Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Volvocars97 - 06.07.2020, 19:28:27
-
Terve. V50 ei siis kiihdy. Jos ajaa korkeilla kierroksilla kakkosvaihteella tarpeeksi kauan niin hetken päästä alkaa toimimaan normaalisti. Pakokaasuihin viittaava valo myös palaa koko ajan näytöllä. Autosta on huomenna tarkoitus lukea vikakoodit kaverilla, mutta ajattelin täältä kysäistä jos joku vaikka osaisi suoralta kädeltä sanoa mihin liittyy? Hiukkasuodattimen poltonkin on tehnyt tuona aikana. Viittaakohan EGR:ään? Autolla ajettu 133tkm ja hiukkassuodatin vaihdettu 100tkm paikkeilla. Kiitos ja anteeksi
-
Vikakoodi viittasi dpf paine-eroanturiin ja se vaihdettiin ja koodi nollattiin mutta edelleen auto ei kiihdy. Tuntuu kuin turbo olisi pois pelistä. Mutta silti se jonkun ajan ajamisen jälkeen tulee peliin takaisin, mikäköhän sen sit aiheuttaa? :o vielä huomenna kaveri tutkii jotain mutta jos ei saa selkoa ni melkein sit täytys viedä vaikka merkkikorjaamolle..
-
Vähän päivitystä tähän. Paine-ero anturi siis vaihdettiin mutta kaveri ei jostain syystä saa nollattua koodia. P2453 "Diesel Particulate Filter Pressure Sensor 'A' Circuit Range/Performance" tulee tauluun eli ihan oikea osa vissiin vaihdettiin? Letkut kyllä ehjiä ja kaikki tuntuu olevan ok mutta testeri ei anna nollata koodi, mistäköhän johtuu? :D
-
Vähän päivitystä tähän. Paine-ero anturi siis vaihdettiin mutta kaveri ei jostain syystä saa nollattua koodia. P2453 "Diesel Particulate Filter Pressure Sensor 'A' Circuit Range/Performance" tulee tauluun eli ihan oikea osa vissiin vaihdettiin? Letkut kyllä ehjiä ja kaikki tuntuu olevan ok mutta testeri ei anna nollata koodi, mistäköhän johtuu? :D
Johto poikki tai oikosulussa
-
Varteenotettava vaihtoehto kyllä. Liitinkin voisi varmaan olla sökö tai sitten johto jostain pidemmältä poikki, en tiedä. Tai tuo oikosulku, mutta mistä se sitten yleensä johtuu?
-
Tässä nyt aikaa itse vähän myös pohdiskella tätä ongelmaa, kun korjaamolle sai näin kesäloma-aikojen aikana vasta muutaman viikon päähän ajan :D sitä mietin, että miksi tehot palautuu ajaessa autoon? Äskenkin ajoin n. 2km pituisen matkan paikalliselle huoltikselle ja käännyin takaisin kotiin päin niin paluumatkalla oli tehot palautuneet kun meno matkalla ei kiihtynyt. Kierrokset kun oli n 2500 niin kiihtyi vähän paremmin, mutta kun vaihtaa isommalle jolloin kierrokset alempana niin ei meinaa saada vauhtia autoon. Ylämäkeen varmaan jäisi :D moottorinlämpötilalla tähän ei siis ole vaikutusta, senkin kokeilin. Vähän aikaa kun auto on sammuksissa (vaikka n. 10min) niin tehot ovat kadonneet.
Itsellä ei minkäänlaista vikakoodi lukijaa ole ja kaveri ei saanut tuota edellä mainitsemaani koodia nollattua omalla testerillään. Testerillä kuulemma pystyisi tekemään dpf pakkopoltonkin niin ei nyt kai ihan susi laite voi olla.. Mutta mutta toivottavasti jollain täälläkin olisi omaa kokemusta/tietoa miksi auto käyttäytyy noin. :)
-
Millä koneella tämä kiihtymättömyys olikaan varustettu?
-
D4164T, auto siis 1,6 Drive. Vuosimallia 2010
-
Auto käynyt korjaamolla (ei merkkihuolto), jossa saatiin aiemmin mainitsemani vikakoodi poistettua vaihtamalla alkuperäiseen paine-eroanturiin. Auto silti tehoton ja sitten antoi uutta koodia:2A00 Hiukkassuodattimen signaali viallinen
Korjaamo teki testerillä pakkopolton, jolloin tuon sain poistettua mutta auto on edelleen tehoton. Eilen taas syttyi keltainen moottorivalo mittaristoon ajossa. Mitään tekstejä ei näy. Mielenkiintoisesti toimii tuo auto, kun alussa auto melkein täysin tehoton, mutta jonkun ajan ajamisen jälkeen tehot palautuvat. Moottorivalo silti palaa koko ajan.
Korjaamo myöskin oli merkkihuoltoon yhteyksissä, mutta eivät osanneet sanoa ilman tutkimuksia juuri mitään. Joten tilailen merkkihuollosta ajan sitten maanantaina ::)
-
Mitäs mieltä porukka muuten on että voiko korjaamo velottaa "vian tutkimisesta" useaan kertaan? Auto kävi nyt merkkikorjaamolla jossa tietysti luettiin vikakoodit ja jostain syystä omamekaanikko ei saanut koodia poistetuksi ja ajatteli sen johtuvan softasta koska niitä tapauksia oli kuulemma aiemminkin että koodi ei suostunut poistumaan kun vasta uuden softan myötä. No annoin luvan ajaa uuden softan mutta vika edelleen. Koodina siis ECM-2A20 Hiukkaserotin signaali virheellinen. Auto menee taas tiistaina samalle mekaanikolle jossa tarkoitus nopeasti vilkaista mikä koodi tällä kertaa on ja sitten varata aika paremmalle ajalle. En ajatellut tästä huvista enää maksaa sitä viittäkymppiä mitä yleensä veloittavat johdon päässä käyttämisestä. Mutta mitä luulette, tuleeko huolto jälleen kerran veloittamaan siitä kuitenkin? :D
-
Vähän tänne päivittelen välillä omaa tilannettani auton suhteen. Menossa nyt siis kuun lopussa merkkihuoltoon laajempiin tutkimuksiin auton tehottomuuteen liittyen.
Vikakoodit tosiaan luettu merkkihuollossa jossa on siis 2 koodia: ECM-2A20
ECM-135F
Ajattelin myös itse kokeilla helppoja keinoja kuten puhdistaa ilmamassa-anturi ja Map sensorin (en tiedä liittyykö map sensori mitenkään tuohon 135F koodiin mikä ilmeisesti viittaa ilmamassa-anturiin?)
Nuo anturit olisi periaatteessa itsekin helppo vaihtaa, mutta onko siinä järkeä vain kokeilla toimisiko se?
Ei tietenkään olla unohdettu EGR venttiiliä mut sille en kykene itse tekemään mitään.
Autona V50 1,6 Drive d4164t
-
Taas päivitystä tähän vikaan: Vika on nyt saatu korjattua, autosta vaihdettiin EGR-venttiili sekä ilmamassa-anturi. EGR oli vissiin jumissa ja muutenkin karstoittunut niin se oli ihan hyvä ainakin vaihtaa. Toivottavasti auto nyt toimisi taas edes sen vuoden ;D