Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vippe - 02.11.2011, 17:26:32
-
eli kyseisessä autossa ahtopaineet heittelevät oman mielensä mukaan 0.5-0.8bar välillä. hukkaportin letkua on kokeiltu tukkia, irrottaa kokonaan, mutta ei näilläkään mitään vaikutusta tapahtunut.ahtovuotoa ei ole ja dumppi ei vuoda.
eli valaiskaa että mikä vois olla ongelmana?
etukätöseen jo syvä kiitos ja iso kumarrus vastauksista
nii ja ahot ei noussu yli 0.8 vaikka letku oli aivan tukittu. eikä oo tietoo onko lastutettu vai ei...
ja vielä että ko ohittaa coolerin nii ahot nousee max. 1bar hukkaportinletku tukittuna onko näissä 740 tyylistä painevahtii? ko ei oo etuvedot niin hirveen tuttua asiaa
-
Hukkaportin tangon säätö millainen?
Eli onko tanko löysällä?
Myös halkinainen ahtimen pakopesä voi moista aiheuttaa...
-
vika löyty, turbon pakopesä oli halki. Vikaa ei huomannut ulospäin koska halkeama oli pakopesän ja hukkaportin välillä. Ei muutakun uutta ja isompaa pöhisijää tilalle.
-
Paljon tälläsessä t5:ssa on vakio ahtopaineet?
-
Itteä kiinnostaa kanssa T5:sen vakioahdot.
Mulla autona -95 2.3 litrasel koneel.
Meinaan auton oma mittari menee puoleenväliin, ja erikseen asennettu ahtopainemittari näyttää noin 0.4 baaria???? Hetkellisesti menee kiihyttäessä yli 0.5 baarinkin mutta jatkuva paine kaasu pohjassa taitaa olla aikalailla 0.4 bar
-
oilisiko ollut näin että perus t5 ahtopaineet 0.5 ja r-malleissa 0.7.. viisaammat korjatkoon jos väärässä olen :)
-
miten paljon ahtoja uskaltaa nostaa vakio ohjelmalla? edellinen omistaja oli nostanu jopa 1.4
-
miten paljon ahtoja uskaltaa nostaa vakio ohjelmalla? edellinen omistaja oli nostanu jopa 1.4
Sama kiinostaisi itseänikin ???
Hieman ot, onko näissä vehkeissä muuten minkään näköistä fuel cuttia, kun tuli tuollainen PIENI piikki 1,5 bar eikä fuel cuttia näkynyt? ???
-
Sama kiinostaisi itseänikin ???
Hieman ot, onko näissä vehkeissä muuten minkään näköistä fuel cuttia, kun tuli tuollainen PIENI piikki 1,5 bar eikä fuel cuttia näkynyt? ???
Alunperin 2.3 T5:ssa on 0.67bar ahtopaine ja fuelcut tulee siinä 0.8-0.9barin kohdalla, eli tarkoittanee sitä, että Jeballa ja Maxelilla ompi jonkinlaiset lastut autoissa... :o
-
Ei pitäs olla mulla lastua. Noilla korkeimmilla paineilla pätki. Nyt noin 0,9 ja ei pätki ollenkaan.
-
mullaki rupee rötää yli 0.7 paineilla, mutta veikkaan että kynttilöiden lämpöarvot on liian kylmät jos meinaa paineistaa.
-
Toimiikohan mulla auto normaalisti kun ahtaa siihen noin puoleenväliin auton omaa mittaria? Ehkä pikkiriikkisen alle? Menee varmaan 255tkm ajetun turbon piikkiin että vähän ahtoja saattaa puuttua? Auto toimii hyvin. Toisella ECU:lla ahdot saa kyllä ylös kun kokeilin.
-
Toimiikohan mulla auto normaalisti kun ahtaa siihen noin puoleenväliin auton omaa mittaria? Ehkä pikkiriikkisen alle? Menee varmaan 255tkm ajetun turbon piikkiin että vähän ahtoja saattaa puuttua? Auto toimii hyvin. Toisella ECU:lla ahdot saa kyllä ylös kun kokeilin.
Jos tarkoitit että ahtaa siihen valkoisen puoleen väliin, niin silloin on kokolailla oikeat ahdot. Valkoisen asteikon lopussa on suunnilleen n. 0.9-1.0bar...
