Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Jape-79 - 02.11.2011, 15:29:37
-
onko kellään kokemusta noista m56 laatikon lukoista? Quife:lta löytyy Torssen tyyppinen lukko. Jostain luin että jos molemmat pyörät ei ole maassa niin veto ei myöskään välity torssen tyyppisellä lukolla. Pitääkö tuo paikkansa?
Toinen vaihtoehto olisi Gripperin lukko. Tuo on kitkalevy tyyppinen. Onkohan näistä kellään kokemuksia?
Viri käyttöön on menossa eli veto ei saa katketa kun mennään sisäpuolen renkaat ilmassa ;D
Krossia (rokkiralli) ja sprinttiä olisi tarkoitus ajaa.
-
onko kellään kokemusta noista m56 laatikon lukoista? Quife:lta löytyy Torssen tyyppinen lukko. Jostain luin että jos molemmat pyörät ei ole maassa niin veto ei myöskään välity torssen tyyppisellä lukolla. Pitääkö tuo paikkansa?
Toinen vaihtoehto olisi Gripperin lukko. Tuo on kitkalevy tyyppinen. Onkohan näistä kellään kokemuksia?
Viri käyttöön on menossa eli veto ei saa katketa kun mennään sisäpuolen renkaat ilmassa ;D
Siis molemmat pyörät maassa?? Meinaatko alkaa keulia sillä? ;D
Kyllä toi Quaife:n lukko varmasti on pätevä, ainakin niin useilla on ko. lukko käytössä.
-
Siis molemmat pyörät maassa?? Meinaatko alkaa keulia sillä? ;D
Kyllä toi Quaife:n lukko varmasti on pätevä, ainakin niin useilla on ko. lukko käytössä.
Vaikka tuossa Volvon moottorissa voimaa onkin niin ei riittävästi siihen että saisi etuvedon keulimaan :2funny: Slickseillä mennään usein mutkissa pitkiä matkoja sisäpuolen renkaat ilmassa ja meno tyssää siihen jos veto karkaa kokonaan tuolle ilmassa roikkuvalle renkaalle :o Soralla ja jäällä asia erikseen...
-
Mulla on kans käyny mielessä toi quaifen lukko.. En muita ookkaan löytäny näihin.
-
onko kellään kokemusta noista m56 laatikon lukoista? Quife:lta löytyy Torssen tyyppinen lukko. Jostain luin että jos molemmat pyörät ei ole maassa niin veto ei myöskään välity torssen tyyppisellä lukolla. Pitääkö tuo paikkansa?
Pitää paikkansa. Torsen-lukolla on tietty kerroin (esim. 5x) jossa suhteessa se pystyy siirtämään vääntöä paremmin pitävälle puolelle. Jos toisella puolella on nollapito niin pitävälle puolelle välittyy kerroin kertaa nolla eli ei mitään.
Eipä tuo keulimista edes vaadi, maastoajossakin voi tapahtua että yksi nakki kirpoaa maasta. Tai jos on vaikka lipsahtanut ojanpenkalle.
Hitaassa tilanteessa voi avittaa jarrulla, kilparadalla ei taida oikein toimia... Vai mennäänkö siellä jalka jarrulla kurvin läpi niin että nakki nousee, ja samalla pitäs silti yrittää kaasuttaa?
-
Mulla on kans käyny mielessä toi quaifen lukko.. En muita ookkaan löytäny näihin.
Gripperiä löytyy, se on levylukko. Tuolla lukosta periaatepiirustus:http://www.davemacprops.com/dmpgriptechnical.html (http://www.davemacprops.com/dmpgriptechnical.html) Suomesta noita löytää ainakin http://diffdealer.fi/4 (http://diffdealer.fi/4) ja http://www.rtemotorsport.net/shop/product.php?id_product=859 (http://www.rtemotorsport.net/shop/product.php?id_product=859). Tuo on hieman kalliimpi kun Quife mutta varmasti ainakin kisakäytössä voisi olla parempi. Taidan kallistua myös tuohon kun kerran torssenilla katkeaa veto kokonaan jos toinen rengas irtoaa tiestä.
Pitää paikkansa. Torsen-lukolla on tietty kerroin (esim. 5x) jossa suhteessa se pystyy siirtämään vääntöä paremmin pitävälle puolelle. Jos toisella puolella on nollapito niin pitävälle puolelle välittyy kerroin kertaa nolla eli ei mitään.
Eipä tuo keulimista edes vaadi, maastoajossakin voi tapahtua että yksi nakki kirpoaa maasta. Tai jos on vaikka lipsahtanut ojanpenkalle.
Hitaassa tilanteessa voi avittaa jarrulla, kilparadalla ei taida oikein toimia... Vai mennäänkö siellä jalka jarrulla kurvin läpi niin että nakki nousee, ja samalla pitäs silti yrittää kaasuttaa?
