Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Scraab - 18.06.2020, 09:38:06
-
Pilot Assistin sielunelämä vähän ihmetyttää. Ajan silloin tällöin kantatietä 43 ja siellä tietyssä kohdassa auto tekee yllättäen hyvin äkkinäisen ohjausliikkeen. Ensimmäinen kerta säikäytti, toinen ihmetytti ja kolmannella otanta täytti mielestäni toiminnallisen häiriön kriteerit: kolme kertaa tismalleen samassa paikassa ei voi olla sattumaa.
Luulin, että auto kulkee ainoastaan tiemerkintöjen perusteella, mutta kyseisessä kohdassa ei ole mitään ylimääräistä, esimerkiksi urapaikkauksia tai muita toimintaa yleensä haittaavia piirteitä. Onko kukaan perehtynyt syvällisemmin järjestelmän saloihin, olisiko systeemissä mukana myös esimerkiksi karttadataa, josta "mutka" aiheutuu vai mikä ihme apuriani riivaa?
Tuulilasin vaihdon jälkeen järjestelmän toiminta mielestäni muuttui hieman haparoivempaan suuntaan, mutta en silloin kysynyt, tehtiinkö kalibroinnin yhteydessä esimerkiksi päivityksiä. Pariin otteeseen auto on hakeutunut huomattavan lähelle reunaviivaa, kun se normaalisti seuraa kaistan keskiosaa lähes kiusallisen orjallisesti, jopa niin ikävästi urissa, että mielestäni kuljettajalla pitäisi olla mahdollisuus säätää sijaintia lähemmäs reunaviivaa. Tämä "mutka" esiintyi jo vanhalla lasilla, joten siitä ei syypätä ongelmaan saa.
-
Onko tiessä levennys sillä kohtaa? Sellainen ainakin aiheuttaa välillä lähestulkoon housunvaihtotarpeen.
Auto pyrkii pysymään kaistan keskellä. Jostakin syystä se tulkitsee tuohon kohtaan kaistan leveyden väärin ja pyrkii ohjaamaan kaistan keskelle. Minusta navigaattori ei vaikuta ohjaukseen. Uusimmissa hybrideissä navi vaikuttaa kylläkin tehon käyttöön, jos määränpää on asetettu.
-
Onko tiessä levennys sillä kohtaa? Sellainen ainakin aiheuttaa välillä lähestulkoon housunvaihtotarpeen.
"kyseisessä kohdassa ei ole mitään ylimääräistä, esimerkiksi urapaikkauksia tai muita toimintaa yleensä haittaavia piirteitä" eli ei ole myöskään levennystä, niiden kanssa on jo oppinut elämään, vaikkei auton käytös niissäkään kovin loogista ole.
Levennyksien kohdalla auto yleensä osaa ajaa paremmin, jos edellä ajaa toinen ajoneuvo.
Joissakin levityksissä autoni seuraa reunamerkintää, mielestäni tämä piirre on korostunut lasin vaihdon jälkeen. Esimerkiksi eilen annoin auton mennä omia menojaan paikassa, jossa levennys jatkuu bussipysäkkinä, ja kaistamerkiinät olivat selvästi näkyvissä. En tiedä, olisiko joku suistumissuoja puuttunut viime hetkellä peliin, mutta itsestä tuntui, että auto olisi jatkanut sujuvasti suoraan pysäkin päätyttyä pientareelle. Onneksi kukaan ei odotellut katoksessa joukkoliikennettä ::)
-
Vähän asian vierestä, mutta itse en tykkää käyttää pilottiapu, koska en halua ajaa urissa. Motarilla tuo adaptiivinen cruise on kanssa poissa käytöstä kun se piru jarruttelee ylikorostetun kaukaa jos edessä on reilusti hitaampia.
-
Vähän asian vierestä, mutta itse en tykkää käyttää pilottiapu, koska en halua ajaa urissa. Motarilla tuo adaptiivinen cruise on kanssa poissa käytöstä kun se piru jarruttelee ylikorostetun kaukaa jos edessä on reilusti hitaampia.
Minä käytän pilottia aina, kun mahdollista, mutta sen puutteista olen ehdottomasti samaa mieltä: "ikävästi urissa, että mielestäni kuljettajalla pitäisi olla mahdollisuus säätää sijaintia lähemmäs reunaviivaa".
