Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Ipeteus - 14.07.2020, 14:13:29

Otsikko: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Ipeteus - 14.07.2020, 14:13:29
Morjesta.
Oma tietämys autoista on vähäistä ja merkkikohtaisista asioista vielä vähäisempää. Googletustaitoihini en täysin luota, joten päätin tulla asiantuntijaryhmän pakeille.

Tarve olisi isolle farmarille, joka toimisi perheen autona mieluummin lähemmäs kymmenen vuotta. Volvon malleista V70 vaikuttaa oikein passelilta, mutta minkälaisia asioita sitä pitäisi ostaessa osata ottaa huomioon? Onko esimerkiksi jotkin tietyt vuosimallit tai tietyn moottorin vehkeet joko parempia tai huonompia kuin toiset?
Taustatidoksi, että pelkästään työmatka-ajoa tulee n. 150 km päivässä, josta 2/3 motarilla ja loput maantiellä eli diesel auto on tarkoitus hankkia. Lisäksi isofix-kiinnitys pitää löytyä, mikä saattaa rajata vuosimalleja pois (en tiedä). Budjetti pyörii tällä hetkellä noin 15 tonnissa, mutta sitä voi erinomaisin perustein hieman kasvattaa. 20 kiloon ei tässä vaiheessa kuitenkaan riitä eväät (eli vaimon ympäripuhumistaidot).
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.07.2020, 18:00:22
Isofixin saa laitettua kaikkiin 2000-luvun V70 ainakin. Kakkoskoppaista jos ajattelee, mistä eniten tiedän, niin 2005 on viimeiset dieselit ilman hiukkassuodatinta ja sen tuomaa hyötyä/lisävaivaa, mutta kuitenkin jo uusilla sähköllä joissa vähemmän vikoja. Lisäksi on vielä 5v laatikko, myöhemmissä enemmän vaihteita. Kori parhaita volvoja vastustamaan ruostetta.

Itse olen kyllä pärjännyt hyvin 2003-mallillani. Uudempi on toki turvallisempi aina.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: mulugren - 14.07.2020, 20:29:24
Noin suurilla kilometrimäärillä hiukkassuodatin tuskin muodostuu ongelmaksi. Semminkin kun ne on ainakin 5sylinterisissä muutenkin pitkäikäisiä. Jos budgetti 15Keur niin siirtäisin katseet jo kolmoskorisiin. Nekin on vanhimmat jo 13v ikäisiä.

Suosittelen et etsit auton jonka omistajalla ollut ”harrastuneisuutta”. Volvoissa on tiettyjä öljynvaihtoja jotka ei kuulu normihuoltoihin mutta silti tärkeitä tehdä. Etenkin automaattilaatikko. Huolimattomasti pidetystä 10v ikäisestä 200tkm ajetusta voit saada itsellesi riesan

Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Gazza - 14.07.2020, 20:42:59
2015-16 vuosien V70 Classic-malleja D3- tai D4-koneella, näyttäisi järkevillä kilometreillä olevia saavan noin 17 000 eurolla, niin itse ottaisin niistä kiinni.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Ipeteus - 14.07.2020, 23:06:17
2015-16 vuosien V70 Classic-malleja D3- tai D4-koneella, näyttäisi järkevillä kilometreillä olevia saavan noin 17 000 eurolla, niin itse ottaisin niistä kiinni.

Löytyykö jotain erityistä syytä miksi näissä on mielestäsi hinta/laatu -suhde kohdallaan? Uusia ja kauniita toki.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Dave - 15.07.2020, 09:18:24
P2 V 70 facelift (2005-2007) bensaturbona olisi aika passeli, omasta ajomäärästä riippumatta. Ehkä joku 2004 voisi myös kelpuuttaa, jos siisti yksilö. Dieselissä tosiaan hiukkasuodatin ei ollut vielä 2005 kiusana mutta pääsisi jo päivitettyyn autoon käsiksi. Enemmän tehoa ja uusi automaatti tulivat tuon jälkeen. Parin kaverin mukaan faceliftin ainoa huononnus on muoviset umpiot, joita saa olla aina hiomassa. Tuo on edessä itse kullakin uudempiin autoihin siirtyessä, eikä voi ostoa yksistään määrittää.

