Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: bozo - 11.07.2020, 18:30:16
-
Tervehdys!
Autoni on Volvo s60 2.4 125kW -06. Tapahtuipa eräänä kauniina helteisenä kesäpäivänä seuraavaa:
Ajoin päivittäistä työmatkaani, käännyin tutusta risteyksestä oikealle niinkuin niin monta kertaa aiemminkin.
Mittaristoon syttyi keltainen kolmio ja teksti "Ajonvakautus vaatii huollon". No se ei erityisemmin huolettanut,
matkahan jatkuu ilmoituksesta huolimatta suht normaalisti. Paitsi ettei jatkunut. Pari sataa metriä tästä eteenpäin kolmio muuttuu
punaiseksi ja teksti "Käynnistyksenesto, katso omistajan käsikirja" ilmestyy tauluun. Samaan aikaan auto sammuu kesken ajon
kuin seinään. Kierroslukumittari jää näyttämään kierroksia jotka koneessa oli, nopeusmittari tippuu nollaan. Muut sähkölaitteet
kuten puhallin ja radio jäivät päälle. Jarrutin varoen auton pysähdyksiin tien sivuun ja aloin raapia päätä. Yritin käynnistää, ei mitään
eloa. "Käynnistyksenesto". Otin avaimet virtalukosta, käytin ovet lukossa ja odottelin muutaman minuutin. Uusi yritys, autohan käynnistyy
niinkuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan. Jatkoin matkaani ja pääsinkin melkein 400m kunnes sama juttu: "Ajonvakautus vaatii huollon" ja
heti perään "Käynnistyksenesto, katso omistajan käsikirja". Totesin että nyt on jotain oikeasti pielessä, nilkutin lähimpään Volvo-huoltoon
vikakoodien lukuun. Matkalla auto teki saman tempun vielä kahdesti. No sieltähän sitten löytyikin kaikkea pientä kivaa:
BCM-0100 Ohjausyksiköiden välinen tiedonsiirto. Tiedonsiirto-ongelmat ohjausyksikön kanssa.
BCM-0115 Ohjausyksiköiden välinen tiedonsiirto. Ohjauskulman anturin tiedonsiirto-ongelmat, signaali puuttuu.
BCM-0148 Ohjausyksiköiden välinen tiedonsiirto. Väärä tunniste.
BCM-E000 Ohjausyksiköiden välinen tiedonsiirto. Tiedonsiirto-ongelmat.
CCM-0040 Ilmanlaadun anturi. Sisäinen vika.
CEM-1A5F Yhteys jarrujärjestelmän ohjausyksikköön. Signaali puuttuu.
CEM-1A62 Tiedonsiirtoyhteys ECM-ohjausyksikköön. Signaali puuttuu.
CEM-1C06 Generaattorin ohjausyksikkö (ACM). Sähköinen vika.
CEM-1C08 Generaattorin ohjausyksikkö (ACM). Mekaaninen virhe.
CEM-8F52 Rele, ajovalojen puhdistus. Signaali liian pieni/signaali puuttuu.
AUM Vikaa ei löytynyt.
DDM Vikaa ei löytynyt.
DIM Vikaa ei löytynyt.
PDM Vikaa ei löytynyt.
REM Vikaa ei löytynyt.
SAS Vikaa ei löytynyt.
SRS Vikaa ei löytynyt.
UEM Vikaa ei löytynyt.
Eli kysymys kuuluu: Onko nyt vika CEMmissä vai jossain muualla?
Auto on tällä hetkellä ajokelvoton, ei lähde enää edes käyntiin kun herjaa ajonestoa molemmilla avaimilla.
Volvon sähköisen sielunelämän tuntijoilta otetaan kiitollisena mielipiteitä vastaan!
-
Uskoisin, että vika on tosiaan siinä CEM-yksikössä.
-
Älä sitä cemmiä ensimmäiseksi ala vaihtamaan.
https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-1A62
-
Onhan akussa varmasti virtaa?
-
Itse selvittäisin tuon lämmittämällä. Oletan että kun cem jäähtyy, auto toimii.
Jos lämmität sen yksikön niin vikojen pitäisi tulla heti eikä käynnisty
-
Kävin äsken vielä vähän tutkimassa autoa itse. Mittasin akun yleismittarilla, näytti akun navoista ja konehuoneen sulaketaulusta vielä 12,59V viikon seisonnan jälkeenkin.
Kaikki sulakkeet konehuoneessa, mittariston päädyssä ja CEMmissä olivat ehjiä yhtä lukuunottamatta: ajovalojen pesurin sulake oli
kärähtänyt mikä näkyy myös yllä vikakoodilistauksessa. Tällä nyt ei pitäisi olla vaikutusta itse ongelmaan. Aikani sulakkeita räplättyäni
kokeilin josko auto lähtisi käyntiin. Lähtihän se, noin minuutiksi. Sama juttu taas: "Ajonvakautus vaatii huollon" ja "Käynnistyksen esto, katso
omistajan käsikirja".
Tuntuu että nyt on kyseessä joku tiedonsiirto/väylävika. CAN-väylälle ei ole omaa sulaketta, ohjaako CEM väyläliikennettä?
Onko mitään muita ideoita? Alkaa omat konstit loppumaan ja seuraava vapaa huoltoaikakin menee pitkälle elokuun puolelle...
-
CEM tietysti väylän kanssa kaiken yhdistävä tekijä, itse ehkä yrittäisin ottaa ABS-boksin liittimen irti siltä varalta jos vika onkin siinä ja se kaataa can-väylän. Jos se ei auttaisi, niin varmaan kysäisin Sercapilta neuvoa seuraavaksi.
-
Mittaile että jarrujärjestelmän boksille tulee virrat ja maat. Sitten CAN-väylän johdot ettei ole suoraan maissa tai vastus ääretön niiden välillä.
-
Yli kuukausi siinä meni mutta nyt on vika vihdoin löytynyt!
Vikaa lähdettiin selvittämään ohjatusti Vidan avulla:
-Väyläkaapeliden kuormitusmittaus OK
-Väyläjännitteiden mittaus OK
-Ohjainlaitteiden virransyöttöjen tarkistus ja kaapeleiden kuormitusmittaus OK
-Ohjainlaitteiden maadoitus OK
-Sulakerasian virtapiirien mittaus OK
Lopulta vika paikallistui moottorinohjainlaitteen virransyöttöreleeseen!
Rele vaihdettiin ja auto toimii taas normaalisti niinkuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan.
Rele maksoi 13,09e.
Pieni vika ja halpa osa, onneksi! Aiheutti vaan melkoista pään raapimista pitkäksi aikaa...
Eli tiedoksi muillekin: Oudoissa sähköhäiriötilanteissa kannattaa sulakkeiden lisäksi tarkastaa myös releet! ;D
-
Tuo fma2 varmaan siis, kiitos tiedosta
(https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=11941)
-
Juu ei niitä osia kannata arpomalla alkaa vaihtamaan, yleensä tuo vida on osaavissa käsissä aika peto peli, valitettavasti sitä ei vain monessakaan paikassa osata käyttää.
-
Aina saa jakaa tietoa jos itse osaa ;)
-
Tuo fma2 varmaan siis, kiitos tiedosta
(https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=11941)
Juuri tuo kyseinen rele oli syyllinen.