Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Pessi - 07.06.2020, 12:54:23

Otsikko: B20 E/F
Kirjoitti: Pessi - 07.06.2020, 12:54:23
Hei, olen purkamassa 1800 ES:n konetta ja ihmettelen yhtä asiaa. Jakopään rattaiden merkit osuvat vastakkain kun puristus on 4.sylinterissä . Myös virranjakajan pyörijä osittaa tuolloin 4.sylinteriin jakajassa. Kuuluko sen olla noin? Luulin , että merkit ovat vastakkain kun puristus on 1. sylinterissä.
Otsikko: Vs: B20 E/F
Kirjoitti: TOK - 07.06.2020, 17:36:29
No, jos pyörität konetta yhden kampiakselin kierroksen niin jälleen on ykkösen ja nelosen männät ylhäällä mutta nyt jakaja osoittaa ykköspyttyyn?

Eli eikö se ole ihan sama tilanne  :)
Otsikko: Vs: B20 E/F
Kirjoitti: Pessi - 07.06.2020, 18:10:54
Periaatteessa tilanne on sama, mutta silloin nokka-akselin rattaan ajoitusmerkki osoittaa 180 astetta kampiakselin merkistä poispäin, mikä minusta on outoa kun puristus on silloin 1.sylinterissä.
Otsikko: Vs: B20 E/F
Kirjoitti: Kulmamies - 07.06.2020, 19:44:56
En ole asiaan ikinä kiinnittänyt mitään huomiota, mutta näin se menee korjaamokirjankin mukaan. Eikä niitä osia saa edes väärin kasattua :)

(https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/teksti.jpg?img=medium)

(https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/kuva.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: B20 E/F
Kirjoitti: TOK - 07.06.2020, 22:37:17
Periaatteessa tilanne on sama, mutta silloin nokka-akselin rattaan ajoitusmerkki osoittaa 180 astetta kampiakselin merkistä poispäin, mikä minusta on outoa kun puristus on silloin 1.sylinterissä.

Ainakin vinokoneen ajoitusohjeissa on juuri noin, että nokkamerkki on poispäin kampiakselilta. Kai siellä on samat insinöörit olleet keksimässä molempia sukupolvia.