Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: koodimies - 02.06.2020, 09:59:22
-
Viimeisen viikon aikana on kolme kertaa nyt syttynyt moottorinhäiriövalo (keltainen) joka kuitenkin jossain vaiheessa on sammunut itsestään. Kävin luetuttamassa vikamuistin ja seuraavanlaisia koodeja löytyi.
7700 Moottorin ohjausyksikkö. Yhteysvirhe.
940F Jarru poljinanturi. Viallinen signaali.
4438 EGR-ohjaus. Juuttunut.
CD00 BMS. Yhteysvirhe.
Ensimmäinen vikakoodi johtunee siitä että edellinen omistaja on poistanut DPF:n ja kytkenyt EGR:n pois softalla.
Häiriövalon syttymisen varmaan aiheuttaa tuo 4438, eli EGR jumittuminen. EGR venttiili on autoon kuitenkin vaihdettu pari vuotta sitten koska silloin se jumittui auki vaikka pitäisi olla pois käytöstä.. Voikohan tuo mennä parissa vuodessa uudestaan noin tukkoon? Auto kuitenkin käynnistyy ihan normaalisti ja ajossa en ole huomannut mitään ongelmia.
Muita oireita on se että start/stop ei toimi, vakionopeudensäädin ei toimi satunnaisesti ja lisälämmitin lähtee oikeastaan päälle ainoastaan kun auto on käynnissä.
Autoon on viime vuonna vaihdettu akku ja laturi (meni aivan täysin jumiin ja kaikki valot kojelaudassa vilkkui) ja sen jälkeen on mielestäni tuo start/stop lakannut toimimasta ja lisälämmitin alkanut temppuilemaan.
Vakkarin ja start/stop ominaisuuden ongelmat kai voisi johtua tuosta jarrupolkimen asentoanturista?
Tuosta viimeisestä koodista en löytänyt etsimällä oikein tietoa mutta voisikohan se liittyä akun varauksen seurantaan?
-
Vakkarin ja start/stop ominaisuuden ongelmat kai voisi johtua tuosta jarrupolkimen asentoanturista?
Johtuu. Olisi aika hasardi tilanne ajaa vakkari päällä ja jarrun painallus ei tipauttaisikaan sitä pois päältä vaan kaasuttaisi, jotta nopeus säilyy ;) palaako jarruvalotkaan? Jos ei niin anturi/kytkin se kait on.
Onko EGR tulpattu? Jos ei niin poisohjelmoinnista riippuen se on voinut edelleen elää ja tukkia ittensä.
-
Äkkiseltään ajateltuna sekä tuo ensimmäinen koodi että EGR-koodi voivat johtua softasta. Niitä kun tehdään monilla eri tavoilla, hyvillä ja huonoilla. Jos ei ole oireita (savutusta, lisääntynyttä polttoaineenkulutusta tms), en välttämättä huolestuisi kovinkaan paljoa. Toki jos se on softalla poistettu käytöstä, se lienee asiallista tulpata kokonaan, mutta tuo vikakoodi ei sillä poistu.
Jos nämä pienemmät Volvot on yhtään samalla tavalla rakennettuja kuin isommat, jarrupolkimelle on kaksi anturia - yksi on/off-anturi joka mm. ohjaa jarruvaloa, ja toinen tarkempi asentoanturi polkimelle. Auto seuraa tällä tavalla antureiden kuntoa, ja ainakin vuosituhannen vaihteen S80 sytytti moottorin vikavalon, jos antureiden lukemat poikkesivat tarpeeksi toisistaan. Tämä on juurikin vakkarin toiminnan vuoksi oleellista ihan jo turvallisuussyistä. Auto käyttänee tuota jarrupolkimen asentoa myös mm. ajonvakautuksen ohjaamiseen.
-
Pitänee vaihtaa tuo poljinanturi ensimmäisenä ja katsoa korjaantuuko sillä.
Savutusta ei ole ja käynti on ihan normaali. Starttailin autoa äsken puolen kymmentä kertaa mutta nyt häiriövalo ei syttynyt vaikka aamulla se kyllä paloi.
EGR ei tosiaan ole tulpattu koska se on jo kerran mennyt tukkoon tuon softauksen jälkeen.
-
Enpä ehtinytkään tuolle tekemään mitään kun nyt auto ei pysy enää käynnissä :(
Käynnistyy kyllä ja käy tyhjäkäynnillä mutta vähänkään enemmän jos antaa kaasua niin sammuu.
-
Eilen kun sammutin auton ja käänsin avaimen takaisin 2 asentoon kuului konehuoneesta huolestuttavan kuuloista jurnutusta joten kuvasin sitä pätkän videolle.
https://streamable.com/woxote
-
Luin koodit uudestaan iCarsoftilla ja nyt oli pari uutta
4487 EGR ohjain
44A0 EGR venttiili
Nappasin EGRn piuhan irti mutta nythän se tietysti valittaa että "Ajonvakautus vaatii huollon".
Aiheuttaako EGR piuhan irroitus nyt sen että auto on limp modessa?
Akun jännitteen seuraus näyttää myös olevan rikki koska BMS näyttää jännitteeksi 7.94V
(https://i.ibb.co/nkb1Fw9/IMG-0229.png) (https://ibb.co/nkb1Fw9)