Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Torre - 06.06.2020, 23:00:44
-
Mulla on yksi kaukosäädin ja kaksi avainta. Toinen avain on käyttämätön ja toinen on niin loppu, että metalli tulee muovin alta jo näkviin.
Vaihdoin avainlenksuun sen hyvässä kunnossa olevan avaimen tuon ainoan kaukosäätimen kaveriksi. En kuitenkaan saanut autoa käyntiin. En nyt muista tarkasti mitä tekstiä se herjasi, mutta ilmeisesti ajonesto. Vanhalla avaimella lähti laakista.
Mikä siis neuvoksi?
-
Toimiiko se avain muissa lukoissa? Jos ei niin voi olla vääränlainen tai kokoinen avain.Joku lukkopuljuhan voin lukea nuo avaimet onko samanlaiset ja kokoeron.
-
No pitää vielä testata ja tarkistaa, että voin olla varma. Melko varma kuitenkin olen.
Ainakin se metallinen lukkoon menevä osuus oli ihan saman näkönen omaan silmään. Meni sinne virtalukkoon sisälle ja avain kääntyi lukossa.
Epäilen siis, että olisi jotenkin johonkin sähöpuolen juttuun liittyvää. Onko niissä avaimissä joku sähköinen tai magneettinen juttu, minkä se lukkopesä tunnistaa?
-
Ajonestosiru avaimen sisällä on.
Käynnistysavaimia noihin saa uusia kloonattua suht halvalla onneksi, kaukosäädin on se kalliimpi osa.
-
Mites se ajonesto siru sitten koodataan?
-
https://yle.fi/uutiset/3-7061172
(https://yle.fi/uutiset/3-7061172)
Tämän perusteella erikoislaitteilla ja lisenssillä. Näin uudessa ei kai enää toimi pelkkä se vanhemman mallin itse tehty auton kanssa paritus
.
-
https://www.autonavaimet.fi/home
Tuolta hain itselle avaimen kun ei ollut kuin yksi toimiva. Taisi maksaa 99€ Vm 2001 XC70:seen. Aikaa kloonaamiseen meni 15 minuuttia.
-
Ei viittis muutamam satasen autoon ostaa satasen avainta.
-
Ota sitten huomioon että toi on kalliimpaa jos viimeinen avain hukkuu
-
Mulla on siis kaksi avainta joista toinen toimii ja toinen ei
-
Jos käsitykseni avaimien kloonaamisesta muualla kuin volvolla on oikein, niin sitä toimimattoman avaimen ajonestoa ei pysty kloonaamaan. Eli sulla on sen puolesta viimeinen avain menossa. Tokihan autoilun kuluissa kannattaa säästää, mutta tuo satanen saattaa kostautua ja on pisara meressä muuten. Mut se siitä, tee niinkuin haluat. Meidän vastaukset on ilmaisia.
-
Aah nyt ymmärsin vasta asian laidan.
Nyt sitte vaan miettimään, että josko sitä viittii sijottaa avaimeen. Tietty riippuu hieman siitä, että löytyykö jostain tota satasta halvemmalla.
-
Laitteistojen hankintahinnan, avainaihion hinnan ja arvonlisäveron, kun ottaa huomioon niin rohkenen epäillä, ettei kovin helposti löydy. ::)
-
Teepä sillä paremmalla avaimella testi.
Laita "kulumaton" avain virtalukkoon, purista toimiva avain kulumattoman virta-avaimen yhteytyteen siten, että kummankin "kannat" ovat peukalon ja etusormesi välissä ja starttaa.
Jos lähtee käymään, niin kulumattomasta avaimestasi puuttuu (tai ei ole toimiva) käynnistyksen eston siru (transponderi). Voit vielä testata käynnistyksen uudelleen poistamalla toimivan avaimen ihan kokonaan auton ulkopuolelle ja starttaamalla uudelleen. Jos hyrähtää pariksi sekunniksi sammuen heti, ajonestosiru puuttuu tai ei toimi.
Siru löytyy avaimen muoviosasta, kumpi avain sinulla nyt sitten onkaan käytössä:
Videon kohdasta 7:18 https://www.youtube.com/watch?time_continue=447&v=i-IJP1KhGWE&feature=emb_logo
Sivun ihan alapäässä:
http://www.projektit.biz/index.php/foorumi/projektit/240-volvo-s80
Kertomuksestasi ei pääse selvyyteen, että onko siru seurannut avainta "lenksuun" vaihtuessa. Tämä siru on itse asiassa autosi hintainen ja sitä ei parane jättää koiran mutusteltavaksi. Koira virtalukkoon persuuksestaan teipattuna haittaa jo näkyvyyttä.
Edullinen keino välttyä sirullisen avaimen hommaamiselta, on ottaa siru irti siitä ainoastakin toimivasta avaimesta, teipasta se vaikka ratin suojakuoren sisälle virtalukon aivan viereen. Tämän jälkeen auto lähtee käyntiin millä tahansa sopivalla avaimella. Ajonesto on aina aktivoituna pois päältä sirun ollessa virtalukkoon integroidun tunnistinkäämin vaikutusalueella. Pelkän mekaanisen avainosan teettäminen on luokkaa "kymppi tai kaksi".
Jos tälläiseen ratkaisuun päädyt, niin ei välttämättä kantsi kylillä huudella, koska silloin "varas" tietää missä on helppo nakki. Toki malli ja ikä voi hieman laskea auton haluttavuutta. Vakuutusyhtiön kanssa voi syntyä kiistatilanne korvausmäärästä anastustilanteessa, koska ajonesto on ollut "likvidoituna".
Lisää juttua S80 Volvon avaimesta: http://new.volvocars.com/ownersdocs/1999/1999_s80/99s80_05.htm#pg56
-
Vaikka onkin vanha aihe, niin mainitaan nyt, että nykyään myös jotkut Motonetit tekevät avaimia (ilmeisesti vielä kaikki toimipisteet eivät niitä tee). Mulla kun oli vain yksi avain, niin teetin varmuuden vuoksi vara-avaimen. En edes kysynyt kaukosäädöllisen hintaa, mutta pelkkä ajonestosirullinen avain maksoi 89,80 e, mikä ei enää ole paljon. Eihän se kaukosäädöllistä korvaa, mutta sillä saa ovet auki ja auton käyntiin, mikä voi huonon tuurin osuessa kohdalle pelastaa päivän.
-
Joo ja ennen kaikkea kakkosavaimen tekeminen maksaa kymppejä mut ainoan avaimen tekeminen taitaa olla tonneja