Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Ramiko - 18.06.2020, 09:29:22

Otsikko: B230FT kestävyys
Kirjoitti: Ramiko - 18.06.2020, 09:29:22
Tälle kysymykselle ei ole oikein kunnolla sopivaa kategoriaa ja eikä löytynyt vastausta ihan lähi historiasta.

Eli, on menossa B230FT venekäyttöön ja moottorin kestävyyttä mietin, kun on erittäin paljon kovemmalla koetuksella veneessä kuin autossa. On siis kyse kuinka kestää moottori 15 - 30min vedätyksiä, ja autokäyttöön verrattuna sama on asuntovaunu koukussa ja ylämäkeen = veden vastus.

Anteeksi jos on käsitelty asiaa ennenkin, mutta en löytänyt aiempia topickeja.
Otsikko: Vs: B230FT kestävyys
Kirjoitti: TVS - 22.06.2020, 22:32:26
En näe suurta ongelmaa mistään muusta kun melko reilusta lämpökuormasta, tarttee varmasti öljyjäähyn vesijäähyn lisäksi. Ja moottorinohjaus tulee olemaan asia, vakiolla seokset on niin tolkuttomat isoilla kuormilla että öljyt mustuu parissa tunnissa tervaksi jollei sille tee jotain. Ja merikoneessa lambda putkessa voi olla hankala sekin, vai tuleeko tämä ilmaputkilla?
Otsikko: Vs: B230FT kestävyys
Kirjoitti: HenkkaJ - 22.06.2020, 23:42:41
Eipä tähän oikeastaan muuta tule mieleen kuin juuri tuo kasvanut lämpökuorma. Mutta veteenhän sitä lämpöä on hyvä siirtää. Moottorinohjausta olisi ehkä hyvä päästä hieman ronkkimaan että voisi seoksia säätää. Vesikäytössä ei tarvinne olla tasakaasulla niin paksua seosta kuin autokäytössä  ??? 
Otsikko: Vs: B230FT kestävyys
Kirjoitti: Juho_ - 25.06.2020, 16:46:39
Jos E85 ei oo ongelma, ni siitä vois olla apuja?
Mäntien jäähdytys ainakin paranisi.
Otsikko: Vs: B230FT kestävyys
Kirjoitti: TVS - 25.06.2020, 21:52:16
Näppituntumana sanoisin että on isompi riesa kun apu, nakutus ei ole tuossa padassa ongelma niin ei ole tarpeellista huonontaa voitelua viinalla. Etsku on lisäks polttoainelinjojen ja suuttimien jne suhteen huonompi kun veneillä on kuitenkin merkittävä aika vuodesta taukoa, ja etsku tuppaa esim hapettamaan joitakin suuttimia säilytyksessä.
Otsikko: Vs: B230FT kestävyys
Kirjoitti: Kojontti - 26.06.2020, 19:10:59
Plus se polttoaineen haalaaminen veneelle, kasivitosta ei satamamittareista saa, varsinkin kun sitä palaa vielä enemmän.
Otsikko: Vs: B230FT kestävyys
Kirjoitti: V70 2.5 - 26.06.2020, 20:09:46
Plus se polttoaineen haalaaminen veneelle, kasivitosta ei satamamittareista saa, varsinkin kun sitä palaa vielä enemmän.

Meilläpäin ainakin perus 98 on satamamittarissa sen hintasta, että kannuissa tuon 80litraa yleensä tuon.
On tuossa yksi isompikin vene jonka omistaja kyllästynyt satamahintoihin, sillä on transportterissa kuution säiliö ja pumppu.