Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Dimefield - 29.05.2020, 23:07:21
-
Onko sinun Volvon ratti suorassa? Kysyn etenkin uudempien Volvojen omistajilta tai niillä ajaneilta.
Jotenkin se tuntuu ihan perusjutulta että auton ratti pitää olla suorassa. Turvallisuusasia jopa? Mutta monessa Volvossani ei ole nyt eikä ole aina ollutkaan ratti suorassa. Pienin heitto oli V50 Volvossa vuodelta 2006. Niin pieni että ei juuri haitannut. Nykyisessä S60:ssä vuodelta 2012 on jo vähän enemmän, ei kai siinä.
Mutta nyt sitten ostin vajaa vuosi sitten, uutena, V40 Volvon. Heittää ihan reilusti. Ei olisi niin iso pulma mutta kun ratissa pitää olla se ”koristesomiste” eli osa ratista on kromia. Ärsyttää pitää rattia vinossa kun sen ihan kunnolla huomaa kun osa rattia kirkasta kromia. Jos laitan ratin suoraan, auto menee suoralla tiellä ojaan aika nopeasti.
Onko minulle sattuneet kaikki kierorattiset vai onko tämä yleistä? Tuosta nelikymppisestä auraukset säädettiin varmasti kuntoon että ei osoittaisi ratti minne sattuu mutta eipä korjaantunut. Premium auto kyseessä, vai liekkö sittenkään?
Kaikkia tämä asia ei varmaan haittaisi mutta kun minua haittaa.
Onkohan tuommoiselle tehtävissä mitään alustaa rassaamalla?
-
Onko suuntauslappua tallessa? (kuvaa)
Pyöräkulmista se syy löytyy miksi ratti vinossa suoraan ajettaessa.
Toki tiekin vaikuttaa jos on reilummin kaatoa.
-
Uusissa Volvoissa on ollut aina ratti suorassa, mutta 90-lukulaisissa uusissa Fordeissa oli 2 tai 3:ssa ratti vinossa ja säädettiin takuuna suoraan.
-
Voihan ne kulmat olla oikein, vaikka ratti osoittaisi minne tai ratti suorassa ja kulmat viturallaan. Tosin pitäisi asentajan laittaa molemmat just, eikä toleranssien sisään, mutta jos ratti laitetaan suoraan sivusta eli istumatta ja lukitaan jollain lailla paikalleen ennen säätöjä, niin melko varmasti ratti on vinossa. Pitäisi takapenkiltä katsomalla varmistaa ratin suorassa olo, jossei etupenkiltä pysty.
Omassa autossa -08 kehältä mitattuna noin ½-1 sentin heitto vasemmalle, ei kampea ja kulkee suoraan pahimpia uria lukuun ottamatta, joskus joutuu urissa ajamaan.
-
Kulmien säätäjissäkin on eroja; yksi laittaa vain toleranssien sisään ja toinen osaa hienosäätää vielä siellä toleranssien sisälläkin. Itsellä on yksi luottopaikka, jossa säädätän aina, kun haluan kerrasta hyvän.
Toisen paikan jäljiltä oli ensin ratti vinossa vasemmalle ja toisen säätökerran jälkeen oikealle. Sitten vein luottopajalle, jonka jäljiltä oli kerrasta vatupassissa ja eron myös tunsi ajossa.
Tietysti aina ei periaatteessa ole vika kulmissa, jos on säädetty niin, että auto kulkee tasaisella suoraan ratin keskiasennossa, mutta usein tien kallistus aiheuttaa sen, että joutuu hieman väännättämään vasemmalle. Sitten kun hiljaiseen aikaan kokeilee ajaa hetken väärää kaistaa, niin ratti onkin saman verran vinossa toiseen suuntaan.
-
Onko sinun Volvon ratti suorassa? Kysyn etenkin uudempien Volvojen omistajilta tai niillä ajaneilta.
