Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: zombiland - 02.07.2020, 18:00:30

Otsikko: Jarrulevyjen vaihto
Kirjoitti: zombiland - 02.07.2020, 18:00:30
Moro! Ajattelin vaihtaa itse etu levyt ja palat,s80 d4 -14 onko jotain eritystä mitä pitäisi ottaa huomioon ja minkälainen työkaku reperttuaari on varattava että homma onnistuisi?
Kiitos etu käteen jeesuksesta  :)
Otsikko: Vs: Jarrulevyjen vaihto
Kirjoitti: Sebastian1 - 02.07.2020, 20:01:03
Eipä tuossa kummaisempia. Oliko 7 kuusiokolo millä saat satulan irti. Sitten en muista mikä hylsy, 18? millä satulan teline. Sit levy kiinni isolla Torxilla, 30/35? Kaikissa ei sitä ole. Siinäpä se.
Otsikko: Vs: Jarrulevyjen vaihto
Kirjoitti: Kasi8 - 02.07.2020, 20:09:17
Nämä ohjeet varmaan pätee aika hyvin:

Etu: https://youtu.be/ipfEAB4pEkQ
Taka: https://youtu.be/QCp9LZ_sOeo

Jos sähköinen käsijarru ja jos käytät moottorit irti ohjeen mukaan, niin todennäköisesti tarviit myös uudet o-renkaat, että saat moottorit takaisin paikoilleen.

Helpompi keino on ajaa testerillä tai 9v paristolla jarrut auki. Paristolla voi onnistua polttamaan myös moottorin, joten tarkkana.
Otsikko: Vs: Jarrulevyjen vaihto
Kirjoitti: Huikkoster - 02.07.2020, 21:05:20
Ongelmaa voi tulla sen jarrulevyä paikallaan pitävän ruuvin kanssa jos on ruostunut jumiin.
Hylsysarjan vääntiöön sopiva työkalu (-08 oli ristipää) ja hakkaa lekalla sitä samalla kun kevyesti vääntää niin on paremmat todennäköisyydet saada aukeamaan.

Jos nyplää niin poralla kolo ja hakkaa vähän isomman torxin siihen ja taas pääsee yrittämään. Viimeisenä vaihtoehtona poraa koko ruuvinkannan pois. Se ruuvi ei ole pakollinen.
Otsikko: Vs: Jarrulevyjen vaihto
Kirjoitti: zombiland - 04.07.2020, 07:33:51
Ongelmaa voi tulla sen jarrulevyä paikallaan pitävän ruuvin kanssa jos on ruostunut jumiin.
Hylsysarjan vääntiöön sopiva työkalu (-08 oli ristipää) ja hakkaa lekalla sitä samalla kun kevyesti vääntää niin on paremmat todennäköisyydet saada aukeamaan.

Jos nyplää niin poralla kolo ja hakkaa vähän isomman torxin siihen ja taas pääsee yrittämään. Viimeisenä vaihtoehtona poraa koko ruuvinkannan pois. Se ruuvi ei ole pakollinen.
No uudet levyt ja palat asennettu, eipä ollut paha nakki!
Pultit oli vähän tiukassa, mutta kyllä ne auki sai!
Toisen puolen sisä pala oli just menossa raudoille, ulkopuolen oli ihan ok
eli satula on ollut jotenkin ilmeisesti hiukan jumissa!