Onhan tuollainen kokonaisuutena turvallinen ja kestävä auto Volvolta pitkäksi aikaa, joka ei liikenteestä katoa vuosikymmeniin.

Kori parhaita volvoja vastustamaan ruostetta.
Tuo on kyllä totta. Usein näkee ekoja kasikymppejä 90-luvun lopulta, jotka ovat yhä ryhdissä ruosteettomina. Samanikäinen Mersu on joutunut jo luovuttamaan puolet ovistaan tälle ruskealle syövälle... Ja V 70 takaluukku alumiinia, hyvä.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Gazza - 15.07.2020, 11:52:20
Löytyykö jotain erityistä syytä miksi näissä on mielestäsi hinta/laatu -suhde kohdallaan? Uusia ja kauniita toki.

Kyllähän Volvon Classic-malleista löytyy perinteisesti aika kattavasti varusteita ja "tekniikka" yms. on vuosien saatossa hiottu kohdalleen, joten varmasti on hinta-/laatusuhde kohdallaan. Lisäksi noissa loppupään (15-16 vuoden) malleissa on vähän enemmän nykyajan toimintoja, kun esim. mallisarjan alkupään (07-09) vuosimalleissa. Ja tietysti käyttövuosista johtuvaa kuluvien osien vaihtoa olisi tässä vaiheessa vähemmän kuin 5-8 vuotta vanhemmassa mallisarjan autossa.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: mulugren - 15.07.2020, 12:11:52
P2 V 70 facelift (2005-2007) bensaturbona olisi aika passeli, omasta ajomäärästä riippumatta. Ehkä joku 2004 voisi myös kelpuuttaa, jos siisti yksilö.

Aloittajan budgetti 15Keur. Sillä saa nykyaikaisen auton jossa on jopa bluetooth ::) Webaston käynnistys kännykällä ei ole tavatonta tuonkaan hintaluokan autossa

Ps. Mun Volvoissa takaluukut ollu muovia (V70, XC60)
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Dave - 15.07.2020, 14:02:43
Aloittajan budgetti 15Keur. Sillä saa nykyaikaisen auton jossa on jopa bluetooth ::) Webaston käynnistys kännykällä ei ole tavatonta tuonkaan hintaluokan autossa on

Ps. Mun Volvoissa takaluukut ollu muovia (V70, XC60)

Eli saa ainakin varmasti siistin yksilön, jolloin loput rahat säästöön, sijoituksiin tai vaikka bensaan. No aloittajan tapauksessa dieseliin.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Taavi.H - 15.07.2020, 14:21:22
Onko esimerkiksi jotkin tietyt vuosimallit tai tietyn moottorin vehkeet joko parempia tai huonompia kuin toiset?

15k€:n budjetilla katse ehdottomasti näihin kolmoskorisiin eli 2008 ja uudemmat. Tuohon hintaan saa jo sieltä malliston uudemmalta puolelta kelpo autoa.

Itse jättäisin pois sen 1.6D / D2 / DrivE -mallin, alitehoinen pieni kone isoon autoon.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: B30A - 15.07.2020, 16:20:49

Itse jättäisin pois sen 1.6D / D2 / DrivE -mallin, alitehoinen pieni kone isoon autoon.

