Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Weccu - 11.06.2020, 16:51:44

Otsikko: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 11.06.2020, 16:51:44
Miksiköhän 142 alkoi savuttamaan (sinistä savua) kuumana, mutta vain kuumana ?
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: v0lv0245 - 11.06.2020, 17:56:30
Öljyä pääsee palotilaan.
Sylinterit kuluneet, männät kuluneet, öljyrengas/aat poikki/jumissa, venttiilivarrenkumit kovettuneet yms...
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 11.06.2020, 19:19:28
Öljyä kyllä täytyy päästä palotilaan, mutta mistä ? Auto on seissyt pitkään, jota ennen tehty koneremontti: uudet männät , laakerit, venttilit, ohjurit jne.Nyt ajettu muutama sata kilometriä. Viime päivinä käytetty konetta muutaman kerran ilman ongelmia. Eikö myös öljyrenkaan katkeaminen aiheuttaisi savutusta myös kylmänä ?
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: luchadore - 12.06.2020, 01:42:51
Sanoisin että siellä on venttiilien kumit kovettuneet seisonnasta. Sekä mahdollisesti öljyrenkaat jumiutuneet seisonnan johdosta.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 12.06.2020, 11:08:54
Moottoria on käytetty kuumaksi n. kuukausi sitten, jolloin ei savuttanut. Eikö ohjaimien kumien kovettuminen ja männänrenkaiden jumiutuminen vaikuttaisi savuttamiseen myös kylmänä ? Ainoa toimenpide koneelle joka viime aikoina on tehty, on keinuvipuakselin vaihto. Voisiko ko. toimenpide vaikuttaa kannentiivisteeseen, jolloin öljyä pääsisi 3. sylinteriin kannentiivisteen välistä moottorin lämmettyä ? Niin, ja öljyt on myös vaihdettu.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Kojontti - 13.06.2020, 21:47:56
Huohottimet kunnossa ettei kampikammioon kerry liikaa painetta?
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 13.06.2020, 23:19:20
"Liekinsammutin" pesty ja korkin letku irti. Ei tunnu painetta.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Kojontti - 14.06.2020, 12:48:14
Miten on päädytty 3. sylinteriin vikakohteena? Keinuakselilla ei kyllä ole osuutta asiaan kun sehän on vain kannen päällä. Onhan noita kansia halennut, mutta yleensä vaatii reippaan ylikuumenemisen.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: M141 - 14.06.2020, 13:38:52
Näkyykö tulpissa mitään eroa?
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 14.06.2020, 16:11:51
Kone ei pitäisi olla kuumentunut liikaa, kun on sammutettu savutuksen alettua, eikä silloin ole vielä käyntilämpöinen.
Ei kyllä pitäisi keinuvipuakseliila olla mitään tekemistä asian kanssa, mutta kolmosen kohdalta vipuakseli saa öljynsä.
Ainoastaan ykkösen tulppa vaikutti kuivalta, muut hieman kosteilta. Auto kyllä käy suht. normaalisti, mutta putken täydeltä sinistä savua lämpimänä ?
ps. Huoltokirjassa oli mielenkiintoinen ohje kannenkiristykselle: Lopullinen kiristys suoritetaan keinuvipuakselin kiinnityksen jälkeen. Minulta ei löydy sellaista avainta, jolla sen voisi suorittaa.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: eke - 14.06.2020, 17:36:50
Puhutaan varmaankin  JÄLKIKIRISTYKSESTÄ , se onnistuu tällasella avaimella   ,ei tarvi irrottaa keinuvivustoa .

(https://img.aijaa.com/t/00792/14850801.t.jpg) (https://aijaa.com/NYkCBQ)

helpottaa van työtä ,lopputulos on sama ,  kannentiiviste on oikein " puristuneena " ,keinuvivusto kiinni tai irti .

Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 14.06.2020, 18:04:09
Joo, oppaan mukaan ensin 40Nm, sitten vivusto kiinni, kiristys 80Nm, koneen käyttö 10min. jäähdytys 30min. lopullinen kiristys 85-95Nm. Toisin sanoen jälkikiristys.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: hyvoneju - 14.06.2020, 22:09:44
Onko keinuvipuakselin pultit vaihtuneet , niitä on useampaa mittaa , ja jos ovat liian pitkät ... :'(
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 14.06.2020, 22:47:37
Eivät luultavasti vaihtuneet (en ole aivan varma), mutta pultit eivät kiertyneet, sormilla kiertäessä ilman tankoa pohjaan asti, siis kierrettä jäi näkyviin.
Miten liian pitkät pultit vaikuttavat tilanteeseen ?
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: jen - 14.06.2020, 23:25:40
ei se arvuuttelemalla enää parane,sanoisin myös venttiilivarrenkumit kovettuneet /hävinneet  ;)
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: hyvoneju - 16.06.2020, 21:15:34

Miten liian pitkät pultit vaikuttavat tilanteeseen ?

Ne korkkaavat sen reiän pohjan , ja nesteet sekoittuvat  :'( Luultavasti ei tässä tapauksessa  ???
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 16.06.2020, 22:17:43
Käyn tässä joku päivä nappaamassa sen kannen irti, mutta olisiko joku hyvä menetelmä kotioloissa (Ilman koeponnistusta), halkeamien toteamiseksi, kun voivat olla kylmänä "piilossa" ? Uuniin paistumaan ? 
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Huikkoster - 17.06.2020, 02:03:15
Ota keinuvipuakseli irti ja ruuvaa pultit paikalleen. Pystyt siinä toteamaan että pohjaako ne vai onko pelivaraa.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 17.06.2020, 09:16:08
Täytyy mittailla pultteja, pukkeja ja kierteen syvyyksiä. Kun on erimittaisia pultteja, niin onko eripaksuisia pukkeja, vai erisyvyisiä kierteitä kansissa ? Jos akselin kasaa liian pitkillä pulteilla, eikä väkisin kiristä pulttia kannen sisään, silloinhan venttiilien säätö on melkoisen haasteellista. Kuinka suuria eroja on pulttien pituuksissa ?
Nesteet eivät ole sekoittuneet.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: eke - 17.06.2020, 20:05:37
Alkuperäinen pultti on n.59mm pitkä , 5/16 UNC
Alkuperäinen pukki on n.26,5mm korkea ( akselin pohjasta - pukin pohjaan )
Alkuperäinen pultti tulee  n.13mm  läpi  akseli / pukki paketissa
Kannessa on em. kierrereijän syvyys n.21-22mm ,kierre ei ole aivan pohjaan
Keinuvipuakselin pukkien taso kannessa on alkuperäisenä , venttiilikopan tiivistepinnan kanssa sama

(https://img.aijaa.com/t/00332/14851770.t.jpg) (https://aijaa.com/5Jmnm3)  (https://img.aijaa.com/t/00013/14851771.t.jpg) (https://aijaa.com/SFphRc)
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 19.06.2020, 16:30:42
Nyt on kansi irrotettu ja mitattu. Mitään vikaa ei löytynyt silmämääräisesti tutkittaessa, ei halkeamia, tiiviste kunnossa, ohjurit ja kumit ok. Mutta kolmosen pakoventtiilin pää oli tyssääntynyt, joutui pieksemään irti. Merkkiä en muista, 38mm halkaisija.( Edellinen saman sylinterin pakoventtiili katkesi, ja männästä läpi, muutama vuosi sitten. Onkohan siinä joku kirous ?)
Seuraavaksi alakerta auki, jos olisi kuitenkin öljyrengas poikki.
Kiitokset hyvistä neuvoista ja Eke:lle tarkoista mitoista !
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: luchadore - 19.06.2020, 20:17:23
Olisiko tuon kyseisen venttiilin ohjuri vinossa ? Onko ohjureita vaihdettu tai k-linerit tms ?

