Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Romppa12 - 07.06.2020, 22:54:40
-
Eli yht äkkiä tehot hävis, tais mennä vikatilaan vaikkei valo syttynyt. Eli ei kiertäny yli 3 tonnin ja tehoja ei ollut yhtään. Kävin lukemassa koodit tallilla ja antoi: ECM 2A30 ja ECM 2A40.
Hiukkassuodattimen pakkopoltto laitettiin noin vuosi sitten kun kävi samanlailla.
Mutta nollauksen jälkee laitoin lisäaineet tankkiin ja lähin polkemaan ja tehot palautu. Mutta kulutus on pitkän aikaa ollut aika korkea 6-7l.
Paljonko maksaa ohjelmointi, jos tyhjään hiukkassuodattimen itse?
-
Muutaman sadan euron luokkaa lienee ohjelmointi. Kysäse Lisäätehoa.fi
-
Joo täytyy kysyä :)
-
Nollaamalla sai taas paljon kilometrejä, mutta taas hävis tehot ja nyt syttyi vikavalokin. Kuinkas jos tyhjään tuon dpffän niin pystyykö ajamaan 40km ohjelmointiin? Ja tarviiko egrrää tulpata mitenkään jos se ohjelmoidaan samalla pois?
Tarviiko ecu irroittaa ohjelmointiin?
-
DPFn poisto ilman ohjelmointia saa aikaan vikatilan. Autolla pystyy ajamaan, mutta tehot ovat todella rajalliset käsittääkseni. Itse suosittelen että ohjelmoitu ensiksi DPFn pois ja vasta sitten fyysinen poisto. EGRn poisohjelmointi riittää, eikä fyysistä tulppausta tarvitse tehdä, kunhan EGR ei ole ollut alunperin jumissa.
-
Okei kiitoksia. Entä tarviiko ecua irroittaa?
-
Mites onko tuossa samassa pöntössä näissä katti? Että täytyykö säästää se jos on vai poistaa seki?
-
Ei ole erillistä kattia. DPF tyhjäks vaan. Ja voi toki ajaa ilmankin ohjelmointia mutta tosiaan vikatilassa. EGR.än piuhan ottamalla irti pystyy ajaan parhaiten ohjelmointiverstaalle. Tehoja kone ei toki anna alle 3000-kierroksen, eli karmee ajaa.
Monella verstaalla on mahdollisuus että viet vaan ECU.n sinne. Riippuu ECUn mallista muutenkin että täytyykö tehdä mekaanisia loikkareita vai meneekö pelkällä softalla.
Ecu on helppo ottaa kyllä irti.
1. Akunkengät irti.
2. Auto ylös ja vasen etupyörä irti.
3. Sisäloksu irti. ECU majailee siinä vasemmassa etunurkassa mustan muoviboksin sisällä. 4-torx ruuvia irti ja kansi aukee. ECU ulos ja liittimet irti.
Tämä siis ainakin 2010 V-50 joka likipitäen sama kapistus.
Ohjelmoinnin jälkeen kaikki piuhat kiinni normaalisti eikä EGR tulppausta jos ehjä.
-
Joo vein eilen auton ohjelmoitavaks. Oli kyllä karmee ajaa vaikka pöntössä vielä sisuskalut. Se oli vika tilassa ja ei tehoja ollut eikä kiertäny yli 3t.
Ei kannatakkaan kauheesti polkee paluumatkallakaan, koska eikös nämä heitä dieseliä öljyn sekaan ku dpf tukossa?
-
Nyt auto haettu. Ajelin nätisti kotio kun on tukossa vielä se dpf, johan huomas eron kun laitettiin samalla vähän voimaa väänsi parrmmin. Ja paranee tietenki vielä kun tyhjennän tuon dpffän :)
-
Elä sit riko sitä pakokaasun lämpötila-anturia kun purat pöntön. ;)
Hyvä että alko rokkaan.
-
Joo nyt oon alottamassa tuota :) hyvä kun varotit tuosta täytyy varoen irroittaa.
-
Nyt on pönttö irti. Kannattaa varmaan tuosta pohjasta rälläköidä auki?
-
Meneekö muute heittämällä läpi katsastuksesta kun tyhjää koko pöntö. Ettei savu arvot tai mitään muuta ihmeellistä?
-
Meneekö muute heittämällä läpi katsastuksesta kun tyhjää koko pöntö. Ettei savu arvot tai mitään muuta ihmeellistä?
Mulla oli paremmat arvot tyhjällä pöntöllä.
-
Juu pääty kannattaa avata niin ei ainakaan katsuri nää uusia saumoja. YLÄOSASTA. Varsinkin uuden softan myötä päästöt on tosiaan paremmat kuin ennen.
Kun alkaa nakutteleen sitä keramiikkaa pois pöntöstä niin kannattaa tosiaan olla varuillaan sen anturin kohdalla ellei sitten ota anturia irti. Monasti on vaan jumahtanu niin pirusti kii ettei lähde ehjänä/katkeematta.
-
Joo otin koko pöntön tyhjäks. Otin isolla porakoneella ja isolla poranterällä sai aika näppärästi, onneks irroitin anturin ;D
Nyt on pönttö autossa kii, vielä ei pääse testaa ku öljypohjan massat kuivuu, kun samalla noi sihdit putsasin.
