Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Wassu84 - 29.06.2020, 19:53:07
-
elikkäs flekti ei pyöri ollenkaan ,vaihettu uusikäytetty kun volvolla sanovat sen olevan rikki,eipä auttanut,onko mahollista saada se pyörimään kokoajan ensiavuksi
-
Miten se on todettu olevan rikki? Flekti käynnistyy näissä vasta 105 asteessa, toki ilmastoinnin päälläollessa pitäisi flektin pyöriä kokoajan miedolla nopeudella. Vika voi olla myös siinä flektin ohjauspurkissa.
-
volvolla vaan löivät piuhaan ja ei kuulema pyöri ,eipä osannu sanoo mikä vikana :o
-
Luultavasti yrittivät Vidalla pakkokäynnistää sitä flektiä, mutta kuten todettu niin kannattaa seuraavaksi tutkia/vaihtaa se flektin ohjausboksi. Olikos näistä joskus yli 10 vuotta sitten peräti joku takaisinkutsukin, jos en väärin muista.
-
joo yrittivät suoraankäynnistää ei toimi ja herjaa moottorinohjausjärjestelmä vaatii huollon,ei taida lähtee pyörii vaik laittaa suoraan piuhat akulta?
-
mistä tollasen boksin löytäs
-
mistä tollasen boksin löytäs
Boxihan on siinä flektissä kiinni ja todella usein on vika siinä. Flektin moottorin ja boxin välistä johdoista saa suoralla virralla pyörimään.
-
Kokeile piruuttas nyppästä boksista johdot irti hetkeksi ja laita takaisin. Joskus kaverilla sekoili tuo ohjausboksi ja tolla kikalla sai sen toimimaan siihen asti, kunnes sai uuden boksin hommattua.
-
täytyy koittaa jos eivät ke saa pyöriin on taas aika volvohuoltoon,vikahan ei ole siinä flektin päässä kun tänää vaihettiin toinen paketti eikä pyöri sekään ,vaan sano volvolla et samassa kotelossa on flektin ohjausyksikkö kun missä automaatinkin,en vielä avannu sitä koteloa täytyy koittaa sieltä nyppiä johto jos ei saa huollossa toimii,lupas mittailla ja koittaa tehä hyppyjohon et lähtis toimiin,kiire meinaa tulla kun pe olis norjaan lähtö :-[ voi olla et lähtö siirtyy
-
Ei taas, eikö ne nyt osaa muuta tehdä kuin vidalla pelleillä jos nyt sitäkään hallitsevat. Mars korjaamoon missä tietotaitoa tai korjaat itse..
-
Siellähän on ihan vikakoodejakin jos kerran Moottorijärjestelmä tarvitsee huollon
-
Mitenkäs jos flekti alkaa pyörimään heti käynnistyksen jälkeen ja pyörii koko ajan auton ollessa käynnissä vaikka olis kylmä kone.
Kaksi autoa missä sama ongelma V70 2.5t awd -05. ja -07.
Toisessa vikakoodia pukkaa. Toisessa ei.
Vikakoodi Vidalla: Iat-anturin koodi aina uudelleen pystyssä. Eli sisääntulevan ilman lämpöanturi mut tuon vaihdolla ei korjaantunut.
-
Onko siellä ilmastointi päällä?
-
Mitenkäs jos flekti alkaa pyörimään heti käynnistyksen jälkeen ja pyörii koko ajan auton ollessa käynnissä vaikka olis kylmä kone.
Kaksi autoa missä sama ongelma V70 2.5t awd -05. ja -07.
Toisessa vikakoodia pukkaa. Toisessa ei.
Vikakoodi Vidalla: Iat-anturin koodi aina uudelleen pystyssä. Eli sisääntulevan ilman lämpöanturi mut tuon vaihdolla ei korjaantunut.
Mitä lämpötilaa näyttää?
-
Siellähän on ihan vikakoodejakin jos kerran Moottorijärjestelmä tarvitsee huollon
niimpä mut eipä ole vielä selvinnyt
-
Onko siellä ilmastointi päällä?
Kyllä.
-
Mitä lämpötilaa näyttää?
Ulkolämpötilat näkyy normisti mittaristossa.
-
Kyllä.
Siinähän se syy sitten on. Flekti pyörii aina, kun ilmastointi on päällä.
-
Siinähän se syy sitten on. Flekti pyörii aina, kun ilmastointi on päällä.
Talvellakin?
-
Mittariston lämpötila tulee eri anturista kuin moottorin lämpötila, jolle taitaa olla parikin anturia.
-
Ulkolämpötilat näkyy normisti mittaristossa.
Moottorin imuilmanlämpötila vaikuttaa flektin toimintaan. Mikäli moottorin vikakoodeissa on ilmanlämpötila(testeristä riippuen vähän miten ilmoittaa), niin syypää on yleensä välijäähdyttimen vasemmassa päässä oleva ahtopaine/imulämpöanturi. Livedatalla katsoo mitä näyttää. Monesti 60-90 astetta riippumatta siitä onko käynnissä vai ei ja se voi aiheuttaa flektin pyörimisen.