Tämä, kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa myös moottoritiellä/maantiellä miten tuommoisen pikkukoneen menohalut sopii omiin mieltymyksiin. Omat kokemukset 1,6D:stä on V50:ssä jossa suorastaan yllätyin miten se "voima" loppui jo ennen satasta.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Ristus - 16.07.2020, 12:25:18
V40 D2 ja ei loppunut voima edes 120km/h alueella liekkö sitten kaikki omat niin lussuja että ei erota voimaa ja sen puutetta. ei se enää ohitukseen kiihdy siitä vauhdista kuten XC90 itelä hyökkää mutta kyllä tuolla rekan ohi ajaa... ko. auto oli 6-vaihteinen manuaali.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 19.07.2020, 07:12:29
15k€:n budjetilla katse ehdottomasti näihin kolmoskorisiin eli 2008 ja uudemmat. Tuohon hintaan saa jo sieltä malliston uudemmalta puolelta kelpo autoa.

Itse jättäisin pois sen 1.6D / D2 / DrivE -mallin, alitehoinen pieni kone isoon autoon.

Entä D3? Vaikuttaa ajolleen oikein hyvältä: tosi vääntävä ja jopa ärhäkkä kone asfalttiajossa.

Mutta miten huollot tai korjaukset? Onko jo turhan moderni ja pitkälle viety, jotta tee-itse-mies pääsisi pitämään autoa kunnossa? Onko aina mentävä Siniselle?  >:( >:(
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Huikkoster - 19.07.2020, 07:23:49
D3 eli 2.0 5-sylinterinen. Kyllä toimii.
Ei huolloissa ole mitään erikoista verrattuna kakkoskoriseen. Jopa helpompaa ja varmempaa. Täältä saa kyllä apua ja hyvä vikakoodinlukija on omistajan tärkein työkalu.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 19.07.2020, 07:43:09
D3 eli 2.0 5-sylinterinen. Kyllä toimii.
Ei huolloissa ole mitään erikoista verrattuna kakkoskoriseen. Jopa helpompaa ja varmempaa. Täältä saa kyllä apua ja hyvä vikakoodinlukija on omistajan tärkein työkalu.

Ahaa.

Meinasi usko loppua, kun eilen tutkin tällaista, ajolleen todella hyvää, rivakkaa ja napakkaa vehjettä konepellin alta. Autossa kun ei ole öljyn mittatikkua!

Onnistuvatko öljynvaihdot, suodattimien vaihdot ja erityisesti automaattilaatikon öljynvaihdot kaverini pikkupajalla? En ole uskaltanut vielä kaverille (tulevaa?) saalistani näyttää...  :( :(  Hän kun on huoltanut ja korjannut Volvomme pian 15 vuotta. Ja toverihintaan!
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Mepi - 19.07.2020, 08:10:14
Onnistuu aivan varmasti
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 19.07.2020, 08:54:01
Onnistuu aivan varmasti

Hyvä tietää.

Kelpaako tällaisen Volvon automaattiaskille Mannol? Siis se sama (ATF 3309) kuin muille, vähän vanhemmille Volvoille ja AisinWarner-laatikoille?
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: kfriman - 19.07.2020, 13:09:21
Uudempiin tulee laatikkoon AW1 öljy, joka käy myös noihin 3309:ä haluaviin laatikoihin, tässä on, eikä ole kovin hintavaakaan ja käy/toimii varmasti:

https://www.autodoc.fi/aisin/12862924 (https://www.autodoc.fi/aisin/12862924)

Itse vaihto on samanlainen kuin vanhempiinkin.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 20.07.2020, 07:02:14
Uudempiin tulee laatikkoon AW1 öljy, joka käy myös noihin 3309:ä haluaviin laatikoihin, tässä on, eikä ole kovin hintavaakaan ja käy/toimii varmasti:

https://www.autodoc.fi/aisin/12862924 (https://www.autodoc.fi/aisin/12862924)

Itse vaihto on samanlainen kuin vanhempiinkin.