-
Mistä johtuu että 1-3 vaihteilla ahtaa vain 0,6bar ja 4-5 vaihteilla 0,9bar. Autossa rican lastu +turboruuvi.
tuli tuossa huomattua, en sen pitempään jäänyt testailemaan.
-
Lisäys (täyskiihdytyksessä):
-Vaihteilla 1-3 nostaa ahdot 0.6bar -> jonka jälkeen lähtee tippumaan ja tippuu sinne 0.4-0,5bar tienoille.
-Vaihteela 4 -> hieman parempi tilanne
-Vaihteella 5 -> nostaa ahdot normaalisti 0.9bar ja pysyy siellä..
Lähdetty kiihdyttämään 2500rpm
Oisko Bypass rikki vai mikä?
-
Mulla oli edellinen omistaja laittanut kiinalastun nii ihmettelin ku fuelcuttia oo vaikka pitkälle toista baaria painetta... Kyllä normaalisti jos auto vakio nii FC pitäs tulla baarin nurkilla... No aivan jos kuokkavasara logiigalla ahtopainetta miettii nii pikkuvaihteillahan se piikkaa huiput ja laskee vähän vedon tasatessa... Onhan ne esim. 4 ja 5 tapissa ku veto kokoajan päällä ku eikö 4 vaihteella rajotin tuu vastaan jossakin 200km/h ja 5 ole monessakaan autossa nii paljoa vetoja tai nii pitkiä suoria että se rajotinta kerkeää lyödä ..
Mutta ahdot jos seilaa niin ekana perusasiat kuntoon. Elikkäs alipaineletkut ja ahtoputket ok? Ja imuputki ok jne.
Mun vastaus taitaa olla niin hepreaa ja vaikea selkonen monelle että huhhih mutta jospa pointti tulis perille... Tai sitte ite oon käsittäny kysymyksen väärin.
-
Autossa on ipd:n rallitek -turboruuvi ja tässä hieno käsitelty kuva:
(http://uppaa.net/i/0c3d1.jpg)
Voisiko johtua sen toiminnasta että ahdot ei tahdo pysyä tapissa kun 5 vaihteella.. Ahtoputkista ja alipaineletkuista en löytänyt moitittavaa. Bypassin letkusta puhaltelin ja imin ilmaa, hyvin tuntui kalvo pistävän vastaan..
Tuo 3-lähtöinen säädin ohjaa halutun paineen hukkaportille ja kun paine saavutetaan niin loput imuputkeen. Vakiossa vissiin turbolta tuleva letku menee suoraan hukkikselle? Mihis tuo sähköliitin tulee alkuperäisesti, johonkin ahtopaine tunnistimeen?
Osaisko joku selvittää tyhmälle tarkemmin miten tää systeemi toimii :idiot2:
-
Saisko tuon säätimen otettua fiksusti pois mitenkään. Autossahan on rican lastu, jolla sen pitäs ahtaa sen 0,9bar. En koe tarvitsevani ruuvia ollenkaan, Tuleeko tuon ruuvin tilalle alkuperäisesti joku tunnistin mihin tuo sähköpiuha tökätään?
-
Saisko tuon säätimen otettua fiksusti pois mitenkään. Autossahan on rican lastu, jolla sen pitäs ahtaa sen 0,9bar. En koe tarvitsevani ruuvia ollenkaan, Tuleeko tuon ruuvin tilalle alkuperäisesti joku tunnistin mihin tuo sähköpiuha tökätään?
Siihen tulee alunperin ahtopaineentunnistin, joka on ilmanputsarin kyljessä kiinni.
-
näissä muistaakseni rajoitetaan vääntöä pienimmillä vaihteilla? ainakin alunperin. Näin muistelisin.
-
Jos näin on, niin luulisi olevan sen myös niin lastullakiin, siksi siihen varmaan tulee tuo alkuperäisen ahtopaineensäätimen piuha kiinni (säätimeen siis)? Mistä tämän saisi selville, soittamalla rica tuningille?
-
Tuohan on ihan magneettiventtiili siinä missä orggiskin ja sitä ohjaa ecu. Tuo ruosteinen osa on ilmeisesti rajapaineventtiili millä on vielä nostettu lisää ahtoa ecun tarjoamaan verrattuna.
-
Paljon tää matalapaineturbo ahtaa vakiona?
Ja ottamalla rajapaineventtiilin pois magneettiventtiilin ja hukkaportin välistä auto toimii niillä ahdoilla mitkä lastuun on ohjelmoitu?