Flekti usein pyörii myös jos jäähdytysnesteen lämpöanturi on rikki, vaikka siitä ei tulisikaan vikakoodia. Testerillä senkin tilanteen näkee jos lämpötila on eri kuin mitä pitäisi, vaikka kone kylmänä. Silloin lämpömittari on usein melkein heti tai hyvin pian käynnistyksen jälkeen puolivälissä.
-
Kiitos! Asiallisia vastauksia tällä foorumilla. Nyt pitäisi tulla kuntoon. :)
-
Mitenkäs jos flekti alkaa pyörimään heti käynnistyksen jälkeen ja pyörii koko ajan auton ollessa käynnissä vaikka olis kylmä kone.
Kaksi autoa missä sama ongelma V70 2.5t awd -05. ja -07.
Toisessa vikakoodia pukkaa. Toisessa ei.
Vikakoodi Vidalla: Iat-anturin koodi aina uudelleen pystyssä. Eli sisääntulevan ilman lämpöanturi mut tuon vaihdolla ei korjaantunut.
Äskettäin tutkin siskon autosta(v70 d5 -06) samaa vikaa, flekti pyörii kokoajan kun virrat on päällä. Ei vikakoodeja. Imuilman lämpötila luettu ja sekin todettu oikeaksi.
Lopulta syy löytyi. Ilmastoinnissa oli liikaa kylmäainetta.
Järjestelmän tyhjennys ja oikean määrän täyttö, niin flekti toimii kuten pitää.
-
Tuliko se vika siis täytön yhteydessä heti, eikai sitä muuten voi tulla liikaa? Varmaan monelta jää ylitäytöt huomaamatta..
-
..ei tarkkaa tietoa koska ostimme ko.volvon joulukuussa 2019 ja se vika oli jo silloin. Joku muu tehnyt ilmastoinninhuollon ja hymyssä suin ajellut ymmärtämättä flektin pyörivän kokoajan.
Mutta ei kyllä ihan ensimmäisten ajatusten joukossa ollut tuo syy kun mietiskeli vikakohteita. :-\
No pääasia kuitenkin, että pelkästään siinä oli syy.
-
Minulla (V70-07 mk2 125kw) flektin toimimattomuuteen syy oli katkenneessa ohjausjohdossa. Violetti ohut johto, lähtee moottorin ohjainlaitteen navasta A7, tulee sulakerasian kautta flektin pistokkeelle. Jos siihen johtoon syöttää suoran 12V, ei toimi, kokeiltu on. Se tarttee "fiinimpää" sähköö ohjainlaitteelta, jotain kanttiaaltoo tms. Tinasin tilalle hyppyjohdon ja poistin vanhan johdon päiviltä. Vot, toimii!
-
Kiitos tästäkin innovaatiosta!
-
https://www.youtube.com/watch?v=j9jGl--9VT4 (https://www.youtube.com/watch?v=j9jGl--9VT4) Tätäpäs en ennen tiennytkään mutta nyt siitä on video. Moottoritilan sulakerasian kääntöpuolella on ainakin alkupään näissä p2-volvoissa 60A sulakkeita joista yksi on flektille. Ei varmaan yleinen vika että se palaa mutta nytpä tiedän tämänkin mahdollisuuden.
-
Minulla (V70-07 mk2 125kw) flektin toimimattomuuteen syy oli katkenneessa ohjausjohdossa. Violetti ohut johto, lähtee moottorin ohjainlaitteen navasta A7, tulee sulakerasian kautta flektin pistokkeelle. Jos siihen johtoon syöttää suoran 12V, ei toimi, kokeiltu on. Se tarttee "fiinimpää" sähköö ohjainlaitteelta, jotain kanttiaaltoo tms. Tinasin tilalle hyppyjohdon ja poistin vanhan johdon päiviltä. Vot, toimii!
Nostetaan aihetta omien kokemuksien jakamiseksi soppaan, kun foorumia tuli kahlailtua saman ongelman johdosta.
Minulla lakkasi kesän tullen flekti kokonaan toimimasta vm. 2004 S60 T5:ssa, vikakoodeista löytyi ECM-6110 eli moottorin ohjainlaite ei saa flektiltä tietoa. Ehdin jo purkuflektin katsella hollille kun äkkiseltään kaikki viittasi siihen, mutta vian syyksi paljastui myöskin tuo violetti ohjauspiuha, joka oli hapettunut poikki muutaman sentin päästä flektin liittimestä teipin/suojakuoren juurelta (tässä flektissä yksi isompi yhteinen liitin virralle ja ohjaukselle). Johdon kuori oli hangannut rikki liittimen reunaa vasten niin ettei vikaa ensin silmällä tahtonut nähdäkään.
Ohjauspinniltä tulee flektin liittimestä yleismittarilla akkujännitteen suuntaista virtaa (ainakin ohjausjohdon ollessa poikki) ja ohjainlaite nähtävästi tuota virtaa sitten maadoittaa sen mukaan miten halutaan ropellin pyörivän. Omasta autosta löytyi muutaman vuoden autoa uudemmalla valmistusvuodella oleva flekti, eli takaisinkutsuna luultavasti jossain vaiheessa jo vaihdettu "parempaan".