Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: tukotila - 03.11.2011, 19:20:02
-
Uusikorisen V70 webasto on parina aamuna käsin päälle laitettuani käynyt vain muutaman minuutin ja sammunut. Ajaessa webasto pysyy päällä. Jaksaako pumpata polttoainetta, kun auto on parkissa keula ylempänä? Voisko vika olla auton asennossa?
-
Olisko kyse huonosta akusta? Ainakaan lämmitin ei lähde päälle, jos akkujännite on liian alhainen. Voihan se sitten myös sammua itsestään, jotta virtaa riittäisi vielä starttaukseen??
-
Auton asennolla ei ollut merkitystä. Ajoin eilen parkkiin keula alaspäin ja sama ongelma aamulla webastolla. Täytyy testailla akkua vkl aikana, tosin ajan vain pitkää matkaa ja käytän webastoa harvoin joten luulisin akun olevan täynnä.
Onko webaston polttoainejärjestelmässä suodatinta? Sehän voi olla tukkeutunut, ei taitaisi kyllä toimia webasto ajossakaan.
-
Ei ole tietoa vaan ihan villi arvaus.
Käy lukemassa vikakoodit jos sieltä tulis jotain vesipumppu ongelman vikakoodeja.
Rikkinäinen / rikkoutumassa oleva vesipumppu vois oireilla noin. Parkissa vesi ei kierrä ja lyö lämpösuojaa päälle mutta ajossa auton vesipumppu kierrättää vettä niin se ei lämpee liikaa.
Mutta tämä on tosiaan vaan villi arvaus.
-
Aamulla testailin lämmitintä. Lämmitin lähti normaalisti käyntiin ja kävi n. 5 min. minkä jälkeen sammui. Näytössä luki edelleen, että lämmitin päällä. Webasto lähti automaattisesti heti uudelleen käyntiin ja kävi sitten normaalisti koko ajan. Akun jännite laski alhaisimmillaan 12,1 V, mutta lähti siitä nousemaan pikku hiljaa ja oli puolen tunnin kuluttua 12,5 V vaikka sisäpuhaltimetkin lähti käyntiin. Ulkona ei tosin ollut kuin +5 °C, joten akun kuntoa ei tällä perusteella voi arvioida.
Täytyypä käydä luettamassa vikakoodit, pakkohan sinne on jotain jäädä muistiin.
-
Millainen homma on vaihtaa vesipumppu? Webastohan on vänkärin puolen etupyörän kotelossa sisälokarin takana. Pitääkö koko webasto irroittaa?
P***a homma kun Vadis ei enää tunne tätä automallia.
-
^ Jos en ihan väärin kesältä muista, niin se kiertovesipumppu on siinä kotelossa tuulilasinpyyhkijöiden alla. Pyyhkijät ja pari klipsua suojamuovista irti ja pois, sieltä löytyy... saa heittää kivellä, jos väärää tietoa ;)
-
^ Jos en ihan väärin kesältä muista, niin se kiertovesipumppu on siinä kotelossa tuulilasinpyyhkijöiden alla. Pyyhkijät ja pari klipsua suojamuovista irti ja pois, sieltä löytyy... saa heittää kivellä, jos väärää tietoa ;)
Ei tarvi kivitellä, siellähän se on.
Mutta ei siltikään mikään kivin paikka vaihtaa, joskin ei mahdotonkaan.
-
V70 2.0D -10 mallinen oireilee hieman vastaavanlaisesti - lukaseppa hieman ylempänä tässä alueessa kirjoittamaani. Eli ohjekirjamaisen toiminnon mukaisesti ei toimi, mutta kun laitoin suoraan viiksestä asetukset tänään, niin toimi kuten pitäisi :idiot2:
Huomen aamulla on vastaavan testin paikka ihan kylmällä koneella, katsotaan miten käy (siis sammutin auton, avain pois, viiksestä ajastus ja ON-päälle - ilmoitus mittarissa että pa-lisälämmitin ajastus päällä, ovet kiinni ja auto lukkoon) :-\
-
V70 2.0D -10 mallinen oireilee hieman vastaavanlaisesti - lukaseppa hieman ylempänä tässä alueessa kirjoittamaani. Eli ohjekirjamaisen toiminnon mukaisesti ei toimi, mutta kun laitoin suoraan viiksestä asetukset tänään, niin toimi kuten pitäisi :idiot2:
Huomen aamulla on vastaavan testin paikka ihan kylmällä koneella, katsotaan miten käy (siis sammutin auton, avain pois, viiksestä ajastus ja ON-päälle - ilmoitus mittarissa että pa-lisälämmitin ajastus päällä, ovet kiinni ja auto lukkoon) :-\
Ajastus ja pakotus pelaa ihan oikein ja Webasto käynnistyy kuten kuuluukin. Vikana on sammuminen muutaman minuutin käynnin jälkeen. Totesin muuten, että oireilee samalla lailla auton käydessäkin; eli käynnistyy ja sammuu muutaman minuutin kuluttua. Muutaman kerran jälkeen jää palamaan ja toimii koko setin loppuun. Savun muodostus ei ole merkittävän voimakasta.