla eikä anna painaa kaasua, näin minä sen asian tulkitsin.
Vika ilmeni vain reippaammin oikealle käännyttäessä, eli ilmeisesti se epäkuntoinen kehä siellä varmaan sitten nyrjähti käännöksissä jotenkin väärään asentoon ja kun rengas suoristui, meni se paikalleen ja toimi taas, siitä se viive.
-
Joo jos olisin nähnyt luistonestovalon olisin itsekin tuon tajunnut mut ilman sitä meinas jäädä mysteeriksi, kiitos tiedosta ja onnea jatkoon!