Tyyli miten mutkat mennään läpi on tietysti auto ja kuski kohtaisia. Etuvetoa voi ja joutuu "sitomaan" jarrua vasten jos tykkää hieman aliohjaavasta autosta. Ite tykkään tehdä autosta ennemmin yliohjaavan jolloin mutkan läpi voi mennä periaatteessa lappu lattiassa, kääntelee vaan sinne minne haluaa mennä :) Edellisessä etuvedossa oli kemppilukko, ei katkennut veto jos vaan vetarit kesti. Nyt ajattelin satsata hieman ja hankkia oikean lukon...
-
quaife olis 681e ja gripperi 797e
Kyllä toi reilu satanen enemmän taitaa kannattaa siottaa, jos kunnon lukon haluaa.
-
quaife olis 681e ja gripperi 797e
Kyllä toi reilu satanen enemmän taitaa kannattaa siottaa, jos kunnon lukon haluaa.
Mistä löysit Gripperin tuohon hintaan? Yli 1000€ hintaan oon ainoastaan ite löytäny :o Nimimerkillä heti hankintaan :)
-
Mistä löysit Gripperin tuohon hintaan? Yli 1000€ hintaan oon ainoastaan ite löytäny :o Nimimerkillä heti hankintaan :)
Tuolta sun linkistäs http://www.davemacprops.com/dmpgripperapplications.html
-
Tuolta sun linkistäs http://www.davemacprops.com/dmpgripperapplications.html
tuohon hintaan päälle vero ja rahti niin ollaan yli tonnissa...
-
Mihin käyttöön auto on tulossa, jos on pelkoa että fillari nousee niin paljon ja pitkäksi aikaa, että veto katoaa?
En toistaiseksi ole kuullut yhtään valitusta Quaifen toimimattomuudesta katuautossa.
-
tuohon hintaan päälle vero ja rahti niin ollaan yli tonnissa...
Tilaa jonkun firman nimiin ja tulee siilhen quaifeenkin rahti viellä päälle ja ehkä vattikin?
-
Mihin käyttöön auto on tulossa, jos on pelkoa että fillari nousee niin paljon ja pitkäksi aikaa, että veto katoaa?
En toistaiseksi ole kuullut yhtään valitusta Quaifen toimimattomuudesta katuautossa.
Krossia (rokkiralli) ja sprinttiä olisi tarkoitus ajaa. Tilanne jossa fillarit nousee tiestä on ehkä enemmänkin "happi tilanteita" eli oot vetäny kanttarin yli reippaammin tai tullut mutkaan ylikovaa. Ei tuollonkaan renkaat oo irti tiestä kun varmaan sekunnin verran. Tilanne voisi olla vaikka niin että ulostulossa vetäiseekin reippaammin kanttarille(vahingossa tietenkin) ja veto on katki vaikkapa tuon sekunnin verran ja luukussa kiinni seuraa kaveri hyvällä linjalla. Seuraavaan mutkaan jarruttaessa huomaatkin sitten katselevasi äsken takana oleen auton jarruvaloja >:(
Eihän näitä tietysti edes jokaisessa kisassa satu mutta ainahan se luonnolle käy jos kaverit tulee ajamalla ohi ;)
-
Krossia (rokkiralli) ja sprinttiä olisi tarkoitus ajaa. Tilanne jossa fillarit nousee tiestä on ehkä enemmänkin "happi tilanteita" eli oot vetäny kanttarin yli reippaammin tai tullut mutkaan ylikovaa. Ei tuollonkaan renkaat oo irti tiestä kun varmaan sekunnin verran. Tilanne voisi olla vaikka niin että ulostulossa vetäiseekin reippaammin kanttarille(vahingossa tietenkin) ja veto on katki vaikkapa tuon sekunnin verran ja luukussa kiinni seuraa kaveri hyvällä linjalla. Seuraavaan mutkaan jarruttaessa huomaatkin sitten katselevasi äsken takana oleen auton jarruvaloja >:(
Eihän näitä tietysti edes jokaisessa kisassa satu mutta ainahan se luonnolle käy jos kaverit tulee ajamalla ohi ;)
Noniin, tämä selittää huolen. Katuautossa huoli on ihan turhaa. :)
-
Tilaa jonkun firman nimiin ja tulee siilhen quaifeenkin rahti viellä päälle ja ehkä vattikin?
Vat (value added tax) on sama kun alv, tuonhan joutuu maksamaan myös yksityinen vaikka tilaatkin euroopasta. Sama asia on myös kun tilaat EU:n ulkopuolelta, joutuu vaan maksamaan alv:n+ tuontiveron+ tullin...
-
Nonniih,
Gripperi tuli nyt sitten lopulta 10 kilon esijännityksellä. RTE Motorsportin kautta sain 998€ hinnalla, taisi vahingossa laskea persnetto kaupan :)
(http://i1090.photobucket.com/albums/i371/jape-791/M56_lukko002.jpg)
(http://i1090.photobucket.com/albums/i371/jape-791/M56_lukko001.jpg)
Lukon mekaanisilla osilla ja materiaalilla elinikäinen takuu, poislukien tietysti kitkalevyt...
