Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: 0132 - 06.07.2020, 19:13:15
-
V70 -06 oireilee. Etupää rutisee kun hidastepompusta ajaa alas. Ensin vaikutti että vain vänkärin puoli pelkästään mutta kyllä kuskin puoli ääntää myös.
Sinänsa merkillistä kun ei aivan joka kerta äännä. Menee suht äänettömästi suurimman osan ajasta.
Veikkaan iskarin yläpäätä, mites muut -ideoita
Osasuosituksia tms. toimenpide-ehdotuksia kenelläkään ? Ja km oli ~280 k ...
Leima tuli ja kulmien säädössäkään mitään probleemia löytynyt.
-
Itsellä ei auto narise, ihan jouset voi tehdä sitä satunnaisesti jos ei niiden alapäissä ole pehmusteletkuja ehjänä paikoillaan. Mulla on orkkistolpat 337tkm ajetussa ja jos pitäis ne avata vaihtaisin yläpäät xc90- mallin kumeihin, ja uudet laakerit kun vanhat narisseet vuosikausia. Vähintään nämä ja tsekkaisin onko kumien alla ruostetta ja fiksaisin jos on.
Takajouset tarttis uusintaa kyllä, kuormajouset tilalle.
-
Yleinen vikakohde on juurikin nuo iskarin yläpäät, mutta jouset ja niiden alapään kunto siihen iskarin lautaseen kannattaa tutkia.
Saattaa olla sitten perin hankala etsiä tuollaista vikaa, mikä esiintyy harvoin..
-
Itse vaihdoin omaan V70:seen muutama kuukausi takaperin iskarit, yläpäät sekä alapään kumiläpyskät kolinan takia mikä johtui yläpäistä.
Tiesin jo etukäteen että iskarit menee uusiksi samalla koska alkuperäiset iskarit vielä 280tkm kohdilla, vaikka leima olikin niillä edelliselle omistajalle tullut. Mutta kyllä iskarit on aikalailla loppu jo 150tkm jälkeen. Katsastuksen iskaritesti ei kerro yhtään mitään ihan tiedoksi.
Alapään kumiläpyskät ne sinulla taitaa olla loppu, omatkin oli molemmat puhki kuluneet totaalisesti ja narisi ihan samalla tavalla. Puutarhaletkua tilalle ja hiljaiset on. :)
-
Nyt taas ajelemassa kävin. Hiljanen oli. Ärsyttäviä vikoja nää satunnaisesti esiintyvät. :o
Puutarhaletku ensiapuna viehättää.
Puristin vireeseen ja letkua paikoilleen. Ruosteet pois jalasta jos on.
Motonet tunnisti jonkin vahvistetun kuminkin. Oli vielä XC 90 mainintaa ..
Mahtaako toimia vai orkkista tilalle, mites laakeri sitten.
Olisko jollain antaa selkeä osaluettelo jos letkun lisäksi joskus laakerit ja iskaritkin uusiksi laittais ?
Letkulla taidan aloittaa rusahtelun poiston
Täs pitäs lähtee road-trip tekeen niin aina jännittää ylimääräiset äänet.
-
Tässä osalistaa bensiinimoottorilla varustettuun autoon:
Iskarit: https://www.autodoc.fi/sachs/1228865
Yläpään kiinnike: https://www.autodoc.fi/lemforder/1254856
Kääntölaakeri: https://www.autodoc.fi/lemforder/1269193 (Tässä pitää tarkistaa alustanumero, mutta oma -07 alkaa muistaakseni 6:sella niin pitäisi olla passeli sinun autoon, mutta senhän näkee runkonumerosta)
Näiden valmistajien osat löytyy niistä alkuperäisistä Volvo paketeistakin, nämä vain huomattavasti halvemmat. Tämä sama setti meni itsellänikin paikoilleen eikä ollut asentamisessa/sopivuudessa mitään ongelmaa. Nämä rutinathan ei estä matkantekoa, mutta pahenevat vain ajankuluessa. Sitten kun kolisee, niin sit rupeaa olemaan jo hieman akuutimpaa koska se yläpää saattaa pettää ja tulla iskari ikävästi läpi ja tekee konepeltiin pienen merkin.
-
Onkos muuten pre-facelift diesel tuossa kovin erilainen?
-
En usko kyllä. Dieselissä erona voi mahdollisesti olla jouset, mutta epäilen kyllä, että täysin samanlainen rakenne molemmissa.
-
Satunnaisempi rutina voisi olla juuri tuo että jousien alakierteen ja iskarin jousilautasen välistä se kumilätty kulunut puhki. Näin oli omassa S60. Laitoin normi vihreää puutarhaletkua tilalle alimpaan kierteeseen ja on kolme vuotta ollut jo hiljaiset :)
-
Satunnaisempi rutina voisi olla juuri tuo että jousien alakierteen ja iskarin jousilautasen välistä se kumilätty kulunut puhki. Näin oli omassa S60. Laitoin normi vihreää puutarhaletkua tilalle alimpaan kierteeseen ja on kolme vuotta ollut jo hiljaiset :)
Juurikin näin. Tässä keississä tämä on se todennäköisin vaihtoehto, mutta kuten jo tuossa ylempänä mainitsin, jos on alkuperäistä osaa vielä AP:lla kiinni autossa, niin muut osat melkein kannattanee samalla vaihtaa.