Termisi "uudempiin" tarkoittanee jo näitä 2010-2011 vuosimalleja vai?
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: mulugren - 20.07.2020, 11:38:22
Onko Mannolin käypäisyys oleellinen ostokriteeri :o
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: tuomaril - 20.07.2020, 11:57:54
Termisi "uudempiin" tarkoittanee jo näitä 2010-2011 vuosimalleja vai?
Kyllä. 2010 vaihtui laatikko uudempaan versioon, niin samalla vaadittava luokitus muuttui öljyn osalta.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 20.07.2020, 16:14:52
Onko Mannolin käypäisyys oleellinen ostokriteeri :o

 8) Ehdottomasti!  8)

Oikeasti auton valintakriteereissä painaa aikalailla se, että sitä voi korjata ja huoltaa ihan tavallisella nyrkkipajalla. Kaverini on huoltanut ja korjannut autojamme parikymmentä vuotta asevelihintaan.

Liekö sitten viimeinen ns. tolkullinen ja huoltokelpoinen Volvo nykyinen vm. 2006? Vai kuinka? Siis että voi tehdä kaikenlaista ilman järjettömän kalliita sähkö- tai elektroniikkalaitteita?
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Huikkoster - 20.07.2020, 17:36:02
Ei niissä ole eroa huollon kannalta paitsi mk3 on yksinkertaisempi alustaltaan. Samat tietokonehärpättimet pitää olla siinä 2006:ssa kun jotain hajoaa.

Sähköinen käsijarru vaatii 9v pariston kun vaihtaa jarruosia :D.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 20.07.2020, 17:40:55
OK.

Vakavasti sanottuna koeajossa ollut D3-mallinen, vm. 2010 (2011?) V70 oli aivan ihmeen mukava ajettava. Mutta mutta: vasta tänä aamuna (ma 20.7.) huomasin peruutuksen jälkeen kuinka vaihdelaatikko jurahti ja nytkähti pahasti, kun vaihdoin pakilta D-asentoon! Oikein säikähdin. Autoon oli huoltokirjan ja edellisen omistajan (soitin hänelle) mukaan vaihdettu laatikkoöljyt 60 tkm:n välein.

Silti laatikko rusautteli tänään useamman kerran, kun pikkurouvalle esittelin automaattiaskin nytkähdyksiä ja rytkähdyksiä, että jätetäänkö tällä kertaa auto vaihtamatta? Ja niin tehtiin.  :) :)
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: mulugren - 20.07.2020, 17:42:14
Oikeasti auton valintakriteereissä painaa aikalailla se, että sitä voi korjata ja huoltaa ihan tavallisella nyrkkipajalla.

Silloin kyllä suosittelisin jotain muuta merkkiä ::)
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Mepi - 20.07.2020, 18:23:30
Kaldonia: tuo on ihan tuttu ja normaali jyrähdys näissä laatikoissa. Myös uudehkot tekee tuota eikä ole tiettävästi haitannut vaikka ajettu useempi 100tkm
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: tuomaril - 20.07.2020, 18:37:39
Tuo vaihteiston jysähdys on tuttua, mutta ei normaalia. Johtuu vaihteiston sisäisestä öljyvuodosta. Ei se laatikko noita pamauksia loputtomiin kestä, joten kannattaa joku muu yksilö etsiä.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Huikkoster - 20.07.2020, 18:53:40
Lähes kaikki muut nykäykset ja epämukavuudet kyseisissä laatikoissa voidaan lukea ominaisuuksiin mutta tuo jysähdys tarkoittaa laatikkoremonttia. Tai no yksi tiiviste siellä vain vuotaa mutta...
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 20.07.2020, 19:16:54
Lähes kaikki muut nykäykset ja epämukavuudet kyseisissä laatikoissa voidaan lukea ominaisuuksiin mutta tuo jysähdys tarkoittaa laatikkoremonttia. Tai no yksi tiiviste siellä vain vuotaa mutta...

Tällaista pelkäsin ja pelkään edelleen. Eli sinne jäi autokauppaan se V70 - vaikkakin oli aivan hemmetin hyvä ajaa ja moottori hyrräsi rivakasti.

Kolme viimeistä Volvoamme (-03 S80 2,4 D, -05 S80 170 hp bensavapari ja nykyinen -06 V70 170 hp bensavapari) ovat olleet automaatteja. Mikään niistä ei ole nykinyt missään vaiheessa tuolla tavalla kuin tuo tuorein, koeajossa ollut V70.

