Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Ville- - 13.06.2020, 16:38:12

Otsikko: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
Kirjoitti: Ville- - 13.06.2020, 16:38:12
Huomasimpa seuraavanlaisen vian:

TDI tekee painetta jäähdytysjärjestelmään, mutta on ongelma poistuu kun laittaa lämmoityslaitteen puhaltamaan lämmintä sisälle. Ongelma tulee takaisin, kun laittaa ilmastoinnin puhaltamaan kylmää.

Moottorin lämmöt ovat kokoajan normaalit.
Huomasin myös että flekti ei pyöri lainkaan, täyttyy sekin toki korjata, mutta ei kai vaikuta tähän kun lämmöt ei nouse.
Kokeilin toista paisarin korkkia, sama vika.
Öljyt ja jäähdytysnesteet eivät ole sekaisin.
Jäähdytysnestettä ei häviä.
Autossa on myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka tuskin toimii. Katkaisijaa en ole ainakaan löytänyt. Neste kuitenkin kiertä tämän kautta.

Onko raadilla ideoita mistä lähtisi purkamaan, vai onko paalaus kansipahvin vaihtoa tiedossa.
Otsikko: Vs: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
Kirjoitti: Ville- - 13.06.2020, 20:49:09
Kävin vielä ajamassa tuolla, ja edelleen näyttää siltä, että toimii hyvin kun on lämmönsäätöpanelissa hanikat punaisella.
Näissähän ei kuitenkaan ole erillistä lämppärinhana, kuten takavetoisissa?  ??? Eli neste kiertäisi lämppärikennon kautta koko ajan?
Otin nyt illalla vielä termostaatin irti ja sieltähän löytyi originaali Wahler vuodelta 1996...
Keitin sitä kokeeksi kattilassa ja se näytti aukeavan vähän n. 87 °C ja kokonaan oli auki pitkälle yli 90 °C.

Taidan nyt kokeilla kuitenkin uutta termaria, vaikka olen hieman skeptinen sen suhteen...

Kaikki vinkit ja mutuilut ovat tervetulleita  :)
Otsikko: Vs: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
Kirjoitti: B30A - 14.06.2020, 11:45:21
Onko paine mielestäsi liiallinen, vai meniskö kuitenkin normaalin piikkiin kun pikkupaine siellä kuuluukin olla kuten varmasti tiedätkin. Ilmastoinnin käyttö lisää koneen "lämpörasitusta" koska kylmennystä käytettäessä jähdyttimen edessä oleva ilmastoinnin lauhdutinkenno on lämmin ja sitämukaa syö moottorin jäähdyttimen tehoa kun jäähdyttimelle tuleva ilman on jo valmiiksi lämmitetty.
Flektin pitäisi lähteä pyörimään suht nopeasti jos ilmastointi on päällä, ilmastoinnin pyynnöstä jotta lauhdutin jäähtyisi.

Jos esim ylävesiletku on kivikova, eikä vain "pinkeä" niin painetta voisi olla liikaa.
Otsikko: Vs: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
Kirjoitti: Ville- - 14.06.2020, 13:16:20
Kiitos vastauksesta. Hommataan ehjä flekti ja ihmetellään lisää.
https://aijaa.com/15qwyR

Ei tuo kuitenkaan normaalia ole. Video ehkä selventää.
Otsikko: Vs: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
Kirjoitti: Ville- - 14.06.2020, 20:06:07
Ongelma poistui kun sai toimivan flektin.
Edelleen ihmetyttää kun ei mittarissa lämmöt noussut.
Otsikko: Vs: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
Kirjoitti: B30A - 14.06.2020, 21:27:03
Onkohan tämä Volvonkin mittari sellainen joka näyttää aina normaalia vaikka koneen lämmöt vähän kohoaakin, eräissä muissa merkeissä on näyttö hidastettu niin että saa olla todella kuuma ennenkuin alkaa viisari nousemaan normaalista. Tämä siksi ettei Pertti Perusautoilija hätäänny vaan ajelee tyytyväisenä ruuhkassa. Tästä seuraava askel onkin tämä nykyinen "nyt kiehun"-varoitusvalo.