Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Sammyo - 16.06.2020, 22:01:43

Otsikko: Volvo 850 lämmityslaitteen säädin
Kirjoitti: Sammyo - 16.06.2020, 22:01:43
Missähän mahtaa olla vika kun kojetaulun suulakkeista tulee ilmaa vain satunnaisesti. Kun asettaa säätimen puhaltamaan suoraan kabiiniin, niin ilma menee kuitenkin tuulilasille, ja säädinyksikkö alkaa vilkuttamaan valoja. Tämä siis satunnaista, välillä toimii ihan normaalisti ja välillä taas ei (saattaa kesken ajon ruveta toimimaan/lakata toimimasta).

EDIT: Väärään osioon tämäkin sitten meni :-[
Otsikko: Vs: Volvo 850 lämmityslaitteen säädin
Kirjoitti: aprilli - 17.06.2020, 11:27:00
Kuvauksen perusteella voisi olla että puhalluksen suuntaa ohjaavan läpän moottori ei tiedä missä asennossa se on. Syynä luultavasti lika tai kuluma moottorin sisällä. Viestisi perusteella oletan että puhallin pyörii normaalisti koko ajan, eikä vika ole siinä.

Jonkinasteisen varmuuden tuohon saat lukemalla/luetuttamalla vikakoodit. Jos on käytettävissä esim. VOL-FCR niin sillä tuo ongelma on todella helppo todentaa kun näkee läpän asennon softan kautta.

Itsellä oli samantapainen ongelma yhden läpän moottorin kanssa V70ssä, se tuli kuntoon ihan avaamalla ja putsaamalla moottori. On toiminut sen jälkeen useamman kuukauden verran normaalisti.
Otsikko: Vs: Volvo 850 lämmityslaitteen säädin
Kirjoitti: nmmake - 17.06.2020, 12:03:25
...

Itsellä oli samantapainen ongelma yhden läpän moottorin kanssa V70ssä, se tuli kuntoon ihan avaamalla ja putsaamalla moottori. On toiminut sen jälkeen useamman kuukauden verran normaalisti.

Osaatko kuvailla tarkemmin noita läppien sijaintia tai puhdistusprosessia?
Otsikko: Vs: Volvo 850 lämmityslaitteen säädin
Kirjoitti: aprilli - 17.06.2020, 13:53:14
Alla olevasta kuvasta saa vähä suuntaa missä mikäkin sijaitsee.
Tästä linkistä löytyy jonkinlaiset ohjeet purkuun ja testaukseen: https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=51078
Omassa tapauksessa riitti kun putsasi tuon kaarevan kontaktipinnan, muistelisin että moottori lukee siitä (vastusarvon perusteella?) sijaintinsa jonka saa esim. sillä VOL-FCR:llä luettua prosenttimuodossa joka moottorilta erikseen. Ennen putsausta moottorin asentotieto ei liikkunut kunnolla 0-100% välillä, vaan hyppi miten sattui ja jäi toisesta päästä vajaaksi.

(https://volvoforums.com/forum/attachments/volvo-850-16/7538d1356621815-1993-850-glt-heating-problem-850-ac-damper-motor.jpg)