Kaikissa uusissa Volvoissa omalla kohdalla on ollut ratti suorassa.
-
Nelipyöräsuuntaukseen ja ei hyväksy työtä ennenkuin ratti on suorassa. Käytin suuntaajan koeajolla että tämä onnistui.
-
Kyllä se on harmittavan yleistä, että ratti jää nelipyöräsuuntauksen jälkeen vinoon. Sehän on pelkästään estetttinen haitta, mutta kyllähän suuntauksen tehneen täytyy se saada suoraan, joskin se voi olla joskus työn ja tuskan takana.
Edit: Ja koskaan en kyllä ole uutta Volvoa tavannut, jossa ratti ei olisi ollut suorassa.
-
Ei välttämättä ihan pelkkä esteettinen haitta. Ratin asentoa mitataan sensorilla ja sen kulmassa riittävästi eroa kiihtyvyysantureiden ilmoittamaan todelliseen kulkusuuntaan niin alkaa ajonvakautus/luistonesto tuumimaan "notta mitäs ny, pitäskö tätä vankkuria oikaista vai nakata ohjastajalle ruutuun vikakoodia luettavaksi" ???
-
MK3 V70 ja ratti oli jo ostaessa vinossa. Vielä kaupanteon jälkeen laitatin myyjäliikeen piikkiin muutaman vian ja tehtiin nelipyöräsuuntaus. Ratti on edelleen vinossa hitusen, en oo antanu haitata.
-
MK3 V70 ja ratti oli jo ostaessa vinossa. Vielä kaupanteon jälkeen laitatin myyjäliikeen piikkiin muutaman vian ja tehtiin nelipyöräsuuntaus. Ratti on edelleen vinossa hitusen, en oo antanu haitata.
Eli oliko jo uudesta lähtien vinossa?
-
XC90 -17 ja kyllä on ollut ratti suorassa aina. Myös rengasliikkeen tekemän suuntauksentarkistuksen jälkeen.
E: Oli myös edellisessä uutena ostetussa V70 mk1 -00 uudesta lähtien luotisuorassa.
Ei välttämättä ihan pelkkä esteettinen haitta. Ratin asentoa mitataan sensorilla ja sen kulmassa riittävästi eroa kiihtyvyysantureiden ilmoittamaan todelliseen kulkusuuntaan
Riippuu vähän mistä kohti tuo ratin asento tutkitaan. Liekö se anturi itse ratissa vai ohjausakselilla?
-
Kulmien säätäjissäkin on eroja; yksi laittaa vain toleranssien sisään ja toinen osaa hienosäätää vielä siellä toleranssien sisälläkin. Itsellä on yksi luottopaikka, jossa säädätän aina, kun haluan kerrasta hyvän.
Toisen paikan jäljiltä oli ensin ratti vinossa vasemmalle ja toisen säätökerran jälkeen oikealle. Sitten vein luottopajalle, jonka jäljiltä oli kerrasta vatupassissa ja eron myös tunsi ajossa.
Juuri näin.
Kuulemma jotku säätää vain etupäästä aurauskulmat ja ei edes käy koeajolla..
Omasta mielestä kyllä pitäisi aina jonkun (ko. putiikin työntekijän) suorittaa se koeajo heti kulmien säädön jälkeen, että on varmasti hyvä.. ja ratti vinossa voi tarkoittaa välillä ohjelmavirhettäkin, eli jostain syystä ruudulla kulmat ei olekkaan vastanneet todellista -> heittoa kulmissa ja sit ihmetellään kun renkaat kuluu miten sattuu.
Näinkin on muutaman kerran käynyt, mut on tullut huomattua viimeistään koeajolla -> kulmien säätö uusiks.
-
Eli oliko jo uudesta lähtien vinossa?
Tarkennan että hankin käytettynä.
-
Riippuu vähän mistä kohti tuo ratin asento tutkitaan. Liekö se anturi itse ratissa vai ohjausakselilla?