-
Krossia (rokkiralli) ja sprinttiä olisi tarkoitus ajaa. Tilanne jossa fillarit nousee tiestä on ehkä enemmänkin "happi tilanteita" eli oot vetäny kanttarin yli reippaammin tai tullut mutkaan ylikovaa. Ei tuollonkaan renkaat oo irti tiestä kun varmaan sekunnin verran. Tilanne voisi olla vaikka niin että ulostulossa vetäiseekin reippaammin kanttarille(vahingossa tietenkin) ja veto on katki vaikkapa tuon sekunnin verran ja luukussa kiinni seuraa kaveri hyvällä linjalla. Seuraavaan mutkaan jarruttaessa huomaatkin sitten katselevasi äsken takana oleen auton jarruvaloja >:(
Eihän näitä tietysti edes jokaisessa kisassa satu mutta ainahan se luonnolle käy jos kaverit tulee ajamalla ohi ;)
Kaveria jaa sprinttiä Alfa 156:llä ja ei siinä oikein torseni toiminut asfaltilla. Jäällä taas toimi hyvin.
-
Tietoa ns. "nollakitkatilanteesta".
Tätä on kysytty paljon, ja yksinkertaistettuna Quaifen lukoissa on mekanismi joka tarjoaa jo alkukitkan jotta ns. nollakitkasta johtuvaa poikkeustilaa ei esiinny.
Pidempi versio:
Torsen lukkoperät toimivat yksinkertaistettuna niin, että ne kertovat vähemmän pitävän pyörän pidon tietyllä suhteella toiselle pyörälle. Quaifessa tämä suhde on 80%, eli 4:1. Ongelma joidenkin torsen lukkojen osalta on se, että mikäli toisella pyöristä ei ole lainkaan pitoa, eli toinen pyörä on vaikkapa ilmassa, ei pitoa voida siirtää toisellekkaan pyörälle.
Quaifen lukossa on 6-osainen ns. Belleville pakka joka luo vetoakseleiden välille kitkan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että nollakitkasta johtuva pidon menetys on ratkaistu Quaifen lukossa jo vuonna 1986 jolloin ensimmäinen Quaife ATB valmistui linjalta.
25 vuoden kokemus lukkoperien, ja 47 vuoden kokemus vaihteistojen valmistuksesta on kiistämätöntä faktaa. Quaife ei ole tuningmerkkien lailla vain aftermarket valmistaja, vaan useamman eri automerkin valinta OEM toimittajaksi.
Esimerkiksi vuonna 2002 Ford Focus RS malliin Quaife on toimittanut 5000 yksikköä tehtaan ensiasennukseen. Vuonna 2003 Daimler-Chrysler tilasi 18.000 ATB yksikköä.
Ei näitä tietenkään joka karvalakki mallista löydy, mutta kuvaa osuvasti laatua.
Race Performancelta lainattua
-
Kaveria jaa sprinttiä Alfa 156:llä ja ei siinä oikein torseni toiminut asfaltilla. Jäällä taas toimi hyvin.
Mitäs tuo torsseni sitten afaltilla teki ettei toiminut hyvin? Käyttäytyi jotenkin epäloogisesti vai?Race Performancelta lainattua
Siviili auto on aina siviili auto vaikka RS Focus kysessä olisikin. Niissä kuitenkin tehdään aina kompromisseja mukavuuden ja suorituskyvyn välillä. Itse valitsin ramppikitkalevy lukon torssenin sijaan koska hinnassakaan ei juuri eroa ollut. Kai tämäkin on makuasia, toiset vannoo torssenin ja toiset kitkalukon tai vastaavan nimeen. Mulle tämä on ensimmäinen kilpuri johon tulee edes oikea lukko, Kemppilukolla on edelliset olleet varustettu :)
-
Siviili auto on aina siviili auto vaikka RS Focus kysessä olisikin. Niissä kuitenkin tehdään aina kompromisseja mukavuuden ja suorituskyvyn välillä. Itse valitsin ramppikitkalevy lukon torssenin sijaan koska hinnassakaan ei juuri eroa ollut. Kai tämäkin on makuasia, toiset vannoo torssenin ja toiset kitkalukon tai vastaavan nimeen. Mulle tämä on ensimmäinen kilpuri johon tulee edes oikea lukko, Kemppilukolla on edelliset olleet varustettu :)
Nyt en yhtään tiedä mihin viittaat tuolla siviiliautolla ja RS Focuksella mutta omana pointtina oli tuo että M56 laatikkoon tarjottavalla lukolla on tuo ominaisuus jolla eliminoidaan jonkin verran tuota 0-kitkan aiheuttamaa ongelmaa.
Kemppi on hyvä, voin vannoa :)
Ei mulla muuta.
-Juke
-
Nyt en yhtään tiedä mihin viittaat tuolla siviiliautolla ja RS Focuksella mutta omana pointtina oli tuo että M56 laatikkoon tarjottavalla lukolla on tuo ominaisuus jolla eliminoidaan jonkin verran tuota 0-kitkan aiheuttamaa ongelmaa.
Kemppi on hyvä, voin vannoa :)
Ei mulla muuta.
-Juke
Tuohon edelliseen lainaukseesi viittasin, siinä kerrottiin Quaifen toimittaneen RS Focukseen lukkoja ensiasennuksena :)
Kemppi käyttäytyy aina loogisesti, ei varmasti luista jos ei ole vetari poikki ;D