Olen pettynyt, sillä olin hilkulla vaihtaa ajoneuvoa.

Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: tuomaril - 20.07.2020, 19:29:07
Noissa sinun vanhemmissa Volvoissa on ollut kaikissa AW55-50 laatikko, joka on varmemmassa maineessa kuin tuo uudempi TF-80SC.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: mulugren - 21.07.2020, 12:48:57
Tuo vaihteiston jysähdys on tuttua, mutta ei normaalia. Johtuu vaihteiston sisäisestä öljyvuodosta. Ei se laatikko noita pamauksia loputtomiin kestä, joten kannattaa joku muu yksilö etsiä.

Minulla on vaihdettu 2014 XC60 askiin ne sisäiset tiivisteet kun oli testerien mukaan vuotoa. Vajaa parin tonnin remppa josta piti maksaa itse 750Eur :hg:. En tiedä tekeekö nyrkkipajat näitä remontteja ;) No ei tuo kyllä juuri kummennut ajoltaan. Välillä on jysäyttänyt pahemmin kuin koskaa kun laittaa R->D. Sitten se on jotenkin ”oppinut” ja mennään pitkän aikaa ongelmitta. Tämä 6v geartronic laatikko ei vain ole järin sivistynyt.

Edit: tiivisteiden vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös suodatin kun laatikkoa käytettiin auki. Nyt kun säntillisesti vaihtelee öljyt niin tuo hyväkäs paukkuu ja töksii uskollisesti vielä monet vuodet :)
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 21.07.2020, 14:12:06
Pikkuremppoja siis tuollaiset laatikkohommat...  ;D ;D Näissä uudemmissa vankkureissa.

Hmm. Niitä ei nyrkkipajoilla tehdä.

Taisi olla aiemmin täällä maininta, että parissa aiemmassa ja nykyisessä Volvossani on AW55-50 laatikko, joka on varmemmassa maineessa kuin tuo uudempi TF-80SC.

Pysyn nykyisessä. Mitä enemmän asiaa ajattelen niin sitä tyytyväisempi olen nykyajokkiini. 8) 8)
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: mulugren - 21.07.2020, 14:23:39
Pysyn nykyisessä. Mitä enemmän asiaa ajattelen niin sitä tyytyväisempi olen nykyajokkiini. 8) 8)

 O0 Säästyneet rahat olivat todennäköisesti sinun ;D
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 21.07.2020, 14:28:52
O0 Säästyneet rahat olivat todennäköisesti sinun ;D

Kiitos. Niinpä!  :) :)

P.S. Missä vaiheessa uudemmat Volvot vaihtuivat lähes ketteriksi ajaa ja pyöritellä? Nykyinen on kyllä jämäkkä ja upea tienpäällä, mutta parkissa pikkuisen köhmyrä käänneltävä kuin kuskinsa.  ;D
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: tuomaril - 21.07.2020, 14:44:28
P3-alustasta eteenpäin nää Volvot on myös kääntyneet ihan kiitettävästi. Toki tuon P2:sen kankeuden tiedostaa, mutta eipä se ole moneen vuoteen enää häirinnyt. Kerran jouduin Italiassa keskellä liikenneympyrää peruuttelemaan, kun ei kääntösäde riittänyt Fiateille suunnitelulle liikenneympyrälle. :D
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: mulugren - 21.07.2020, 14:50:56
Minnuu ole koskaan häirinny kääntöympyrät. Kakkosautossakin 11m tjsp vaikka on pikkuauto. Eikö Volvoissa ole ne vaihdettavat rajoittimet? Eihän Kaldonialla vain ole jotkut teinivanteiden rajoittimet siellä? Mulla oli V70 mk2 alla 17" vanteet ja leveät kumit. Rengas kahnutti kun ratti ääriasennossa. Olis pitäny rajoittimet vaihtaa ja siis kasvattaa kääntöympyrää entisestään :facepalm: Vaihdoin 16" kokoon samantien..
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 21.07.2020, 14:55:08
Kiitos vinkistä mulugren. Lähden heti vilkaisemaan mitkä hemmetin vanteet tai gummit on alla!

