Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Tiku - 25.06.2020, 19:09:55
-
Olen kesän ajan nostanut venettä rampilta melko ahkerasti, ja nyt alkaa pettää kytkimen painelaakeri ja/tai vauhtipyörä. Auto on vuoden 2011 V70 1,6 drive 290 tkm.
Uusia osia saa kyllä, mutta: Onko tuo rampilta nouseminen ja vetohommat niin raskaita manuaalille, että seuraavakin kytkinremontti on edessä lähivuosina? Onko automaatti tässä mielessä kestävämpi, vetotavalla tässä ei kai ole väliä kun noustaan kovilta rampeilta?
-
On automaatti huomattavasti kestävämpi tuossa tilanteessa, kunhan on ns. perinteinen muunninvaihteisto eikä mikään kaksoiskytkinvaihteisto. Myös moottorin isompi koko auttaisi hieman jämäkämmän alaväännön myötä...
-
Kojontti tiivistikin asian hyvin. Ja olen saanut käsityksen, että noissa pikkudieseleissä on aika alimitoitettu kytkin verrattuna esim. D5:seen.
-
Suurin syy mulla automaattiin siirtymiseen oli tuo veneen kans rampilla temuaminen. Ainakin vuoden -05 2.4D V70:ssä sai luistattaa ihan kunnolla kytkintä että sai alle tonnin paketin liikkeelle rampilta. Kytkinremontti oli tehty, mutta kumimaisen venyvä tuntu olevan liikkeellelähtö kuormattuna. DSTC:n kun unohti päälle nii uus yritys.
Automaatilla tuo homma on yhtä juhlaa.
-
Kiitos vastauksista. Harmi homma tuo alimitoitettu kytkin, olen kuullut samaa aikaisemminkin. Taisi tulla kytkinrempan jälkeen vielä auton vaihto. Halpa harrastus tämä veneily.
-
Äh, vieraita suruja. Jos kytkin kestää toiset 290 tkm, niin autosta on siinä kohtaa jo kaikki muukin ihan lopussa.
Itse otin samanlaisella autolla venettä ylös pari kesää. Suurin ongelma oli moottorin herättäminen vetoalueelle, ei niinkään kytkimen luistaminen.
Momenninmuunnin automaatilla ja nelivedolla liikkeellelähtö järvestä hoituu kuin kaupan parkkipaikalla.
-
Vetohommista vielä sen verran että ite ajan automaatilla pakkovitosella vene perässä maantiellä. Manuaalilla mitotin vauhdin sillee että kierrokset pyöri noin 2000rpm paikkeilla. Pienet kierrokset ja iso massa ei tee kutaa voimansiirrolle.