Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => V40/V40CC (vm. 13-19) => Aiheen aloitti: TonSal - 12.07.2020, 17:28:22
-
Elikkäs kysymys kuuluu (mahd.uutena volvo omistajana) geartronic 6-vaihteisen öljyn vaihtoväli?Mikä on suositus ?Kyseessä 2016 vuosimallin volvo
-
Vaihteistoöljyjen vaihto ei kuulu mihinkään huoltoon, mutta ne kannattaa vaihdella 60 tkm välein.
-
60tkm/4 vuotta on tosiaan suositus.
-
Tuore Volvo-omistaja ja eka automaatti. Minä olen kuullut että geartronic ei olisi niin tarkka öljynvaihdosta. Parilla tutulla on vanhempia V70:siä ajettu yli 200000 eikä koskaan öljyjä vaihdettu. Nyt on ajettu 66000 km ja 7 vuotta vanhat öljyt lootassa. Välillä esiintyy alaspäin vaihtaessa satunnaisia nykäisyjä. Pitääkö olla huolissaan ja onko muilla ollut vastaavaa?
-
Nämä Volvon, tai no, Aisinin laatikot ovat nimenomaan tarkkoja öljyistään. Mitä uudempaan laatikkoon mennään, sitä tarkemmiksi ne tulevat omien kokemusten mukaan. Jos niitä öljyjä ei vaihda ikinä, niin laatikko kyllä kestää yleensä ajosta riippuen noin 200-300tkm, mutta säännöllisellä öljynvaihdolla laatikon elinkaaren voi venyttää parhaimmillaan moninkertaiseksi. Suosittelen siis ehdottomasti noudattamaan tuota jo aiemmin mainitsemaani huoltoväliä laatikon osalta. Jos öljyt vaihdetaan vasta kun oireita ilmenee, on se useimmiten jo merkki liian pitkälle venytetystä huoltovälistä.
-
Vaihteistoöljyjen vaihto ei kuulu mihinkään huoltoon, mutta ne kannattaa vaihdella 60 tkm välein.
Tämä on minusta tosi outo juttu, automaattivaihteistoöljyt ei kuulu huoltoihin. Toki joku saattaa asiasta huolloista mainita mutta entä kun kyseessä on joku autoilija ei tiedä että nekin pitäisi joskus vaihtaa ja huolto-ohjelmassa ei sitä ole. Saattaa unohtua. Se siitä pitkäikäisestä vaihteistosta.
-
Mistä johtuu -25C pakkasella kylmä laatikko pitää kierroksia korkealla, jossain 2500-3500rpm, eli ajattaa pienemmällä vaihteella. Onko sillä jokin tarkoitus. Käsivalinnalla vaihtamalla saa pudotettua kierrokset.
-
Mistä johtuu -25C pakkasella kylmä laatikko pitää kierroksia korkealla, jossain 2500-3500rpm, eli ajattaa pienemmällä vaihteella. Onko sillä jokin tarkoitus. Käsivalinnalla vaihtamalla saa pudotettua kierrokset.
Laatikko yrittää lämmittää vaihteistoöljyt nopeammin oikeaan käyntilämpötilaan. Siksi se luistattaa turbiinia ja pitää kierroksia yllä kylmänä.
-
Tämä on minusta tosi outo juttu, automaattivaihteistoöljyt ei kuulu huoltoihin. Toki joku saattaa asiasta huolloista mainita mutta entä kun kyseessä on joku autoilija ei tiedä että nekin pitäisi joskus vaihtaa ja huolto-ohjelmassa ei sitä ole. Saattaa unohtua. Se siitä pitkäikäisestä vaihteistosta.
Tässä voi olla syy, että saadaan pienemmät huoltokulut jos asiakkaat tai autovertailut näihin kiinnittävät huomiota. Todellisuudessa kannattaa vaihdattaa vaihteistoöljyt ja huoltokulut täten suuremmat. Mutta sitä mukaa myös vaihteiston elinikä kasvaa huomattavasti. Takseissa tuo on kuitenkin huolto-ohjelmassa ja niillä monesti ehditään ottaa 200-300 tkm ensimmäiseltä omistajalta. Ei varmaan haluta ongelmia ekalle omistajalle, jotta seuraavakin taksi on Volvo.
-
Tai sitten nyky autojen kohdalla ei ajatella että niillä kukaan ajaisi yli 200-300tkm. Loppuihan eräänkin automerkin kohdalla huoltokirjan sivut jossakin 240tkm kohdalla.
-
Tai sitten nyky autojen kohdalla ei ajatella että niillä kukaan ajaisi yli 200-300tkm. Loppuihan eräänkin automerkin kohdalla huoltokirjan sivut jossakin 240tkm kohdalla.
Niin ne joilla on yleensä varaa ostaa uusi auto vaihtavat sen yleensä viimeistään takuuajan umpeuduttua uuteen vastaavaan tai erilaiseen. Tällöin esim vaihteistoöljyn vaihtamisesta jättämisen ongelmat jäävät 2. tai 3:nen omistajan huoleksi. Ja monesti me köyhät(esim minä) ostetaan sitten juurikin näitä autoja jotka ovat jo suurimman hinnan pudotuksen kokeneet. Ja silloin em. ongelmat ovat edessä.
Olisihan se kiva joskus kävellä autoliikkeeseen ja valita semmoinen kuin haluaa ja rustailla vaan kuluista välittämättä lisävarusteita.