Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: jkjh940 - 01.11.2011, 21:03:51

Otsikko: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: jkjh940 - 01.11.2011, 21:03:51
No laitetaan tämä omakin kötös tänne kanssa.Auton muutokset tällä hetkellä: Mitsu 15g hyrrä,kl racing 50mm cooleri,g-valve(1,1bar),viking ecomax lastu. Tavoitehan olisi saada sellainen alhaalta heräävä moottori josta irtoisi sen lähelle 300hp. Tällä hetkellä kiinni laittamista odottelee 3" dp ja porttausta 531 kansi. Laatikko on remontoitu ja modattu vähän enempi voimaa kestävämmäksi.Tuli myös tilattua tuollainen 30 rivinen jäähdytin kenno tuolle vaihteistolle jotta öljy pysyy viileänä. Alustaan tulossa päivitys kybin kaasut joka nurkkaan ja eteen uudeet jouset ja takse kuormajouset varmaan pätkäsen kaikista kierroksen pois jottei et tarvitse rekisteröidä tuota kippoa rwd maasturiksi.
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: jkjh940 - 06.01.2012, 10:53:38
Tänään tilailtu muutamat kilkkeet: SM-AFR Gen2 + DM-6 sarja,3" katti,säädettävä bp-säädin FSE malpassi 388. Autosta alusta päivitetty takana nyt kuormajouset+kyb kaasut ja edessä normi jouset+kyb kaasut. Ei tuo nyt ole enää sellainen että keula pomppii vielä 100m töyssyn jälkeen. Laatikolle asennettu tuo orginaali jäähdytin 15rivinen ja samalla poistettu tuo syylärin kierto kokonaan.Letkut vanhojen orginaalien jatkoksi ja  jäähdyttimen väliin teetin tuolla Hiflexissä. Alempaan putkeen laitettiin vain 90 asteen mutka ja ylempään sitten vain suoralähtö. Kannattaakohan tuolle 531 kannelle tehdä muuta kuin isontaa pakoventtiilit? Porttaajaa saa ehdotella mielellään kouvolan alueelta.
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: jkjh940 - 15.08.2015, 21:22:27
Hiukan päivitystä.

-531 kansi rst 46/37 venttiilien
-aw71L 4 vahvistettuna(4kitkapintaa)+ 30rivinen 50mm paksu jäähdytin.
-aem320l/h bensapumppu
-mitsubishi td04-13c->td04-19t siivellä
-EV14 630 suuttimet
-tonin lastut(ECU+EZK)
-3" dp+3,5 hpk putki+2xrst vaimentimet
-FSE malpassi bensanpaineen säädin
-PLX laajakaista mittari
-K&N suodatin

Nyt auto käy tuolla RE85 ja ahtopaineet luokkaa 1,2bar. Kai tuossa on ainakin ne 99kw mitä otteessa lukee. Onko kukaan mittaillut pakopaineita tuolla suoralla 7 pesällä että paljon uskaltaa ahtaa?
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: leka - 15.08.2015, 21:25:36
>30rivinen 50m paksu jäähdytin

;D

Joo, kiroitusvireh, ei mulla muuta. :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: jkjh940 - 15.08.2015, 21:33:27
Parempi?

Mistäs porukka ostelee noita venttiilikopan tiivisteitä? motonetin ei oikein toimi edes liimalla ja orkkis on hyvä ja hintava onko muita vaihtoehtoja?
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: Tatu P - 16.08.2015, 10:00:22
Onko sulla tässä vielä vakio imm? :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: jkjh940 - 16.08.2015, 16:12:24
on
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: miikel - 16.08.2015, 21:22:48
Nyt auto käy tuolla RE85 ja ahtopaineet luokkaa 1,2bar. Kai tuossa on ainakin ne 99kw mitä otteessa lukee. Onko kukaan mittaillut pakopaineita tuolla suoralla 7 pesällä että paljon uskaltaa ahtaa?

