Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Ramiko - 18.06.2020, 09:29:22
-
Tälle kysymykselle ei ole oikein kunnolla sopivaa kategoriaa ja eikä löytynyt vastausta ihan lähi historiasta.
Eli, on menossa B230FT venekäyttöön ja moottorin kestävyyttä mietin, kun on erittäin paljon kovemmalla koetuksella veneessä kuin autossa. On siis kyse kuinka kestää moottori 15 - 30min vedätyksiä, ja autokäyttöön verrattuna sama on asuntovaunu koukussa ja ylämäkeen = veden vastus.
Anteeksi jos on käsitelty asiaa ennenkin, mutta en löytänyt aiempia topickeja.
-
En näe suurta ongelmaa mistään muusta kun melko reilusta lämpökuormasta, tarttee varmasti öljyjäähyn vesijäähyn lisäksi. Ja moottorinohjaus tulee olemaan asia, vakiolla seokset on niin tolkuttomat isoilla kuormilla että öljyt mustuu parissa tunnissa tervaksi jollei sille tee jotain. Ja merikoneessa lambda putkessa voi olla hankala sekin, vai tuleeko tämä ilmaputkilla?
-
Eipä tähän oikeastaan muuta tule mieleen kuin juuri tuo kasvanut lämpökuorma. Mutta veteenhän sitä lämpöä on hyvä siirtää. Moottorinohjausta olisi ehkä hyvä päästä hieman ronkkimaan että voisi seoksia säätää. Vesikäytössä ei tarvinne olla tasakaasulla niin paksua seosta kuin autokäytössä ???
-
Jos E85 ei oo ongelma, ni siitä vois olla apuja?
Mäntien jäähdytys ainakin paranisi.
-
Näppituntumana sanoisin että on isompi riesa kun apu, nakutus ei ole tuossa padassa ongelma niin ei ole tarpeellista huonontaa voitelua viinalla. Etsku on lisäks polttoainelinjojen ja suuttimien jne suhteen huonompi kun veneillä on kuitenkin merkittävä aika vuodesta taukoa, ja etsku tuppaa esim hapettamaan joitakin suuttimia säilytyksessä.
-
Plus se polttoaineen haalaaminen veneelle, kasivitosta ei satamamittareista saa, varsinkin kun sitä palaa vielä enemmän.
-
Plus se polttoaineen haalaaminen veneelle, kasivitosta ei satamamittareista saa, varsinkin kun sitä palaa vielä enemmän.
Meilläpäin ainakin perus 98 on satamamittarissa sen hintasta, että kannuissa tuon 80litraa yleensä tuon.
On tuossa yksi isompikin vene jonka omistaja kyllästynyt satamahintoihin, sillä on transportterissa kuution säiliö ja pumppu.