Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Janne_K - 09.07.2020, 15:30:55

Otsikko: Pakoputken alkuosan mitoitus H-nokalle
Kirjoitti: Janne_K - 09.07.2020, 15:30:55
Valistuneita arvauksia kiinnostaisi saada...

Kesäautoni moottori on ihan mainiolla teho-kulutus -suhteella olevan kombo:
B230A, missä K-moottorin imupuoli eli Solex Cisac, H-nokka, H-nokkaisen E-moottorin virranjakaja, kevennetty vauhtipyörä ja sähköflekti.

Nyt kun teen täyden pakoputkirempan, ajattelin lyhentää pakosarjalta lähtevää putkiparia. Näinhän tehdään yleisesti kisahommissa kun laitetaan jyrkempää nokkaa.

-mikähän voisi olla lähellä parasta oleva mitta pakoputken 1-osan tuplaputkille ennen yhtymistä?

(Onnistuin muuten löytämään sellaisen aihion, missä 2->1 kohdasta alkava yksinäinen putki on samaa halkaisijaa kuin tuplaputket. Kokeilemalla haen yksinäisen putken pituutta ennen kun se  jatkuu 2-tuumaiseen orkkisputkistoon. Näin toimitaan kun haetaan oikeasti hyvää virtausta, pojat kertoi...Säädettävä nokkapyörä on tulossa, koska A-nokan vaihto H-nokkaan on ollut lievä pettymys.)

Otsikko: Vs: Pakoputken alkuosan mitoitus H-nokalle
Kirjoitti: Juho_ - 09.07.2020, 16:18:05
Lainaus
-mikähän voisi olla lähellä parasta oleva mitta pakoputken 1-osan tuplaputkille ennen yhtymistä?
Aika vaikea on sanoa. Varsinkin kun kone on orkkis valusarjalla(?).. niin on vähän mallia kokeilemalla selviää meneekö huonompaan vai parempaan suuntaan.

Yhden mitoitustavan mukaan tehdään sekundääriputkista yhtä pitkät kuin primääreistä, ja tarvittaessa 2x primäärien mitta (usein huomattavasti parempi, sekä helpompi tehdä).