Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jöyssi - 26.06.2020, 22:04:38
-
Milläs konsteilla porukka on irrotellut noita 1031 tasauspyörästöjä kuoristaan? Vetarit on poisa ja ne klampit mitkä pitää laakereita aloillaan mutta ei liikahdakkaan, jostain levitystyökaluista luin mutta semmosta ei kyllä oo. Kestäisköhän kokeilla liinalla vetää peräkoukusta sitä? Kääntäis ylösalasin sen peräkoukun niin ois aika samalla linjalla perän kanssa. Perä siis autossa kiinni. Samaan syssyyn saako tota perän perällä olevaa kardaanin ratasta vaihettua mitenkään helposti kun se näytti ottavan vahinkoa kun yks ratas anto periksi
-
Kardaani irti, sit laipasta isomutteri auki, laippa pois ja pitäs työntyy sinne perän sisälle.
Itellä lähti tasauspyörästö ihan kivasti pois kun sorkkaraudalla avitin varovasti
.
-
On koitettu vääntää vaikka millä mutta ei oikeen saa mistään tuettua ja vaikee muutenki ko pyörii se höskä siellä, mut pitää vielä koittaa painia sen kanssa. Voi laittaa jotain muitaki vinkkejä jos on :o
-
Täällä kans ihan sorkkaraudalla väännetty irti. Yleensä lähtenyt aika helposti, yhen muistan minkä kanssa sai vähän enemmän vääntää, että irtos.
-
Jos pinion rattaan ottaa pois kannattaa merkitä mutterin paikka tarkasti. Kiinnilaittaessa kun sitä ei kirrata loppuun asti. Jostai sen virallisen ohjeen voi löytää. Stefa kannattaa vaihtaa myös.
Ite en ehkä lähtis vetään taljalla peräkoukusta, kuka sen ottaa koppiin jos on oikeesti lujassa siä kopassa. Tajalla kiskoo kuitenki täysin tunnottomasti ja hups oho ja ai ai ai.
Kopan aukkoon on tehty levittimiä. Google haulla löydät varmasti esimerkkiä.
-
Kerran oon joutunu katkaisemaan poskilaakerin ulkokehän rälläkällä. Silleen irtos helposti :D Meneehän siinä tietysti laakeri vaihtoon, mutta eipä tule tehtyä enempää vahinkoa...
-
Saatiin pyörästö pois kun vähän pähkäiltiin mistä kammeta, toi pinjoniratas pitää vaan käyttää pois kun kuulostaa et menny vähän tavaraa laakereihin. Haynesin manuaalissa sanotaan että toi pinjonin mutteri laitetaan vaan tiettyyn momenttiin niin ei kai sitä tarvi sen kummemmin merkitä?
-
Jos siellä on krymppiholkki niin vaikuttanee asiaan?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=89102.0
-
Tossa kirjassa on juurikin kummankinlaiselle systeemille omat momentit, "collapsing spacer" ja joku toinen, eli kyllä sielläkin tiedostetaan asia että siellä voi semmonen olla. Tiedä sitten mitä ton kans tekee, huomenna otan kuitenkin irti katotaan saanko ikinä takas kun tää on tällasta arvuuttelua :D
-
Suosittelen ottaa sen perän auton alta pääset paljon helpommalla. Niin ja jos pinjongista on lähteny hampaan niin joudut hommaa uuden sekä lautaspyörän samasta vehkeestä
-
Ei oo lähteny paloja, vähän rispaantunu yhen hampaan reuna vaan.. Pitää koittaa saako sen fiksattua järkevään kuntoon
-
En usko että tyssää siihen jos vaan pikkasen jälkiä. Laita vaikka kuvan siitä jos jaksat
-
sain hyväkuntoset osat läheltä kohtuuhintaan, seuraava ongelma ois saada vanhasta perästä poskilaakerit irti että saisin heitettyä ne tuohon uuteen.. Niitä ei vissiin paljon perus ulosvetimellä irrotella, ainakaan ehjänä?
-
sain hyväkuntoset osat läheltä kohtuuhintaan, seuraava ongelma ois saada vanhasta perästä poskilaakerit irti että saisin heitettyä ne tuohon uuteen.. Niitä ei vissiin paljon perus ulosvetimellä irrotella, ainakaan ehjänä?
Oon minä noita irroitellut, ulosvetimen leukoja joutui muokkaamaan että sopi. Tosin oli "isoveli"mallin akseli, D44 mutta rakenne on sama...
-
Kyllä ne lähtee mutta ulosvetäjä pitää tosiaan muokata että leuat menee hyvin alle, itellä on vielä sorvattu prikka vetoakselin reikään mitä vasten kirrata. Hyvä vielä laittaa ulosvetäjän leuat Murikan kanssa ruuvipenkkiin niin ei lipsahda sieltä laakerin alta :)
-
Kyllä ne lähtee mutta ulosvetäjä pitää tosiaan muokata että leuat menee hyvin alle, itellä on vielä sorvattu prikka vetoakselin reikään mitä vasten kirrata. Hyvä vielä laittaa ulosvetäjän leuat Murikan kanssa ruuvipenkkiin niin ei lipsahda sieltä laakerin alta :)
Tämä on ehkä paras neuvo mitä tähän voi antaa. Itsellä ollut senkkikantanen M16 vai M20 kuusiokolopultti ton prikan virkaa hoitamassa.
Ja kasaamista ei edes kannata kokeilla ilman laakerien lämmitystä. Pääsee niin paljon vähemmällä vaivalla eikä tarvi pelätä että prässätessä ottais itseensä