Kannattaa viilata hellästi venttiiliä niin paljon että tulee läpi, jätti ohjuriin varmaan hienot rihlat kun lyöty läpi, kannattaa tarkistaa.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 19.06.2020, 23:49:19
Tarkistin ohjurin, ei ollut puhdistuksen jälkeen mitään naarmuja ja muut venttiilit liikkuivat nätisti ko. ohjurissa. Normaalimittainen ohjuri on kyseessä.
Uudet ohjurit ja venttiilit asennettu Lahden kansityössä ja varmaan ammattitaitoisesti.
Ensimmäinen venttiili katkesi lukkojen kohdalta ja tämä venttiili on lukkojen yläpuolelta hieman "turvonnut". Ei ole viimeistely oikein onnistunut, kun on minun jättämät ruuvarin lyöntijäljet venan päässä. Valmistusvikaisia p...skoja.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: luchadore - 20.06.2020, 01:22:25
Tuliko venttiilit talon puolesta tuolla kansityössä ? Jos tuli niin kannattaa mainita asiasta sinne. Vissiin pään karkaisu vähän epäonnistunut tms. Kuinka jyrkkä nokka sinulla siellä niitä veivaa ?
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Huikkoster - 20.06.2020, 01:24:31
Olisiko venttiilin päätä lyhennetty niin paljon että pehmempää metallia tullut esille?
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 20.06.2020, 10:19:57
Venttiilit on hankittu muistaakseni autotarvikeliikkeestä, joka taas hankkinut ne joltain tukkurilta (Esim. Koivunen, Atoy, jne.), kuten Kansityökin varmaan tekee.
Näyttää siltä, että pakoventtiilin päissä ei ole mitään karkaisua, kun on pehmeä kun kilopultin pää. Turvonnut venttiili on levinnyt eniten lukkojen kohdalta, muut pakoventtiilien päiden reunat ovat terävöityneet ja jälkiä on yläpinnassa. Tämä koskee vain pakoventtiilejä. Venttiilit olivat uudet muutama sata kilometriä sitten.
Nokkana on uusi D-nokka, venttiilijouset vakiot.
Mistähän saisi laadukkaita 38mm pakoventtiileitä ?
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: luchadore - 20.06.2020, 13:35:49
Ruotsista. Onko ohjurit rautaa vai pronssia ?

Äkkiseltään vilkaistuna:

Hemimotors (https://www.hemimotors.fi/p2043-pakoventtiili-1165-x-38-mm-fi.html) myy joitain rosterisia.

Raak (http://www.raak-racing.com/shop/index.php/tuotteet/ss-terasventtiilit/ss-valve-38-117-8mm-detail) myy myös rosterisia.

KL-racing (https://shop.klracing.se/sv/artiklar/385mm-avgas-stal.html) myy tavallisia teräsventtiileitä.

Rosteriset vaan vaatii nuo toiset ohjurit ettei hirtä kiinni.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 20.06.2020, 16:34:29
Eiköhän nuo jotain valurautaa ole. En kyllä viitsisi ohjureitakin vaihtaa, kun ovat lähes uudet.
Ei siis rosterit, jos ei ole pakko.
Löysin ko. venttiileitä myös VP-Volvon sivuilta, onko niistä mitään kokemuksia ?
Nyt on kolmas koneremppa menossa, ja onhan sillä kerinnyt jo ajaakin muutaman sata kilometriä välillä.

Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Automasentaja - 21.06.2020, 20:10:02
Mulla on vp-autopartsilta tilatut rst venttiilit ja ihan rautaset ohjurit. Hienosti pelittää. Venttiilin varsi kromattu ja päässä kova pala, lautaset hiottu siistiksi jo tehtaalla, vakio muoto. 20e kpl oli hinta kohdallaan. Rautaohjurit on jo uutena aika väljät ja pronssisilla ohjureilla en oo huomannu eroa savutuksessa.

Aina nää on savuttanu pakoputkesta ihan hulluna varsinkin moottorijarrutuksessa , yhen koneen just purin ja ei ollu mitään vikaa. Laitoin kolmeosaiset öljyrenkaat ja "high quality" venakumit, hieman parani mutta kyllä se vaan on ominaisuus. Varsinkin jos on huohotinputki maata kohti, kaahailujen jälkeen takapuskurissa asti öljyä.  ::)
Männänrenkaat asettuu paremmin kun sisäänajossa on mineraaliöljyt ja antaa kenkää hulluna. Ekalla koeajolla motarilla kiihdytystä ja moottorijarrua vuorotellen, ensiksi savutti mutta kyllä se lopulta väheni niin ettei enää peilistä nähnyt savumerkkejä. Koneessa on vetoja tuon käsittelyn jälkeen.  8)
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 21.06.2020, 20:48:12
Tilasin juuri Hemi:ltä tavalliset teräsvenat, toivottavasti ovat tällä kertaa hieman kestävämmät. Kyllä näillä virityksillä pitäisi normaakuntoisetkin venttiilit kestää. Hyvä vaan, että paljastui tämä venttiiliongelma, mutta ei se selitä savutusta.
Nämä ohjurit tuntuvat aika jämäköiltä, kun on oikein jättäneet kulumisjälkiä näihin "peltipakoventtiileihin".
Merkillisintähän tässä on ollut se, että savutus alkoi yllättäen ja koneen lämmetessä. Savua tuli niin paljon kuin putkesta sopii tulla. Viikko pari sitten ei savuttanut juuri ollenkaan ja konetta ei kuitenkaan käytetty välillä lainkaan.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Huikkoster - 21.06.2020, 21:46:18
Mulla tekee tuota samaa. Kerran tuli ihan tien täydeltä sinistä kun kiihdytin reilummin. Mutta vain kerran. Nyt ei normaaliajossa saa ainakaan peilistä näkyvää savumerkkiä.