Laittaisin ihan itse sen pakopaineen mittaus nipan niin ei tarvi arpoa. Pakopaineeseen kun kaiken muun lisäksi vaikuttaa mm sytytysennakko, hukkaportti jne. Itselläni pakopainemittari kiinni ja liian vähäinen ennakko sai pienellä ahtimella nousemaan paineet aika huimiksi.
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: puliukk0 - 16.08.2015, 21:33:45
Laittaisin ihan itse sen pakopaineen mittaus nipan niin ei tarvi arpoa. Pakopaineeseen kun kaiken muun lisäksi vaikuttaa mm sytytysennakko, hukkaportti jne. Itselläni pakopainemittari kiinni ja liian vähäinen ennakko sai pienellä ahtimella nousemaan paineet aika huimiksi.

Myös viina nostaa pakopaineita. Arvaus on 1.6bar pakopaineita ja 1.2bar ahdoilla T-nokalla.

Vapari nokilla saa kertoa n. kahdella pakopaineen. Näin ainakin samoilla setupeilla on tupannut viinalla käymään.
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä. Kanget mutkalla?
Kirjoitti: jkjh940 - 21.09.2015, 21:32:22
Kuulukos FK koneessa tulla männät tasan dekkitasoon vai jäädä hiukan alle meinaan onko kanget nyt solmussa?Olisi joutilaana yksi b234 lohko jos siitä ottaisi kanget vai pitäisiköhän mennä jo valmiiksi eaglen kangilla. Onko kukaan vaihtanut b234 mäntiä tuohon b230fk koneeseen?
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: Juusoo - 22.09.2015, 05:47:20
Kuuluu tulla dekkitasoon.
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: jkjh940 - 22.09.2015, 05:49:34
Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Nyt kiiresti kankia etsimään
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: jkjh940 - 22.09.2015, 20:43:51
Lohko purettu loppuun kaikki neljä kankea mutkalla. Männät jäi parhaimmillaan lohkon pinnasta 0,5-2mm.Ei näkyviä merkkejä nakutuksesta. Ja nää kanget on väännetty jo 15g ahtimella.
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: jkjh940 - 24.09.2015, 19:35:38
Kanget tilattu. Lohko purettu/pesty ja odottaa lähtöä Lahteen. Männät menee mukana  samoin tarkistetaan kampiakseli,kanget,öljypumppu. Katsotaan joutuuko poraileen, kuitenkin vasta 280tkm ajeltu. Jos sitten ensiviikonloppuna ruvetaan laittamaan konetta nippuun. Mikäs merkitys tuolla huohotinpöntön alla olevalla muoviletkulla mikä menee öljypohjaan on?
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: 8-pätkä - 24.09.2015, 19:54:42
Mikäs merkitys tuolla huohotinpöntön alla olevalla muoviletkulla mikä menee öljypohjaan on?

Tunnetaan ainakin meilläpäin huohottimen valumaputkena. Älä missään nimessä riko/poista tai tee mitään muutakaan sille. Olen kuullut tapauksen jossa rempattukin kone oli syönyt öljyä aika tavalla ja syynä oli tuon putken katkeaminen.
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: TVS - 24.09.2015, 19:58:21
Sitä putkea pitkin valuu huohotinpömpelissä huohotuskaasuista erkaantunut öljy takasin öljypohjaan, jos kyseinen putki on rikki niin sitä pitkin(kin) kulkee huohotuskaasua -> kaikki mukana ollut öljy menee huohotuksen mukana koneeseen.

Edit: eli putkenpää on siis öljynpinnan alla, jolloinka kyseisessä putkessa (uutena se kai on ollut letku) ei kulje ilmaa/huohotuskaasua.
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: jkjh940 - 24.09.2015, 21:21:20
Saakohan uutena?
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: JoonasH - 24.09.2015, 21:25:02
Saakohan uutena?
Vastaus on kyllä saa, varaosanumerolla 1306196 hintaan 24,80€ (http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/1306196&ViewAction=ViewProduct)
Otsikko: Vs: Volvo 945 b230fk aw71L Piristystä
Kirjoitti: jkjh940 - 26.09.2015, 07:32:03
Täytyypä vielä tilailla semmonen. Nyt on rojut koneistamossa, katsotaan milloin saa takaisin ja joutuuko poraamaan.Koneistamossa ehdottivat että asentaisi noihin h kankiin yläpäähän teräsholkin tuon messinkisen tilalle. Jäi vielä ajatus asteelle tuo asia.