Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Vitker - 14.07.2020, 13:08:55
-
Moi,
Auto on S60 II vm. 2011, moottori D3, vaihteisto 6-vaihteinen automaatti.
Olen teettämässä jakopään hihnanvaihdon ja vesipumpun uusimisen kesän aikana. Muita ajankohtaisia huoltokohteita on automaattivaihteiston öljyt ja moottoriöljyt. Meneekö jakopääremontin yhteydessä moottoriöljyt joka tapauksessa vaihtoon vai kannattaako vaihdattaa vaihteistoöljyjen kanssa samaan aikaan jo etukäteen? Ajattelin vaihteiston öljyt käydä vaihdattamassa koneellisesti Öljypisteellä, niin siellä olisi mahdollista tehdä vaikka molemmat ihan ok hintaan ja kilpailuttaa erikseen tuo jakopää+vesipumppu. Nyt kilsoja takana n. 215tkm, vaihteistolla n. 70tkm. Nykyisellä jakohihnalla ikää 5 vuotta, kilsoja olisi vielä jäljellä.
Mitä muuta kannattaa jakopäärempan yhteydessä uusia? Apulaitehihna ainakin, onko niitä 1kpl vai useampi?
-
Apulaitehihnat 2kpl, mahdollisesti apulaitehihnan kiristin. Öljyt voi vaihtaa erikseen, niihin ei tarvitse kajota hihnanvaihdossa.
-
Volvolla ainakin oli ok hinnat kun varasin huollon ja lisähuollot. Essentiel huolto 169€ (öljynvaihto +suod ja tarkastus), olen muut suodattimet itse vaihtanut, niin ei perushuoltoa tarvinnut ottaa. Lisätyönä apulaitehihnat +kiristin oli huollon yhteydessä 91€ ja jos jakopäätä myös siihen olisi halunnut, niin 410€ taisi olla Essential huollon yhteydessä. Vaihdelaatikon öljyt noin 300€ huuhtelemalla.
-
Kiitos molemmille vastaajille näistä tiedoista! Laitoin merkkiliikkeeseenkin kyselyä hihnojen vaihdosta Essential-huollon lisätyönä. ~500e osineen jakohihnan ja apulaitehihnojen+kiristimen vaihdosta kuulostaa vielä ihan kohtuulliselta. Pyysin samaan tarjoukseen vielä vesipumpunkin.
Merkkiliike taitaa huuhdella vaihteistoa 4 litralla ja täyttää sitten 4 litraa? 4 litralla huuhtelu kuulostaa äkkiseltään aika pieneltä määrältä..? Öljypisteellä sanovat imevänsä koneella kaiken öljyn pois, pesevänsä vaihteiston pesukemikaalilla ja sitten täyttävät uudella öljyllä. Kumpi näistä lienee parempi tapa? Tällä hetkellä tuo koneellinen vaihto ja pesu kuulostaa paremmalta omaan korvaan, kun hinta on tuo sama ~300e. Ilman pesua 100% öljynvaihto 250e.
-
Ihan inhimilliset hinnat. Kyllä mulla on ainakin Bilialla aina mennyt laatikkoon se 10-12 litraa, riippuen miten likaiset on entiset öljyt olleet. Huoltokuitissa ei ole koskaa alle 10L päästy.
-
Päivitellään nyt tännekin näitä tuoreita ja toteutuneita huoltohintoja, jos on muillakin ajankohtaista:
Keskusautohalli:
Öljynvaihto+öljysuodatin 169e
Ilmansuodatin 55e
Pa-suodatin 75e
Raitisilmasuodatin 85e
Jakohihnasarja, apulaitehihna + kiristin 560e
Vesipumppu 280e
Öljypisteellä:
Laatikon pesu+öljynvaihto 310e
Moottoriöljyt+suodatin edellisen yhteydessä 117e
Pa-suodatin 46e
Jakopään hihna+vesipumppu, molemmat apulaitehihnat ja kiristin Gatesin osilla n. 500e useammalla pienemmällä pajalla.
Huolsin tällä kertaa muualla. Tuo vesipumpun hinta vähän yllätti, että on marmoritiskillä noinkin arvokas. Gatesin hihnasarja sis. pumpun oli erittelyssä n. 150e. SKF:n pumppu AD:n tarjouserittelyssä 71e.