Jos kone on kuuma ja pitää 4000rpm pidempään niin sinistä haikua alkaa tulla putkesta.

Mikä näissä tekee sen? Pitäisikö huohotus muuttaa samanlaiseksi kuin uudemmissa moottoreissa? Nyky öljyillähän tuota kampikammion huuhtelevaa huohotusta ei tarvitse.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 21.06.2020, 23:28:09
Olettaisin, että kuluneemmassa koneessa väljät ohjurit aiheuttavat sinisen pölläytyksen, auton ensin käydessä joutokäyntiä jonka jälkeen lisätään kierroksia. Esim. liikennevaloissa liikkeelle lähtiessä. Myös pikeentyneet öljyrenkaat voivat pyrkiä takertelemaan muodostaen savupölläytyksiä.
Omassa tapauksessa tällä hetkellä epäilen vahvasti öljyrenkaan katkeamista.Varmuuden saaminen vaan kestää jonkun aikaa, kun näin yksin touhutessa ilman korjaamo-olosuhteita, pitää miettiä miten sen myllyn sieltä taas vääntää ulos.
Voihan myös nämä nyky öljyt olla turhan "notkeita" vanhoille koneille, jotka on suunniteltu suuremmille välyksille.
Voithan kokeeksi tulpata imusarjan, johtaa letkun ulos, ja tarkkailla muuttuuko mikään.
Nämä nyt on vaan tälläisen vanhan äijän mietteitä.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: luchadore - 22.06.2020, 01:12:13
Oma moottori amukassa on aivan väljä 2. ja 4. pytyistä, ei puristuspaineita melkein ollenkaan, verrattuna 1. ja 3 pytyt. Männänrenkaat pehmenneet eikä pidä, muttei ole poikkikaan. Huohottaa aivan pirusti läpi, se ei kuitenkaan näy millään muotoa pöllytyksenä putkessa. Rupeaa työntämään kampuran stefojen läpi öljyä ylipaineen (korkeilla kierroksilla) takia.

Voimaa on kuitenkin ihan riittävästi noinkin kierroksilla, mutta alavääntö on ihan sekasin. Pitäisi tuokin nostaa ylös ja vaihtaa renkaat sinne. Koitan ekana löytää monttumäntien (92mm) tilalle tasalakiset, jos ne samalla sitten tunkisi tuonne tehontoivossa ::)
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 22.06.2020, 09:41:43
Jotkin moottorit ovat olleet arkoja hiukankin liialle öljymäärälle, varsinkin "vanhoilla" öljyillä, jolloin kampiakseli  "vaahdotti" öljyä ja muodosti lisää painetta kampikammioon.
Eikö tuohon alavääntöön vaikuta aika lailla myös käytetty nokka-akseli, peltisarjan malli, liikkuvien massojen painot jne.
Luulisin, että öljyrengasurien tarpeeksi kuluessa renkaat alkavat "pumpata" öljyä palotilaan, ylimääräisen öljyn kaapimisen sijaan.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Weccu - 22.06.2020, 13:01:43
No niin, kolmosen öljyrengas poikki ja jälkiä sylinterissä. Katsotaan meneekö hoonaamalla.
Otsikko: Vs: B20 savuttaa kuumana
Kirjoitti: Lankku - 22.06.2020, 14:02:42
Pienet naarmut ei ole kovin kriittisiä. Tärkeämpi se öljyrengas on.