Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Nerd-O - 03.11.2011, 09:18:44
-
Alkanut tuota Volvoa vaivaamaan käyntihäiriö. Kylmänä kone toimii ok, mutta kun se lämpiää niin kun saavut esim. valoihin niin tyhjäkäynti menee vapaalla n. 500 luokkaa. Tiukkaa teettää että auto pysyy käynnissä. Usein se sammuukin. Sitten kun pysähtyy niihin valoihin niin kierrokset nousee normaaliin. Ruuhkassa myös huomannut perin mielenkiintoisen ominaisuuden tuossa. Kun pysähdyt alamäkeen ruuhkassa niin kierrokset on normaalit. Mutta siitä kun lähdet vapaalla rullaamaan niin kierrokset tippuu sinne 500 nurkille. Mitään vikakoodia ei tule mittaristoon, eikä kuulemma vikakoodeja löydy edes lukemalla. Joten mikähän anturi tuolla on viallinen ja onko jotain niksipirkka ohjetta millä sen saisi korjattua?
Autohan on siis V70 vm.2002 ja 2.4 140hv. Mittarissa on nyt n.250tkm.
-
Äkkiseltään tulis mieleen IMM, eli ilmamassamittari, sen saa kyllä putsattua itsekkin.
Ota imm:in liitin auki, ja kokeile ajaa kone lämpimäksi, tekeekö samaa ( tosin tuo temppu tekee häiriövalon kojetauluun, mutta se poistuu sieltä, kun otat akkukaapelin + navan auki hetkeksi, tietenkin auton sammutuksen jälkeen virrat pois, ja odotusta muutama minuutti ennen akkukaapelin irroitusta )
-
Tuo ilmamassamittari on tarkistettu ja auto muutenkin kunnossa eli huollettu kun en tässä rupea kysymään niitä bensapaineita tai suodattiminen kuntoa.Viellä katso ja tarkasta se kaasuläppäkotelo se sähköinen sinne se vikaa tulee useasti jos ajetaan valoihin ja kierrokset laskee sinne 500 pintaan.Kun siellä on se systeemi joka pistäisi pitää tyhjäkäynin tasaisena siinä 850 pinnasssa (joskus aututtaa puhdistus joskusvaihto haullaa on paljon tietoa).
Tuossa pari linkkiä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=204.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11585.msg213751#msg213751
Vai vikakoodia ei anna joten kannattaa laajentaa sitä vikojen pois sulkemista kun kaasuläpästä se kyllä kuuluisi antaa.Ja vikakoodit on yritetty lukea ihan merkkikorjaamossa vai kuinka on
-
Bensanpaineista ei hajuakaan. Suodattimet on juuri vaihdettu uusiin. Pitää tuo kaasuläppäkotelo vielä tarkastaa. Vikakoodia ei kuulemma tule. Ei hajuakaan millä sitä on yritetty lukea, mutta samaisessa paikassa kuulemma Volvoja on muutenkin korjailtu. En siis itse ole vienyt autoa sinne vaan tuttu heitti sen sinne. Käsittääkseni nuo vikakoodien luku onnistuu melkein millä vaan, mutta resetointi ei onnistu ihan joka laitteella. Itsekin pitkään tappeli tuon mittariston korjauksen jälkeen sen airbägin vikakoodista. Ei lähtenyt millään pois. Vähän outoa että korjaamon mukaan 4000€ arvoinen Boschin laite ei osaa muka resetoida niitä. Lopulta onnistui kaverin luona 100€ laitteella, joka oli kuulemma volvoihin tarkoitettu. Typerät ruotsalaiset ei voi tehdä standardien mukaista diagnostiikkaa.. Eipä tuo mitään kun nykyään tietää ettei sitä voi ihan joka paikkaan viedä resetoitavaksi ja kun kaverilla on sellainen laite niin helpottaa vielä enemmän.
Onko tuo kaasuläppäkotelo CEM/REM-yksikkö? CEM/REM ei nimittäin sano yhtään mitään. Tietäisi vähän mitä uusi tuollainen maksaa tai tuon Sercapin kautta tarvikkeena.
-
Onko tuo kaasuläppäkotelo CEM/REM-yksikkö? CEM/REM ei nimittäin sano yhtään mitään. Tietäisi vähän mitä uusi tuollainen maksaa tai tuon Sercapin kautta tarvikkeena.
CEM = central electronic module = pääohjainlaite
REM = rear electronic module = takaosan ohjainlaite
ETM = electronic throttle module = kaasuläppäkotelo
Korjatkaa joku jos meni väärin.
-
CEM = central electronic module = pääohjainlaite
REM = rear electronic module = takaosan ohjainlaite
ETM = electronic throttle module = kaasuläppäkotelo
Korjatkaa joku jos meni väärin.
Just jämptistihän noi meni :)
Eli keskusohjainlaite, takaohjainlaite ja kaasuläppäkotelo :)
Typerät ruotsalaiset ei voi tehdä standardien mukaista diagnostiikkaa..
Muillakin merkeillä on omat testerit ja omat diagnostiikka systeemit autoissa eikä niitä millä vain nollata
Joitain turvatyynyjärjestelmän (jäljempänä SRS) vikakoodeja on sellaisia, että kun se koodi tallentuu, tallentaa myös keskusohjainlaite (jäljempänä CEM) koodin, joka informoi SRS:ssä olevasta vikakoodista ja tämä CEM koodi on nollattava ensin, ennen kui SRS koodin voi nollata
Joissain noissa kolmansien osapuolien valmistamissa testereissä, kun koodi nollataan, se nollaa aina ainoastaan kyseisen yksikön koodit, joita ollaan lukemassa.. ymmärtääkseni se kaverisi BSR:n?? vikakoodin lukija nollaa kaikki yksiköt kerralla, jolloin se CEM:n koodi myös nollaantuu ja näinollen poistuu myös SRS koodi.
Jos kyse on tuosta, niin vika ei ole volvon, eikä Bosch:n, vaan sen Bosch:n käyttäjän :)
-
Viellä katso ja tarkasta se kaasuläppäkotelo se sähköinen sinne se vikaa tulee useasti jos ajetaan valoihin ja kierrokset laskee sinne 500 pintaan.
Tuo kun putsattiin kaasarin puhdistusaineella ja hinkattiin hieman niin käyntihäiriö katosi.
-
Pullo maksaa jotain 6€ niin vaiva katosi siinä on euroilla vastinetta.Kiva kuulla että auto on kunnossa.