Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Skygazer - 06.06.2020, 16:05:56
-
Nyt tuli ajotietokoneeseen jarruvika-ilmoitus. Pyyhkimet räpsähti päälle, tehot hävis ja näyttöön viestit: ohjaustehostin vaatii huollon, abs jarruvika ja olisko ollu käynnistyksenesto... muutaman kerran virta pois ja päälle, niin lähti menemään ilman vikavaloja normaalisti.
mistähän tuota nyt lähtis purkamaan?
-
Millä koneella?
Akkukaapeli irti, odottele 10min, hanskalokeron alta cem irti, liittimien hapettuma tarkistus ja putsaus, takas kasaan. Tämä on vakiotoimenpide näissä "herjaa jokapuolella" ongelmissa.
Vikakoodit lukuun volvoon soveltuvalla lukijalla. Freeze framet vois katsoa löytyskö vinkkiä mikä ensimmäisenä aiheutti vikalistan.
Onko jälkiasennetut xenonit?
-
Kone on 2.0D, xenonit on, mutta en tiedä onko jälkiasennetut.
CEM on nyt putsattu ja maadoitukset hiottu ja rasvattu.
Mikä olisi volvoon sopivin vikalukija?
Pienen koeajon aikana ei sekoillut.
-
Alkuperäisissä xenoneissa puuttuu sisältä valojen korkeussäätö valokatkaisijan vierestä, koska automaattinen, konehuoneen puolella on pienet keltaiset varoitustarrat, itse umpioissa on sellainen sininen kehä edestä katsottuna "mulkosilmien" kohdalla, riippunee kait vuosimallista, apupitkien heijastin melkein koko alaltaan "poimutettu" kun halogeeneissa aikas sileä, referenssi luku 37,5. Tuossa jotain eroja ja umpio käteen, kun helppo irrottaa, niin selviää taatusti. Voihan se olla myös, että vain apupitkät muutettu xenoniksi.
Nämä jälkiasenteiset xenonit saa mitä ihmeellisimpiä sekoiluja aikaan sähköjen osalta.
Toivottavasti sait pysyvän korjauksen aikaan, eikä sekoile enää.
-
Mikä olisi volvoon sopivin vikalukija?
Aika paljon toimivia vaihtoehtoja eikä tahdo pysyä mukana mikä tämän päivän hot ja pop:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.0
volvon oma VIDA on varma valinta. Samoin Delphi Cars, jos useampia automerkkejä tarvis tukea. Noissa molemmissa on jumppansa saada toimiva versio ja softan pc asennus, kummatkin kun on kotikäyttäjän budjetilla kiinan versioita. ICARsoft lukijat by Elekma toimii kans hyvin mitä paria erilaista käyttänyt.
-
Orkkis xenonit näyttäis olevan.
Hyvin on pelittänyt nyt.
Muutakin murhetta riittää:
Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Volvo
VIN: YV1
============1==============
P0380
Raw code: 0380
ECU: 10
Status: Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
OBDII: Glow plugs, circuit A - malfunction
============2==============
P0380
Raw code: 0380
ECU: 10
Status: Pending
OBDII: Glow plugs, circuit A - malfunction
============3==============
P2135
Raw code: 2135
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Throttle position (TP) or Accelerator pedal position (APP) sensor/switch A/B - voltage correlation
============4==============
P0380
Raw code: 0380
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Glow plugs, circuit A - malfunction
Kaasupolkimen vaihdoin jo käytettyyn samanlaiseen, mutta herja on sama.
-
P0380
Mittaa hehkut yleismittarilla. Jakopään hihnakopan yläreunassa menee johtonippu, josta haarautuu hehkuille oma piuha 4-napaisella liittimellä. Akun miinukseen tai moottorin runkoon mitattuna 0,5-1,0 ohmin vastus kun löytyy jokaisesta liittimen nastasta on hehkut ok. Koodin syynä voi olla myös hehkurele, johtosarja tai liitinvika. Ulkolämpömittari jos ei toimi ei saattaa myös hehkupuoli oireilla.....
P2135
Kaasupolkimella lienee 2 erillistä anturia, niiden lukemia verrataan ja riittävällä erolla heitetään vikakoodi. Ja olikohan toinen noista jännitteistä analoginen ja toinen digitaalinen. Syytä voisi etsiä kaasupolkimen liittimestä(sitä kun auotaan raitisilmasuodattimen vaihdossa), johtosarjasta CEM:lle tai CEM:in vastaavasta liittimestä. Paremmalla lukijalla kannattaa katsoa paljonko heittoa vai onko jotain pimeänä
Netistä löytyy kytkentäkaavat, jos jaksaa alkaa niiden perusteella tutkimaan.
-
Nyt on Hehkut vaihdettu, 3 /4 oli pimeänä.
Kaasupoljin myös vaihdettu.
koodit on edelleen samat, tai sitten tuo car scanner ei nollaa niitä.
Onko nyt niin, että ei mene katsastuksesta läpi, jos on jotain vikakoodeja obd testissä?
-
Dieselistä ei lueta obd-koodeja, mutta hylky tulee jos esim. moottorihäiriövalo palaa.