Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: fbird - 12.06.2020, 06:20:43
-
Volvo v70 -00 mk1 2.4T automaatti aj.282tkm. Kunnolla kiihdyttäessä esim. paikaltaan lähtiessä kuuluu hetkenaikaa samantyylistä rutinaa kuin abs-pumppu rutisis. Mutta kun ajaa "normaalisti", niin mitään rutinoita ei kuulu. Automaatti toimii erittäin hienosti! Öljyinä mannollit…
Mitään vikavaloja/koodeja ei tule. Napapultit kiristelty. Voihan ääni/rutina tulla muualtakin kuin abs-pumpulta mutta mistä?? On vain samantyylinen pärinä/rutina. Vai tuleeko ääni laatikosta joka kyllä vielä ainakin toimii todella hienosti. Ja vika esiintyy vain kun antaa reilummin happea lujassa vedätyksessä.
-
Ajonvakautus/sutimisenesto lyö päälle.
-
Ajonvakautus/sutimisenesto lyö päälle.
No näin itsekkin kuvittelen... mutta stc-valo ei vilku yms.. ja sellasia lähtöjä ei autolla saa että pyörähtäis kesällä kummit tyhjää.. :D
Ja jos stc puuttuu ajoon, niin miksi näin tekee?? Aihetta ei oikeasti ole..
-
Tarkista etu ABS-kehien kunto ja että ovat kiinni kunnolla vetarissa.
-
Tarkista etu ABS-kehien kunto ja että ovat kiinni kunnolla vetarissa.
Check! Näyttivät olevan paikallaan ja ehjät. Nyt vielä puhdistettu.
-
Eihän siä sitten vaan itse vetarit prutaja? Monasti sisäpäät alkaa narskuttaan ennen ulkopäätä.
Ja sitten testaappa hiekalla tai jossain missä jaksaa lyödä tyhjää ;D että toimiiko STC-korrektisti.
-
Kulunut ulompi murros naputtaa normaalisti silloin kun vedätetään pyörät käännettyinä. Sitä herkemmin mitä kuluneempi.
-
Check! stc-toimii hiekalla. ;D
Parkkipaikalla kun kääntelee linkkuun puolelta toiselle ajaessa, niin ei pidä mitään ääntä.
Ei raksuttele/rutise. Kovin en vedättänyt kun ei pysy enään penkillä...
Mutta esim. kun lähtee suoraan hieman kovemmin, niin silloin hetkenaikaa rutisee, kunnes vauhtia jo sen verran että pakko löysätä.
Eli kun kaasua käytetään n.70-100% väliin. Normiajossa ei mitään ylimääräisiä ääniä.
Voisko ne sisemmät murrokset sitten vedättäessä suoraan kuulostaa kuin abs-pumppu rutisis?? no mieluummin vetarit kuin vaihdelaatikko..
-
No niin... tuntuu että muuttuu rutina entistä herkemmäksi.. Uusia testejä/huomioita.
Otin ABS/STC-sulakkeen pois, ei vaikutusta. Rutisee samanlailla, eli pumppu pois vikalaskuista.
Mutta Sellasen huomasin, että kun paikaltaan lähtee tai ajossa vedättäessä rutinan kuuluessa kääntää rattia oikealle, niin rutina isonee!
ja kun perään heilauttaa rattia vasemmalle, niin rutina hiljenee. Taas kun vedättäessä rutinan aikana kääntää rattia vasemmalle, niin hiljenee ja heti perään oikealle rutina alkaa heti isosti. Taas kun parkkipaikalla yritin penkillä pysyä ja ääriasennoissa käännellä, niin ei mitään raksutusta yms.. kumpaankaan suuntaan.
Normi ajossa ei mitään ylimääräisiä rutinoita/pärinöitä. Vain vedättäessä ja nyt aiempaa herkemmin...
Jos on murrosnivel, niin miten sais selville kumpi puoli ja kumpi Sisempi/ulompi?? Hiukan hämää toi ääni, kun se on samantyylinen kuin abs-pumppu rutisee tai kun jokin neste/öljy kavitoi... Oon aina kuvitellut, että murrokset/nivelet lonksuu/paukkuu/raksuttaa yms.. tämä ääni ei ole sellanen.
j.k. tuskin on ohjaustehostin/hammastanko? paikallaan käännellessä/kierroksilla ei pidä mitään ylimääräistä ääntä.