Toisaalta ei minuakaan itse kääntösäde haittaa, kun pysyttelen maanteillä tai jopa paremmilla valtateillä. Mutta kaupungissa parkkeeraaminen kysyy pikkuisen harkintaa. Ja tietysti pikkurouva pomppaa jääkiekkotuomarin lailla katsomaan minne hemmettiin se äijä meinaa auton survoa.
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: mulugren - 21.07.2020, 15:04:05
Kiitos vinkistä mulugren. Lähden heti vilkaisemaan mitkä hemmetin vanteet tai gummit on alla!

Siis sulla voi olla nykykumeihin liian suuret rajoittimet. Sitä tarkoitin
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: remes - 21.07.2020, 16:07:01
P3-alustasta eteenpäin nää Volvot on myös kääntyneet ihan kiitettävästi. Toki tuon P2:sen kankeuden tiedostaa, mutta eipä se ole moneen vuoteen enää häirinnyt. Kerran jouduin Italiassa keskellä liikenneympyrää peruuttelemaan, kun ei kääntösäde riittänyt Fiateille suunnitelulle liikenneympyrälle. :D
Mulle joku kaveri mainitsi tämän V60:n kyydissä että näinkö huonosti nää kääntyy? Sanoin että edelliseen (V70 MK2) verrattuna tää pyörii paikallaan...
Jos olet käynyt Sellon kattoparkissa niin siinä on P2 Volvoille hyvä testi. V70 isoimmilla käännönrajoittimilla piti ajaa kaikki "miljoona" kierrosta renkaat tapissa, jos hieman päästi oikeamaan niin vastaantulijoiden kaistalla oltiin ja peruutuskeikka edessä :D
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Kaldonia1 - 21.07.2020, 16:38:47
Siis sulla voi olla nykykumeihin liian suuret rajoittimet. Sitä tarkoitin

Ahaa. En tajunnut.

Vilkaisin (tonttuna) äsken nuo alla olevat renkaat. Ovat 205 x jotain x 16 tuumaiset alut.

Voiko noihin "nykykumeihin liian suuriin rajoittimiin" jotenkin puuttua? Ja mistä saa selville mitkä tai millaiset rajoittimet autossani oikein on?

Kiitos.

Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Acke - 21.07.2020, 17:21:13
Ahaa. En tajunnut.

Vilkaisin (tonttuna) äsken nuo alla olevat renkaat. Ovat 205 x jotain x 16 tuumaiset alut.

Voiko noihin "nykykumeihin liian suuriin rajoittimiin" jotenkin puuttua? Ja mistä saa selville mitkä tai millaiset rajoittimet autossani oikein on?

Kiitos.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=46322.0 siitä vähän apua. Muistaakseni näkee millaiset siellä on kun kääntää renkaan ääriasentoon ja kurkkaa keulan puolelta, helpoiten onnistuu jo makaa auton vieressä. Sininen on ohut (15-16" 31212189), valkoinen välikoko (16" 31212190) ja musta on paksu (17" 31212191). 205/55-16 kuuluisi olla sininen rajoitin (215/55-16 valkoinen).
Otsikko: Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
Kirjoitti: Mustalaatikko - 21.07.2020, 18:48:49
Eipä ole p2-kääntöympyrä haitannut kun 1) maltilliset kumit alla 195x15x65 2) parkitsen peruuttamalla ruutuun kuin mies 8) 3) kakkosautona pitkä hiace on vielä kankeampi. Toki ex-850 oli todella paljon ketterämpi alustaltaan mutta myös spinnasi herkemmin. Ja 740 kääntyy jo suorastaan eeppisesti.