Rattiakselilla taitaa yleisesti anturi sijaita. Sikäli ei merkitystä, koska anturi pitäisi aina olla kalibroitu näyttämään nollaa, kun ratti on fyysisesti suorassa, muuten on kyllä jotain pielessä.
Se ettei ratti ole suorassa, kun eturenkaat osoittaa auton keskilinjaan nähden symmetrisesti suoraan johtuu yleisesti raidetangon päiden vaihdosta tai aurauksen säädöstä, joka tehty toispuoleisesti. Joissain vanhoissa autoissa oli nopein oikaisu kääntää rattia akselin hammastuksella sopiva määrä, uudemmissa ainoa tapa on säätää erikseen kunkin pyörän kulmat kohdilleen.
Ja kuten täällä jo mainittu mikäli auto ei kulje tiellä ratti keskellä suoraan, johtuu se etu- ja taka-akselin yhteenlasketuista pyöränkulmista tai joissain tapauksissa tien kaltevuudesta, jota pitää kompensoida. Jotkut säätää pyöränkulmilla tuota kompensaatiotarvetta, esim. camberia positiiviseen suuntaan tien keskiviivaan nähden.
-
Neljä uutta Volvoa ostaneen kokemuksella väittäisin uudessa ratin olevan suorassa. Kulmien säädön jälkeen ratti on yleensä jäänyt vinoon.
Asia korjaantuu pidentämällä raidetankoa toiselta puolen ja lyhentämällä yhtä paljon toiselta puolen. Onnistuu vaikka parkkipaikalla, jos yhtään ymmärtää mitä on tekemässä. Sitä en käsitä, miksi hienoja suuntauslaitteitta käyttävän jäljiltä ratti on lähes poikkeuksetta vinossa. Sama homma tehtiinpä suuntaus merkkiliikkeessä tai rengaspajalla.
-
Omissa Volvoissa, kuten muissakin ajamissani Volvoissa, on ollut ratti suorassa.
Viimeksi kun autoon tehtiin suuntaus niin oma-aloitteisesti asentaja pyysi laittamaan ratin mieleiseeni asentoon ja ratti lukittiin paikoilleen ja sen jälkeen tehtiin suuntaus.
Ja on ollut senkin jälkeen niin suorassa ratti kuin nyt silmämääräisesti osaa sanoa.
-
Voisiko ratkaisu kierossa olevaan rattiin olla se että ajaa auton säätöalustalle, pitää rattia suorassa ja sen jälkeen "asentaa" renkaat oikeisiin kulmiin. Eli ihan alustaa rassaamalla ratin asento muuttuisi.
-
Voisiko ratkaisu kierossa olevaan rattiin olla se että ajaa auton säätöalustalle, pitää rattia suorassa ja sen jälkeen "asentaa" renkaat oikeisiin kulmiin. Eli ihan alustaa rassaamalla ratin asento muuttuisi.
Näinhän se aina tehdään. Auto ajetaan nosturille säätöä varten, lukitaan ratti suoraan ja sitten säädetään kulmat oikeiksi.
-
Näinhän se aina tehdään. Auto ajetaan nosturille säätöä varten, lukitaan ratti suoraan ja sitten säädetään kulmat oikeiksi.
Näin tehdään ja lopputulos on 95 % tapauksista, että ratti jää hieman vinoon. Ja ratti osoittaa aina vasemmalle. Ehkä jossakin säätöoppaassa lukee, että korjaa haritus auraukseksi pidentämällä raidetankoa kuskin puolelta... :D
-
Suorassa, nyt ja aina, ihan sama mikä mikä auto.
Vika alustassa tai tekijässä, yleensä jälkimmäinen.
Tämä ominaisuus on minulle sama kuin joillekkin "auto ilman tärkeää lisävarustetta, ehdoton nounou." :D
-
Näin se homma etenee.
Kävin Wetterillä ja lupasivat asentaa ratin suoraan ilman lisäkustannuksia.