-
Juu pääty kannattaa avata niin ei ainakaan katsuri nää uusia saumoja. YLÄOSASTA. Varsinkin uuden softan myötä päästöt on tosiaan paremmat kuin ennen.
Kun alkaa nakutteleen sitä keramiikkaa pois pöntöstä niin kannattaa tosiaan olla varuillaan sen anturin kohdalla ellei sitten ota anturia irti. Monasti on vaan jumahtanu niin pirusti kii ettei lähde ehjänä/katkeematta.
Ei yläosasta, siellä on katti mikä pitää jättää. DPF osuus on pöntön jälkimmäinen puolisko, se tyhjäksi.
-
Ei ole kattia erikseen ja koko pöntön saa tyhjentää. Juurikin kaksi viikkoa sitten tein edellisen ja auto leimattu moitteitta ja pelaa.
-
Ei ole kattia erikseen ja koko pöntön saa tyhjentää. Juurikin kaksi viikkoa sitten tein edellisen ja auto leimattu moitteitta ja pelaa.
Samassa pöntössä on myös katti. Paineputkien välinen osuus on DPF:ää. Turbon päässä ensimmäiset 10cm on kattia, mikä kannattaa aina jättää. Toimii ongelmitta ilman sitäkin, mutta haisee vanhalta linja-autolta. PSA autoissa tuon DPF osuuden (patruunan) voi jopa erikseen vaihtaakin.
-
No.... katti ja katti... miten sen nyt ottaa. Ei jaksa jäädä jankkaamaan. :)
PSA autoissa kyllä varmaan voi juu. Mutta näissä kun on FoMoCo valmistajana, eli focuksen DPF.
-
No.... katti ja katti... miten sen nyt ottaa. Ei jaksa jäädä jankkaamaan. :)
PSA autoissa kyllä varmaan voi juu. Mutta näissä kun on FoMoCo valmistajana, eli focuksen DPF.
Kyllä siellä nyt on katti ja ihan oikea katti se on. Typerää se on sieltä poistaa ja varsinkin jos ei ole edes tiennyt, että siellä on katti. Nämä on taas näitä, että jätä tekemättä jos et tiedä tai älä ainakaan neuvo muita jos et tiedä. Ei tästä tarvitse jankata enempää, koska näin se on.
PSA ja Focomo erona pöntöissä on vain, että PSA:lla pönttö katkeaa ja patruunan pystyy vaihtamaan.
-
Tämä yritys joka tekee näitä ecu muokkauksia, jolle minä teen nämä mekaaniset muokkaukset, antoi tämän ehdottomana ohjeistuksena että kaikki rojut poistettava pöntöstä. Täten minun on tehtävä niin kuin käsketään. Että se siitä. Mutta hyvä että olet täydellinen ja aina oikeassa. P>
-
Tämä yritys joka tekee näitä ecu muokkauksia, jolle minä teen nämä mekaaniset muokkaukset, antoi tämän ehdottomana ohjeistuksena että kaikki rojut poistettava pöntöstä. Täten minun on tehtävä niin kuin käsketään. Että se siitä. Mutta hyvä että olet täydellinen ja aina oikeassa. P>
Juuri aiemmin et edes itse tiennyt katista, turha muita on tästä syyttää, omaa järkeä on sallittua käyttää jos muut ei sitä omaa...
-
Jos haluaa säilyttää katalysaattorin, kannattaa pönttö avata pohjasta (jos pohjapanssari paikallaan, ei katsuri näe saumoja kuitenkaan). Katti ja hiukkasloukku ovat selkeästi erilaisia. Hiukkasloukku on kovaa ja paksumpiseinämäistä ja irrottaessa katin ja hiukkassuodattimen rajan kyllä huomaa selkeästi. En sitten tiedä kannattaako sitä kattia edes jättää,itsellä oli helposti murenevaa, eikä pysynyt enää hiukkassuodattimen irrottamisen jälkeen paikallaan (vaikka ehjä oli)
-
Joo katti lähti samalla, ettei irtoile paloja. Oon kuullu tarinan kun tuttu tyhjäsi dpffän sillain, pönttö oli kiinni autossa, ja oalasia jäi pönttöön ja tämän jälkeen turbo rikki ja sieltä löytyi dpffää.
-
Joo katti lähti samalla, ettei irtoile paloja. Oon kuullu tarinan kun tuttu tyhjäsi dpffän sillain, pönttö oli kiinni autossa, ja oalasia jäi pönttöön ja tämän jälkeen turbo rikki ja sieltä löytyi dpffää.
Heh, no ei katista palasia lähde. Ja turboon ei pakoputkesta pääse mitään kun suunta on turbosta ulospäin, hyviä nämä kuulopuheet ;D
-
Heh, no ei katista palasia lähde. Ja turboon ei pakoputkesta pääse mitään kun suunta on turbosta ulospäin, hyviä nämä kuulopuheet ;D
Siis oli dpffää bemarista tyhjännyt, ja tämän jälkeen meni turbo js kyllä sieltä vaan tuli dpffän palasia, omin silmin nähty...
Ja meni volvo läpi ilman mitään :)