Sama tuo jarruttelu, siihen toki vähän auttaa vakkarin etäisyysasetus, mutta sitten pelästyy ensimmäisissä valoissa motarin jälkeen, jos väli on jäänyt lyhyeksi. Jos taas hidastelun kuittaa vilkulla ja kaistan vaihdolla, hidastelija lisää pääsääntöisesti nopeuttaan, ja jäät vasemmalle kaistalle ihmettelemään. Sitten kun ojennat nilkan, saat jonkinmoisella todennäköisyydellä liikennevirhemaksun, ehkäpä jopa päiväsakot :-[
-
Mulla on ainakin aina etäisyys säädetty minimiin, mutta auto himmaa vauhdin usean sadan metrin päästä todella agressiivisesti jos edessä on selvästi hiljempaa ajava. Eli kaistaa pitäisi vaihtaa satoja metrejä ennen jos haluaa tuolta välttyä. Pystyyköhän tuota etäisyyttä säätää ohjelmallisesti?
-
Onhan nämä vehkeet vielä nykytekniikalla hieman keskeneräisiä, niin varmaan kaikenlaista ihmeellistä "bugia" saattaa ilmetä.
Muutaman kerran koettanut tuota Pilot Assistia ja täytyy sanoa, että en kyllä voi ymmärtää, kuinka joku voi sellaisella ajella :) ja mikä on oikeastaan sen hyöty..? Samaten adaptiivinen cruise on moottoritiellä vihon viimeinen keksintö.
-
Pilot assist on hyvä silloin, kun kuljettaja tekee jotain ihan muuta kuin ajaa autoa. Esim. räplää kännykkää.
Adaptiivinen vakkari taas toimii maantiellä liki moitteetta.
-
Pilot Assistin sielunelämä vähän ihmetyttää. Ajan silloin tällöin kantatietä 43 ja siellä tietyssä kohdassa auto tekee yllättäen hyvin äkkinäisen ohjausliikkeen. Ensimmäinen kerta säikäytti, toinen ihmetytti ja kolmannella otanta täytti mielestäni toiminnallisen häiriön kriteerit: kolme kertaa tismalleen samassa paikassa ei voi olla sattumaa.
Luulin, että auto kulkee ainoastaan tiemerkintöjen perusteella, mutta kyseisessä kohdassa ei ole mitään ylimääräistä, esimerkiksi urapaikkauksia tai muita toimintaa yleensä haittaavia piirteitä. Onko kukaan perehtynyt syvällisemmin järjestelmän saloihin, olisiko systeemissä mukana myös esimerkiksi karttadataa, josta "mutka" aiheutuu vai mikä ihme apuriani riivaa?
Tuulilasin vaihdon jälkeen järjestelmän toiminta mielestäni muuttui hieman haparoivempaan suuntaan, mutta en silloin kysynyt, tehtiinkö kalibroinnin yhteydessä esimerkiksi päivityksiä. Pariin otteeseen auto on hakeutunut huomattavan lähelle reunaviivaa, kun se normaalisti seuraa kaistan keskiosaa lähes kiusallisen orjallisesti, jopa niin ikävästi urissa, että mielestäni kuljettajalla pitäisi olla mahdollisuus säätää sijaintia lähemmäs reunaviivaa. Tämä "mutka" esiintyi jo vanhalla lasilla, joten siitä ei syypätä ongelmaan saa.
Viitostiellä on yksi mutka jossa reuna- ja keskiviivat on priimaa, mutta autoni hakeutuu joka kerta vastustajan kaistalle.
-
Onko näihin saatavissa jotain päivityksiä? Oma "seilaa" kaistalla, ainakin minua häiritsevästi.
-
Onko näihin saatavissa jotain päivityksiä? Oma "seilaa" kaistalla, ainakin minua häiritsevästi.
Itselläni ollut nyt reilun viikon tuollianen V90 D5 AWD inscription '18, tekee ihan samaa. Jostain olin lukevinani, että tuohon pilot assistanttii on joku ohjelmistopäivitys tullut. Itselläni varmaankaan sitä ei ole.
-
Lyhyen analyysin jälkeen - moottoritie ei oikein toimi liikenteen/nopeuserojen takia. Jos jonoutuu niin sitten pelaa.
Maantiet, kaksinumeroiset, toimii hienosti - kolminumeroisten mutkat on liian jyrkkiä.
Puutteista huolimatta, ihan hemmetin hyvä.
-
Lisäksi huollossa tuo kamera setti otetaan irti ja puhdistetaan. Voisi kuvitella, että pöly ja muu lika joka aiheuttaa vähän peilausta häiritsisi järjestelmän toimintaa.