Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: carrillo - 30.05.2020, 17:39:27

Otsikko: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
Kirjoitti: carrillo - 30.05.2020, 17:39:27
Sepä saattoi löytyä vapinan aiheuttaja kun vaihoin jarrulaikat eteen ja ryömin tun rojun alla. Vaihdelaatikon poskilaakeri tuntuu löysältä. Kun otan vetarin murikasta kiinni niin saan taivutettua vetarin sisäpäätä ( laatikkoon menevää boori osuutta) ylös alas eteen taakse joitakin millejä. Tuonhan ei pitäisi liikkua kuin hieman akselin suuntaisesti. Kuinkas iso savotta tuosta laakerin vaihdosta syntyy,,,onko aski tiputettava irti vai onko tuo laakeri stefan alla ulospäin irroitettavissa. Kunnon järäytyskuvaa en löytänny mistään. Miin ja ne vetarit on uudet eli niissä ei ole välystä.
Otsikko: Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
Kirjoitti: vikki - 30.05.2020, 21:49:24
Tässä kaveri pistää päreiksi AW 55-51 laatikon ja sieltähän ne poskilaakeritkin löytyy.
https://www.youtube.com/watch?v=PrAe4XBzENc
Onko eri laatikko kuin sulla ?
Otsikko: Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
Kirjoitti: carrillo - 31.05.2020, 09:18:45
Sama aski. Taisi just mennä poskilaakerin vaihtoinnostus ohi. Ei kyllä ala vanha-ukko tolskaamaan tuon kanssa vaikka ihminen tuonkin on tehny. ???
Otsikko: Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
Kirjoitti: vikki - 31.05.2020, 10:09:58
Helppohan tuo on hajottaa, mutta kasaus laakerien simmien kanssa puljaaminen ei ole heikkohermoisen juttu. Käytettyä kannattaa katella, jos aiot vaihtaa. Minkäväriset öljyt laatikossa ?
Otsikko: Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
Kirjoitti: VolvoTohtori - 31.05.2020, 23:51:08
Sepä saattoi löytyä vapinan aiheuttaja kun vaihoin jarrulaikat eteen ja ryömin tun rojun alla. Vaihdelaatikon poskilaakeri tuntuu löysältä. Kun otan vetarin murikasta kiinni niin saan taivutettua vetarin sisäpäätä ( laatikkoon menevää boori osuutta) ylös alas eteen taakse joitakin millejä. Tuonhan ei pitäisi liikkua kuin hieman akselin suuntaisesti. Kuinkas iso savotta tuosta laakerin vaihdosta syntyy,,,onko aski tiputettava irti vai onko tuo laakeri stefan alla ulospäin irroitettavissa. Kunnon järäytyskuvaa en löytänny mistään. Miin ja ne vetarit on uudet eli niissä ei ole välystä.

Itse katsoin samaa omassa, mut kyllä ne on luonnostaan melko löysät, omassa silmällä jopa 3mm...kuitenki
laakereiden yleisin oire on vonkuminen...
Otsikko: Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.06.2020, 04:14:25
Itse katsoin samaa omassa, mut kyllä ne on luonnostaan melko löysät, omassa silmällä jopa 3mm...kuitenki
laakereiden yleisin oire on vonkuminen...

Sama. Omassa autossa kuskin puoleista vetaria irrottaessa ihmeteltiin melko suurta välystä poskilaakerissa. Ei kuitenkaan vuoda öljyä eikä ravistele. ???
Otsikko: Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
Kirjoitti: vikki - 01.06.2020, 18:55:47
Nyt jo pistää vähän ihmettelemään tuo löysä, eli eikö sitä oikeasti tarvi simmata ? Ite en ole vielä purkanut, mutta tähän asti kaikki vastaavat on pitänyt säätää simmirenkailla ? Annoinko virheellistä tietoa tuossa edellä ? Vasta testasin omassa ja siellä ei ole löysää niinpaljon, että huomaisi välystä, mutta stefan p**le siellä silti tiputtaa oikealla puolen. Ainoa löysä on tripodyssa ja sitäkin niin vähän, että juuri tuntuu. (kuuluu asiaan).
Otsikko: Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
Kirjoitti: s80mk2 - 02.06.2020, 17:52:34
Ei aiheuta vapinaa poskilaakerit, niissä kuuluu olla pieni välys (maljakosta heiluttamalla). On kuitenkin halkaisijaltaan niin pieni tuo sisäpää, että pitäisi olla täysin morjens, jotta alkaisi koria vapisuttamaan. Ja tässä tapauksessa ampuisi stefan hajalle. Joskus samaa asiaa spekuloinut...
Otsikko: Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
Kirjoitti: vikki - 02.06.2020, 18:41:39
Kartiorullan välys on niin pieni, että sitä on vaikea havaita käsin liikuttelemalla. Juuri siksi ihmettelen, että jossakin laakerissa on selvä välys ja ei ongelmia. Totuus on se, että jos siellä on reilusti löysää, niin laakeri ei kulje enää oikeassa vierintäpinnassaan ja se hajoaa aika nopeasti. Se myös vaikuttaa rattaiden kosketuspintoihin, jotka ei ole enää optimaalisella kohdallaan ja koko laatikko kärsii siitä. Kiinnostas nyt kuulla asiantuntijan lausuntoa, jos jollakin on ajatuksia aiheesta. Voihan vaihdelaatikko olla tehty hieman eri tavalla ja laakerikin on aika iso.?
Otsikko: Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
Kirjoitti: VolvoTohtori - 02.06.2020, 21:40:26
Kartiorullan välys on niin pieni, että sitä on vaikea havaita käsin liikuttelemalla. Juuri siksi ihmettelen, että jossakin laakerissa on selvä välys ja ei ongelmia. Totuus on se, että jos siellä on reilusti löysää, niin laakeri ei kulje enää oikeassa vierintäpinnassaan ja se hajoaa aika nopeasti. Se myös vaikuttaa rattaiden kosketuspintoihin, jotka ei ole enää optimaalisella kohdallaan ja koko laatikko kärsii siitä. Kiinnostas nyt kuulla asiantuntijan lausuntoa, jos jollakin on ajatuksia aiheesta. Voihan vaihdelaatikko olla tehty hieman eri tavalla ja laakerikin on aika iso.?
Kaikki kosketuspinnat mitataan oikeaoppisesti mikrometreissä, kädellä toimiva mittaus on lähinnä suuntaa antava... vetopyörästössä on moottorilta tuleva paine joka pitää paketin tiukkana. Eli vetopyörästö ei ole pulteilla kiinni... Suuri väljyys vetopyörästössä mahdollistaa tehokkaan jäähdytyksen.
Ps. Tripoidin maljassa riittää todella pieni ylimääräinen väljyys että alkaa täristyttää, paikansin oman pitkän testailun jälkeen vasempaan tripoidiin vaihdoin koko akselin 100e "autodogg"ja ongelma korjaantui.