Omakin narahteli satunnaisesti, vaan ei enää. Puutarhaletku on huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin se 50€ maksava kumilätty Volvolla.
-
Nyt taas ajelemassa kävin. Hiljanen oli. Ärsyttäviä vikoja nää satunnaisesti esiintyvät. :o
Puutarhaletku ensiapuna viehättää.
Puristin vireeseen ja letkua paikoilleen. Ruosteet pois jalasta jos on.
Motonet tunnisti jonkin vahvistetun kuminkin. Oli vielä XC 90 mainintaa ..
Mahtaako toimia vai orkkista tilalle, mites laakeri sitten.
Olisko jollain antaa selkeä osaluettelo jos letkun lisäksi joskus laakerit ja iskaritkin uusiksi laittais ?
Letkulla taidan aloittaa rusahtelun poiston
Täs pitäs lähtee road-trip tekeen niin aina jännittää ylimääräiset äänet.
Motonetin vahvistettu/xc90 toimii, ei tarvitse muuta. Tuo yllälinkattu Lemförder ei ole XC90 merkitty sopivaksi, en laittaisi.
Yksi mahdollinen äänen aiheuttaja on kallistuksen vakaaja, korihelat on alunperin vulkanoitu vakaajaan kiinteäksi ja jos ratkeaa irti, pitää mitä erinäisintä ääntä.
E:niin, kuten yllä sanoin en laittaisi muuta kuin XC90 mallin ylätukikumia, meidän S60 konepelti on mutkalla kun vakiomallin kumista tuli uusi jäsympi sportti-iskari läpi. Kumit oli uudet S60/V70 vakiot...
-
Volvo p/n: 30683637 , Tämä on yksi ja ainoa mitä Volvo myy, ja tämä on se ns. "vahvistettu" malli. Volvo huomasi ongelmat itse aika nopeasti ja tuota hiekompaa osaa ei ole enää pitkään aikaan valmistettu. Että tuo linkkaamani lemförderin osa on täysin sama kun mitä XC90:seen menee.
https://www.autodoc.fi/lemforder/9658570 | Ja tässä on XC90:sen spekseillä haettu varaosa, ja kun OE numeron tarkistaa niin siellä paistelee 30683637. :)
-
Volvo p/n: 30683637 , Tämä on yksi ja ainoa mitä Volvo myy, ja tämä on se ns. "vahvistettu" malli. Volvo huomasi ongelmat itse aika nopeasti ja tuota hiekompaa osaa ei ole enää pitkään aikaan valmistettu. Että tuo linkkaamani lemförderin osa on täysin sama kun mitä XC90:seen menee.
https://www.autodoc.fi/lemforder/9658570 | Ja tässä on XC90:sen spekseillä haettu varaosa, ja kun OE numeron tarkistaa niin siellä paistelee 30683637. :)
Tarvikkeena S60/V70 löytyy vieläkin myynnissä heikompaa mallia, moneltakin valmistajalta/tukkurilta... Niinkuin tuolla alkupuolella olevassa linkissä, puolet halvempi kuin XC90 malli.
Siksipä tarvikkeena vain XC90 malli.
-
Reissu meni rutinoitta
Tulin siihen tulokseen jotta koska iskaritesti leimassa oli kehno ~ 25 joka nurkka niin uusin koko setin kerralla.
Joten tuliko 06 V70 vapariin oikeat osat ;
LESJÖFORS JOUSI (AUTON JOUSITUS) 4295825
LESJÖFORS JOUSI (AUTON JOUSITUS) 4095830
SACHS ISKUNVAIMENNIN 317 339
SACHS ISKUNVAIMENNIN 554 046
LEMFÖRDER JOUSIJALAN TUKILAAKERI 30498 01
LEMFÖRDER JOUSIJALAN TUKILAAKERI 37923 01 (kumi)
Olin huomioivinani myös XC 90 mallin kumin..
Kiitokset osaluetteloista, letkua uusienkin jousiin .. vissiin.
Reissussa tuli useita eläimiä vastaan. Hirviä ja kauriita. Viimeinen kohtaaminen kaurisparista jotka limittäin pimeällä Ja märällä tiellä juoksivat tien yli. Äkkinäinen väistö pelasti parin ja auton. ELK
-
No, tulet huomaamaan että iskarit ovat aikalailla finaalissa kun otat ne auki. Tai mikäli mekaanikko vaihtaa ne puolestasi, huomaat viimeistään kun ensimäisen töyssyn yli ajat että kylläpä tuntuu jäykemmältä auto. Sanotaan, että jouset kun vaihtaa samalla iskarien kanssa, iskarien elinikä pitenee hieman kun ei ole kuoleentuneet jouset siellä uusien iskarien parina, tiedä sitten.
Hyvää ja periaatteessa alkuperäistä osaa laitat alle, huomattavasti edullisempaan hintaan. Näyttää siltä, että kaikki osatkin ovat oikeanlaiset sinun autoosi, joten en usko että sopivuuden kanssa tulee mitään ongelmaa.
Uusiinkin jousiin tottakai puutarhaletkua väliin, se kumi on satavarmasti hangannut itsensä puhki, jolloin on metalli metallia vasten ja silloihan se nariseekin. Uusilla alustan osilla on hieman varmempaa väistellä metsän otuksia, kun pysyy auto paremmin hallinnassa. 8)